نسیم محمدی- به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی، طی هشت سال گذشته در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام و منطقه ویژه انرژی پارس، ۱۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. به گزارش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مهندس افشین که به نیابت از حسین نجابت مدیرعامل جدید شرکت ملی پتروشیمی ایران در مراسم افتتاح کارخانه تولید ابزار دقیق مترینگ نفت، گاز و پتروشیمی سخن می‌گفت، از به تولید رسیدن مرحله اول این مناطق تا پایان سال‌جاری خبر داد و اظهار داشت که مجتمع‌های پتروشیمی امیرکبیر، مارون، تندگویان و فجر هم‌اکنون در حال تولید هستند.

به عقیده افشین عمده‌ترین نوع سرمایه‌گذاری، تلاش در جهت افزایش مشارکت بخش خصوصی در صنعت است.

وی در ادامه با اشاره به مبلغ پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله چهارم به منظور مشارکت بخش خصوصی خاطرنشان کرد: در برنامه ۵ ساله چهارم ۲۴میلیارد دلار جهت مشارکت بخش خصوصی پیش‌بینی شده است ضمن آنکه تلاش شده تا ۵۰درصد از این میزان سرمایه‌گذاری که انجام شده به داخل سوق داده شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی از تلاش در جهت تامین مصارف از داخل سخن گفت و تصریح کرد: آمادگی کامل داریم تا از بخش خصوصی حمایت کنیم.

صانعی: هزار موسسه تولیدی دیگر در منطقه ویژه پیام

از دیگر سخنرانان مراسم افتتاح کارخانه آسیاابزار که در مهرشهر کرج، منطقه ویژه اقتصادی پیام، برگزار شد، احمد صانعی، مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام بود.

وی در سخنان خود از احداث هزار موسسه تولیدی در آینده نزدیک در این منطقه خبر داد و گفت: فاز اول ۲۰۰ هکتار است که جهت واگذاری به داوطلبان سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی آماده شده که ۸۰ هکتار آن را قرارداد بسته و فعالیت ۳۳ شرکت نهایی شده که کار خود را آغاز کرده‌اند.

به گفته احمد صانعی ۶۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای کل منطقه پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام یکی از فعالیت‌های منطقه ویژه اقتصادی پیام را هاب پستی عنوان کرد و توضیح داد: برای این فعالیت ۲۴میلیارد تومان یا ۳۰میلیون دلار پیش‌بینی شده و مهندسین مشاورآن همگی هلندی هستند. ضمن آنکه ظرف هفت ماه آینده نیز قابل بهره‌برداری خواهد بود.

بر اساس این گزارش، مهندسین هلندی معتقدند که طی ۵سال اول بهره‌برداری با هزینه‌ای معادل ۸۸۰میلیون دلار، یک میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار بازگشت سرمایه خواهیم داشت و در واقع ۲۲۰میلیون دلار سوددهی به همراه خواهد داشت.

شریف‌آبادی: سیستم مترینگ ۱۵میلیون دلار ارزش دارد

مدیر کارخانه تولید ابزار دقیق مترینگ نیز سخنگوی دیگر بود که به میزان سرمایه‌گذاری در کارخانه و ارزش سیستم مترینگ پرداخت.

بهروز شریف‌آبادی میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در کارخانه را ۲میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این مبلغ به صورت ۵۰درصد میان طرف ایرانی و شرکت انگلیسی Alderly تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه زمینه فعالیت کارخانه، ساخت سیستم‌های مترینگ مایعات، نفت، گاز و مواد پتروشیمی است، تصریح کرد: تمامی سیستم مترینگ در داخل ساخته شده و تنها بخش شیرآلات آن از کشورهای اروپایی وارد شده است.

بهروز شریف‌آبادی بیشترین کاربرد این سیستم را در زمینه کنترل میزان نفت و گاز مایعات، درجه حرارت، میزان آلایندگی‌ها عنوان کرد و افزود: سیستم مترینگ بیشتر در مبادی صادرات کاربرد دارد، ضمن آنکه فاز دوم آن را با یک شرکت فرانسوی در حال مذاکره هستیم و قرار است فاز دوم تحت لیسانس این شرکت فرانسوی طی دو سال آینده راه‌اندازی می‌شود. به گفته مدیر کارخانه با ساخت سیستم مترینگ از خروج ۶۰درصد ارز جلوگیری می‌کند و موجب رونق منطقه خواهد شد.