تشکل‌ها اختیارات زیادی ندارند

گروه تشکل‌ها- یوسف بهمن‌آبادی:مشکلات مربوط به عرضه و تقاضای مرغ ناشی از اعتقاد نداشتن دولتمردان به تاثیر تشکل‌ها در رفع مشکلات است. مظفر میرزای حکمتی، رییس هیات‌‌مدیره انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور ایران با بیان این مطلب به دنیای اقتصاد گفت: اعضای انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور ایران پیش از آن که در سال ۱۳۷۷ با تاسیس این نهاد به جرگه تشکل‌ها درآیند مسائل مربوط به کشتارگاه‌ها که به صورت صنعتی انجام می‌گرفت را در قالب تعاونی‌ها پیگیری می‌کردند. اما با تغییر ماهیت کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی و تدوین اساسنامه انجمن‌های صنفی توسط وزارت کار و امور اجتماعی، این مجموعه از تعاونی به انجمن تبدیل شد.

وی افزود: این انجمن در حال حاضر، ۱۰۰عضو دارد.

رییس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور ایران، با اشاره به اینکه هدف تشکیل انجمن، رفع مشکلات صنفی اعضا است، در خصوص فعالیت‌های انجام شده آن گفت: پس از تاسیس انجمن، اولین اقدام صورت گرفته، شناسایی کشتارگاه‌های صنعتی در سراسر کشور و تشکیل جلساتی برای برقراری ارتباط بیشتر با آنها بوده است. این جلسات همچنان دوشنبه‌های اول هر ماه برگزار می‌شود.

همچنین، در زمینه ارتقای کیفیت بهداشتی کشتارگاه‌، این انجمن جلسات مشترکی را با سازمان دامپزشکی برگزار می‌کند. از دیگر فعالیت‌های انجام شده، تغییر عوارض تولید مرغ‌های کشتار شده از ۱۰۰ریال به ۵۵ریال بود که به موجب آن از خسارات احتمالی کشتارگاه‌ها جلوگیری شود.

سال گذشته نیز شورای شهر، طرحی مبنی بر اخذ ۱۰تومان از هر کیلو مرغ را با هدف ساماندهی عرضه مرغ در استان تهران به تصویب رساند. از آن جایی که این طرح با قانون تجمیع عوارض مغایرت داشت رایزنی‌هایی با وزارت کشور و کمیسیون کشاورزی مجلس انجام دادیم که پس از برگزاری ۲۵جلسه خوشبختانه تلاش ما به ثمر نشست و موفق شدیم آن را لغو کنیم. از دیگر اقدامات انجمن، تلاش برای رفع مشکلات آلایندگی کشتارگاه‌ها که جزئی از قانون تجمیع عوارض به شمار می‌آمد، بود. فایده این امر، جلوگیری از متحمل شدن اعضا از پرداخت هزینه‌های سنگین چنین قانونی بود. اقدام دیگر، تعدیل بخشنامه سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده مبنی بر خرید مرغ بابت هر کیلو ۱۰۵۰تومان و فروش آن به ۱۵۰۰تومان توسط کشتارگاه‌ها بود. صدور این بخشنامه در حالی صورت گرفت که در همان شب مرغ کیلویی ۱۳۵۰تومان خریداری و حدود ۱۹۵۰ تا ۲۱۰۰تومان به فروش رسید. گرانی گوشت مرغ هم به دلیل شیوع آنفلوآنزای مرغی در چند ماه گذشته و مختل شدن تولید مرغ و نیز همزمانی ماه مهر با ماه رمضان بود. مذاکرات مستدل انجمن، قیمت مرغ را به ۱۷۵۰ تا ۱۸۰۰تومان رساند.

حکمتی در خصوص مشکلات پیش روی انجمن گفت: تصمیم‌گیری بدون حضور انجمن که در برخی موارد، باعث کندی کار یا به تعطیلی کشیده شدن بعضی از کشتارگاه‌ها می‌شود از جمله مشکلات پیش روی ما به حساب می‌آید. در این میان جز سازمان دامپزشکی که در جلسات خود از ما دعوت کرده و نظرخواهی می‌کند، سازمان‌های دیگر توجهی به دیدگاه‌های انجمن نمی‌کنند.

