رشد سریع اقتصادی کشور چین در کنار داغ شدن بازار خرید خودرو در این کشور پرجمعیت آسیایی سبب شد تا در نیمه اول سال ۲۰۰۶ میلادی واردات نفت خام این کشور ۶/۱۷درصد رشد کند. به گزارش اتحادیه صنعت نفت پتروشیمی کشور چین در نیمه اول سال جاری این کشور ۹۱۶۶میلیون تن نفت خام تولید کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱/۲درصد رشد داشته است. طبق آمار اتحادیه در همین بازه زمانی چین ۸۴۸۲ میلیون تن فرآورده‌های نفت تصفیه شده تولید کرده است که نسبت به نیمه اول سال ۲۰۰۵میلادی ۶/۵درصد رشد داشته است.

اتحادیه صنعت نفت و پتروشیمی این کشور پهناور آسیایی در گزارش اخیر خود ضمن اعلام حجم تولید داخلی آورده است: در نیمه اول سال جاری واردات خالص نفت خام به این کشور برابر با ۳۳/۷۰میلیون تن و واردات خالص فرآورده‌های نفت تصفیه شده برابر با ۰۳/۱۲میلیون تن بوده است.

ارقام واردات خالص از کسر کردن حجم نفت صادراتی این کشور از میزان نفت وارداتی به این کشور به دست آمده است و معادل کل واردات نیست. درواقع در نیمه اول سال جاری چین ۷۳۳۳میلیون تن نفت خام وارد کرد و حدود ۳میلیون تن نفت خام تولیدی خود را به دیگر کشورهای جهان صادر کرده که تفاضل آنها نرخ خالص واردات فرآورده‌های نفتی تصفیه شده به این کشور برابر با ۱۸۲۳میلیون تن و صادرات این کشور معادل ۲/۶میلیون تن بود که تفاضل آنها میزان واردات خالص این گروه از محصولات را نشان داد. آمار اتحادیه نشان می‌دهد هزینه واردات نفت خام به چین در نیمه اول سال جاری برابر با ۳۲میلیارد دلار و هزینه واردات فرآورده‌های نفتی تصفیه شده برابر با ۳۷/۴میلیارد دلار بود.

طبق گزارش اتحادیه صنعت نفت و پتروشیمی کشور چین در نیمه اول سال جاری کشورهای آنگولا، عربستان سعودی، ایران و روسیه بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت خام به این کشور آسیایی بودند.

چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت خام است که سالانه حجم قابل توجهی از نفت مورد نیازش را از کشورهای مختلف تامین می‌کند. بازار مصرف چین کلیدی‌ترین بازار مصرف جهان بعد از ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود و تحولات آن روی قیمت نفت در جهان تاثیر بسزایی دارد.

اتحادیه‌ای بزرگ‌تراز دولت

در سال تولیدی گذشته که ۳۱ مارس سال ۲۰۰۶ میلادی به پایان رسید، ژاپن موفق شد ۹۳/۱۰میلیون دستگاه خودروی سواری و کامیون در کارخانه‌های خارج از کشور تولید کند.

به گزارش اتحادیه خودروسازان کشور ژاپن، در این اتحادیه ۱۲ شرکت بزرگ تولیدکننده خودروهای سواری و کامیون عضو هستند و آنها توانستند در سال مورد بررسی تولید خودروی خود را در بازارهای خارجی بیشتر از تولید داخلی بکنند. طبق آمار این اتحادیه در سال تولیدی گذشته ژاپن ۸۹/۱۰میلیون دستگاه خودرو در داخل کشور تولید کرد که در مقایسه با تولیدات خارج از مرز ۴۰هزار دستگاه کمتر بود. شرکت‌های هوندا، نیسان و تویوتا نیز عضو این اتحادیه هستند. این شرکت‌ها در سال گذشته شمار زیادی خودوری سواری به بازار مصرف جهان عرضه کردند. در سال گذشته رشد تویوتا به حدی بود که پیش‌بینی شد ادامه این روند تا چند سال آینده موجب ربودن رتبه اول در بازار خودرو از شرکت جنرال‌موتورز آمریکا توسط این رقیب قدرتمند ژاپنی خواهد شد. شرکت‌های خودروسازی ژاپنی تعداد بسیار زیادی کارخانه در کشورهای مختلف راه‌اندازی کرده‌اند تا هزینه حمل تولیدات به بازار مصرف کمتر و قیمت نهایی پایین‌تر باشد. همین مساله سبب شد تا ژاپن به قطبی قدرتمند در بازار خودرو بدل شود.

