2 ادعا برای تصاحب ثروت پیرمرد

گروه حوادث- ثروت یک مرد پس از مرگش باعث طرح پرونده‌ای در دادگاه خانواده تهران شد. خواهر این مرد در تقسیم ثروت او ادعا کرد پسربرادرش فرزند واقعی او نبوده و بهره‌ای از ثروت برادر او نمی‌برد.

بنا بر این گزارش، یک زن ۵۴ ساله با طرح دادخواستی در شعبه ۲۶۹ دادگاه خانواده یک تهران تقاضای احضار یک مرد ۳۹ ساله را به دادگاه کرد و گفت: برادری علیل و عقیم داشتم که حسرت پدرشدن سال‌ها بر دلش بود. او و یکی دیگر از برادرانمان با هم باجناق بودند، به همین خاطر همسران آنها تصمیم گرفتند تا یکی از آنها پسر ۱۰ساله‌اش را به برادر دیگر واگذار کند.

این زن ادامه داد: با این تصمیم پسرک که به خاطر مشکلات مالی پدرش از یک شهرستان به تهران آمد، با اخذ شناسنامه و قید نام عمو و همسرش به جای پدر و مادر واقعی به مدرسه رفت و در شرایط خوبی بزرگ شد. در این ۲۹ سال بارها از برادرانمان خواستیم تا تکلیف ارث و میراث فرزندخوانده‌اش را روشن کند، اما او به این موضوع اهمیتی نداد و ۴سال پیش درگذشت و پس از مرگ او به خاطر اخذ گواهی انحصار وراثت به مشکل برخورد کردیم.

قاضی دادگاه دستور تعیین وقت دادرسی برای احضار طرفین و شهود به دادگاه را صادر کرد.

مرد جوان پس از حضور در دادگاه با تکذیب اظهارات این زن گفت: پدرم پس از سال‌ها انتظار متوجه نازایی همسرش شد، به همین خاطر با ازدواج موقت با یک زن به آرزوی دیرینه خود رسید و پس از تولد پسرش از او جدا شد. پس از مدتی آن زن در کشور آلمان فوت کرد و در حال حاضر این خواهر که ۳۷ سال با برادرش رفت و آمد خانوادگی نداشته به‌طمع تصاحب چندین میلیون ارث چنین ادعای عجیبی را طراحی کرده است.

قاضی دادگاه دستور داد تا مرد جوان و پدر و مادر احتمالی او برای انجام آزمایش گروه‌های خونی اصلی و فرعی به مرکز پزشکی قانونی استان تهران معرفی شوند.

گزارش پزشکان این مرکز حاکی از آن بود که پس از بررسی سیستم‌های گروه خونی بین پدر و مادر احتمالی و این مرد به علت عدم تجانس در سیستم DuFFy آنتی‌ژن Fya رابطه پدر و فرزندی بین آنها وجود ندارد ولی برای قطعیت این رابطه نیاز به انجام آزمایش DNA است.

پس از اعلام نتیجه آزمایش‌هایی گروه‌های خونی و بررسی سیستم‌های آن، قاضی دادگاه با توجه به نظریه پزشکی قانونی و شناسنامه مرد جوان که یک سند رسمی است و عدم سابقه طرح مساله در زمان حیات پدرخوانده و عدم ارائه دلایل قابل استناد، خواسته زن را وارد تشخیص نداد و حکم به رد خواسته او صادر کرد.

پس از صدور این حکم و ابلاغ آن، عمه پیر نسبت به رای دادگاه اعتراض و تقاضای رسیدگی مجدد پرونده در دادگاه تجدیدنظر استان تهران را کرد.

قاضی بهروز کرباسچی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران و عارفه مدنی و محمدحسن زرگری مستشاران این دادگاه پس از دعوت از شهود که ادعاهای زن را تایید می‌کردند به دایره مددکاری دادگاه خانواده تهران دستور تحقیقات محلی و بررسی وضعیت خانوادگی این عمه و برادرزاده جوانش را صادر کرد.

هیات قضایی شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران پس از گواهی دایره مددکاری در مورد اینکه پیرمرد به خاطر عقیم بودن از برادرزاده خود نگهداری کرده و او را به فرزندخواندگی پذیرفته و نیز گواهی اهل محل و شهود به استناد ماده ۳۵۸ آیین دادرسی مدنی دادنامه بدوی را نقض و حکم به نفی ولد مرد جوان از پیرمرد متوفا را صادر کردند.