وی در خصوص مشکلات مربوط به کشتارگاه‌ها گفت: از مهم‌ترین مشکلاتی که اعضا با آن مواجه‌اند، مساله بسته‌بندی مرغ در تهران است. به‌رغم اجرای سیستم بسته‌بندی مرغ در ۲۲ استان کشور، اما، این مساله هنوز در تهران اتفاق نیفتاده و متاسفانه مرغ، فارغ از سیستم بسته‌بندی به بازار عرضه می‌شود. دلیل آن هم، وجود جمعیت زیاد تهران و نیز نوسانات قیمت مرغی است که امیدواریم این امر میسر شود.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کشتارگاه‌های طیور ایران، با اشاره به چگونگی تامین منابع مالی گفت: دریافت حق عضویت‌ها، مهم‌ترین منبع مالی انجمن است که البته طبق پیش‌بینی اساس‌نامه، انجمن هدیه یا کمک مالی نیز می‌پذیرد.

نمونه آن خرید ساختمانی برای انجمن با کمک اعضا است.

وی با اشاره به اینکه حمایت‌های مستقیم دولت زمینه دخالت آنها را افزایش می‌دهد، گفت: حمایت‌های دولت می‌تواند به صورت غیرمستقیم در رفع کمبودها و نارسایی‌ انجمن‌ها یا به صورت غیرمستقیم باشد. دولت می‌تواند قانونی وضع کند تا فعالان هر صنف مکلف به عضویت در تشکل‌های ذی‌ربط شوند. در کنار آن، اختیاراتی به تشکل‌ها داده شود تا علاوه بر کاهش تصدیگری دولت در اقتصاد، اعضای صنوف هم تحت نظارت بیشتر قرار گرفته و از تخلفات آنها جلوگیری به عمل آید.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته تشکل‌ها اختیارات زیادی دارند. به طوری که در رسیدگی به تخلفات اعضا ارائه جوائز، انتخاب متخصصان نمونه و نیز در زمینه تولید و سهمیه‌بندی حضور موثر دارند.

به عنوان مثال در کشور فرانسه انجمن تولیدکنندگان مرغ و گوشت، صاحب اختیار تولید و فروش مرغ و گوشت است و کشورهایی که تمایل به واردات مرغ از این کشور داشته باشند با این انجمن طرف معامله خواهند شد. در حالی که در کشور ما، تولید مرغ به گونه‌ای است که یا دور ریخته می‌شود یا آنقدر کاهش می‌یابد که قیمت آن سرسام آور شده و اعتراضات زیادی بر می‌انگیزد. در واقع مشکل اصلی ناشی از اعتقاد نداشتن به تاثیر تشکل‌ها در رفع این چالش‌ها است.

وی افزود: اگر وزارت جهاد کشاورزی به سندیکای جوجه یک روزه فرصت نقش آفرینی دهد بی‌گمان تولیدکنندگان جوجه یک روزه علاقه‌مند به عضو در این سندیکا خواهند بود. در نتیجه این تشکل هم از اقتدار لازم برای حذف تولیدکنندگان متخلف از عرصه تولید برخوردار می شود و در این صورت بسیاری از مشکلات تولید مرغ رفع می‌شود. زیرا زمانی که قیمت مرغ سقوط می‌کند، تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه هم به خاطر نبود تقاضا مجبورند جوجه‌های خود را نابود کنند.

میرزای حکمتی، به ارتباط انجمن تولیدکنندگان طیور با تشکل‌های مشابه اشاره کرد و گفت: این تشکل با انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه و اتحادیه تعاونی‌های مرغداری، تولیدکنندگان مرغ گوشتی‌، اتحادیه تولیدکنندگان تخم‌مرغ (میهن) و اتحادیه تعاونی‌های سراسری کشور ارتباط دارد.

به طوری که اعضای این انجمن در بیشتر جلسات مربوط به تصمیم گیری‌های کلان نظیر تنظیم بازار و افزایش یا کاهش تولید حضور دارند.

وی در خصوص عملکرد این انجمن در پیشبرد اهداف خاطرنشان کرد: در بیشتر مشکلاتی که برای انجمن پیش آمده، این توانمندی را داشته‌ایم که آنها را حل کرده و از بروز خسارت‌های جانبی آن جلوگیری کنیم.

حکمتی، در مورد چگونگی تعامل انجمن با دولت اظهار داشت: در بسیاری موارد، تعاملمان با دولت تنگاتنگ بوده و در جلساتی که دولت تشکیل می‌دهد حضور داریم.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کشتارگاه‌های طیور ایران، در خصوص مشکل اصلی تشکل‌گرایی در ایران اذعان داشت: مشکل اصلی تشکل‌گرایی نبود روحیه کار گروهی در ایران است و زیاد نبودن تعداد تشکل‌ها از نتایج بارز آن است، در این میان، تشکل‌هایی هم هستند که از گردش مالی بالایی برخوردارند اما به دلیل نداشتن فرهنگ جمعی لازم چندان کارا نبوده و قادر نیستند نیازهای اعضای خود را رفع کنند.