تحلیلگران اتحادیه خودروسازان ژاپن ضمن اعلام خرسندی از نتیجه تلاش‌های خود در سال‌های اخیر و تصاحب سهم زیادی از بازار خودروی جهان هدف آینده این اتحادیه را ورود به بازار کشور چین ذکر کردند. هم‌‌اکنون چین یکی از بازارهایی است که با سرعت بسیار زیادی در هر سال رشد می‌کند و همین مساله سبب شده است تا بسیاری از شرکت‌های خودروسازی به این بازار هجوم آورند.

ساخت کارخانه‌های خودروسازی ژاپنی در چین می‌تواند زمینه را برای جذب سهم بیشتری از بازار در این کشور فراهم آورد.

اما توجه خودروسازان ژاپنی به بازارهای خارجی سبب شده است تا طراحان این شرکت‌ها توجه چندانی به سلیقه مصرفی و نیاز داخلی ژاپن نداشته باشند و تمام طرح‌ها و اهداف خود را با بازارهای خارجی هم‌ آهنگ سازند.

اما با رشد این صنعت در بازارهای خارجی اعضای اتحادیه خودروسازان ژاپن به مردم این کشور قول دادند تا از این پس در طراحی مدل‌های مختلف بیشتر به سلیقه و نیاز داخلی توجه کنند.

طبق آمار ارائه شده توسط این اتحادیه، در سال ۲۰۰۵ میلادی اتحادیه خودروسازان ژاپن ۰۸/۴میلیون دستگاه خودرو در ایالات متحده آمریکا، ۵۵/۱میلیون دستگاه خودرو در اروپا، ۶۴۵هزار دستگاه خودرو در آمریکای لاتین، ۲۲۶هزار دستگاه در آفریقا، ۱۳۵هزار دستگاه در استرالیا و ۱۰۵هزار دستگاه در خاورمیانه تولید کرده است.

از آنجا که تاریخچه صادرات خودرو از این کشور آسیایی به بیشتر از یک‌دهه می‌رسد، جهان به تازگی توانسته است تا از وابستگی به قطعات تولیدی ژاپن‌ رهایی یابد و استقلال بیشتری در این عرصه به دست آورد. به گزارش اتحادیه خودروسازان ژاپن در سال‌گذشته تولید خودرو در کارخانه‌های واقع در کشورهای خارجی ۶/۱۰درصد نسبت به سال ۲۰۰۴ میلادی رشد کرد. این در حالی است که در همین بازه زمانی تولید در کارخانه‌های خودروسازی واقع در کشور ژاپن تنها ۳درصد رشد کرده است. نرخ رشد تولید در بازارهای خارجی در سه ماهه گذشته بیشتر از گذشته بود. طبق آمارها در سه ماه دوم سال‌جاری تولید در کارخانه‌های خارج از ژاپن ۵/۱۳درصد رشد کرد. در این دوره ۷۲/۲میلیون دستگاه خودروی ژاپن در بازارهای خارجی تولید شد و به فروش رسید. مسوولان این اتحادیه در مورد دلیل سه برابر بودن نرخ رشد تولید خودرو در بازارهای خارجی نسبت به بازار داخل ژاپن می‌گویند: طی سال‌های گذشته نرخ رشد فروش خودرو در ژاپن نسبتا ثابت بوده است، به همین دلیل افزایش شمار خودروهایی که به بازار مصرف داخلی عرضه می‌شود یک ریسک است. ما سعی کردیم نرخ رشد تولید داخل را با نرخ رشد فروش هماهنگ کنیم. در مقابل جذب خودروهای ژاپنی در بازارهای خارجی بسیار زیاد است و با این شرایط انتظار می‌رود تولید در سال‌های آتی بازهم افزایش یابد به خصوص که اتحادیه در نظر دارد نقش خود را در بازار پررونق چین پررنگ‌تر کند.