آخرین قیمت‌ فرآورده‌های نفتی در منطقه خلیج‌فارس

گزارش‌ها حاکی است‌ که بهای نفت‌خام سبک ایران برای تحویل در بازارهای جهانی با اندکی کاهش به سطح ۵۳‌دلار در هر بشکه رسیده است. خبرگزاری ایسنا، دیروز ضمن گزارش این خبر همچنین نوشت، هر بشکه نفت‌خام سبک ایران برای فروش در بازارهای جهانی (فوب سیدی کریر) در معاملات روز چهارشنبه گذشته (دهم آبان‌ماه) ۵۳‌دلار و ۹۷سنت خرید و فروش شد.

همچنین هر بشکه نفت‌خام سنگین ایران نیز در همین روز ۵۲‌دلار و ۴۲‌سنت معامله شده که بر این اساس میانگین موزون یک بشکه نفت‌خام صادراتی ایران ۵۴‌دلار و ۳۱‌سنت اعلام شد.

نفت‌خام سبک ایران برای فروش در بازارهای آسیایی در روز مورد بررسی به ۵۶‌دلار و ۷۰‌سنت در هر بشکه رسیده‌ است و در همین روز نفت‌سنگین ایران نیز معادل ۵۳‌دلار و ۵۵‌سنت در بازارهای آسیایی داد و ستد شد.

در همین حال نفت‌خام سبک ایران برای فروش در بازارهای شمال‌غربی اروپا و مدیترانه به ترتیب به ۵۳‌دلار و ۱۵‌سنت و ۵۲‌دلار و ۳۲‌سنت رسید که این رقم برای نفت‌خام سنگین ایران معادل ۵۱‌دلار و ۶۷‌سنت و ۵۰‌دلار و ۷۷‌سنت بوده است.

در بازارهای آفریقای جنوبی نیز نفت‌خام سبک و سنگین کشورمان به ترتیب ۵۴‌دلار و۲۷‌سنت و ۵۲‌دلار و ۸۲‌سنت داد و ستد شد.

ایران سومین تامین‌کننده نفت‌خام ژاپن

در همین حال جدیدترین گزارش آژانس انرژی و منابع طبیعی ژاپن، ایران را با تامین ۱۴‌میلیون و ۵۳۰‌هزار بشکه نفت‌خام ژاپن (۸/۱۱‌درصد) سومین تامین‌کننده نفت‌خام این کشور در ماه گذشته پس از عربستان و امارات اعلام کرد.

عربستان نیز تامین‌کننده اصلی نفت ژاپن بوده و با عرضه ۳۶میلیون و ۲۳۰‌هزار بشکه ، ۵/۲۹درصد از واردات این کشور را تامین کرده‌است.

درهمین‌حال، وابستگی ژاپن به واردات نفت از امارات نیز به ۷/۲۷‌درصد رسیده‌است و این کشور در این‌مدت ۳۴‌میلیون و ۳۰‌هزار بشکه نفت‌خام به ژاپن صادرکرده ‌است.

بر اساس این گزارش، غول صنعتی جنوب شرق آسیا در این مدت ۵/۱۱‌میلیون بشکه نفت‌خام از قطر و ۶/۱‌درصد از واردات خود را از طریق عراق تامین کرده‌ است.

از کل نفت‌خام وارداتی ژاپن که معادل ۱۲۲‌میلیون و ۹۷۱‌هزار بشکه برآورد شده ‌است، در حدود ۹۰‌درصد آن از طریق کشورهای خاورمیانه تامین شده‌ است.

کاهش بهای بنزین و فرآورده‌های نفتی در بازارهای جهانی

از سوی دیگر ایسنا دیروز گزارش داد، قیمت هر تن بنزین سوپر بدون سرب در بازار فرآورده‌های نفتی خلیج‌فارس روز چهارشنبه دهم آبان‌ماه به ۴۹۳‌دلار و ۹۸‌سنت کاهش یافت.

همچنین در روز مورد بررسی، هر تن نفتا معادل ۴۹۲‌دلار و ۶۵‌سنت، هر تن سوخت جت (نفت سفید) ۵۵۲‌دلار و چهار‌سنت، هر تن گازوییل ۴۸۹‌دلار و ۴۷‌سنت و هر تن نفت کوره نیز ۲۶۷‌دلار و ۸۷‌سنت خرید و فروش شد.

این در حالی است که قیمت پیشین هر تن بنزین سوپر بدون سرب بر اساس آخرین آمارها در بازار فرآورده‌های نفتی خلیج‌فارس ۵۱۳‌دلار و ۴۲‌سنت اعلام شده بود.

بر اساس آمار مرکز اطلاعات مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، همچنین در این روز هر تن بنزین سوپر بدون سرب در بازار فرآورده‌های نفتی مدیترانه ۵۰۱‌دلار، در بازار شمال اروپا ۴۸۴‌دلار و ۷۵‌سنت، در بازار آمریکا ۵۸۵‌دلار و ۱۴‌سنت و در بازار ژاپن ۵۲۹‌دلار و هفت‌سنت و در بازار فرآورده‌های نفتی سنگاپور نیز ۵۱۲‌دلار و چهار‌سنت خرید و فروش شده است.

افزایش قیمت تک‌محموله‌های گاز طبیعی

همچنین قیمت تک‌محموله‌های گاز طبیعی نیز در آخرین معاملات انجام شده در روز چهارشنبه دهم آبان‌ماه در بازارهای جهانی کاهش یافت، به طوری که هر‌میلیون BTU گاز طبیعی در بازار Henry hub هفت‌دلار و ۱۹‌سنت و در بازار جنوب کالیفرنیا (S.Calif) هفت‌دلار و پنج‌سنت خرید و فروش شد.

همچنین در روز مورد بررسی، هر‌میلیون BTU گاز طبیعی به صورت خط لوله در بازار Toronto هفت‌دلار و ۷۱‌سنت داد وستد شد.

بر اساس آمار مرکز اطلاعات مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، بهای تک‌محموله‌های گاز طبیعی در بازار گاز ژاپن به صورت LNG - CIF نیز به ازای هر‌میلیون BTU گاز طبیعی با قیمت ۷‌دلار و ۲۹‌سنت گزارش شده است.

همچنین قیمت تک‌محموله‌ای گاز در بازار ICE لندن نیز در روز مورد بررسی معادل ۱۰‌دلار و ۸۵‌سنت اعلام شده‌است.

براساس آخرین قیمت‌های اعلام شده قبلی، هر‌میلیون BTU گاز طبیعی در بازار Henry hub هفت‌دلار و ۴۵‌سنت و در بازار جنوب کالیفرنیا (S.Calif) هفت‌دلار و ۲‌سنت خرید و فروش شده بود.

هر‌میلیون BTU گاز طبیعی به صورت خط لوله در بازار Toronto نیز هفت‌دلار و ۳۸‌سنت خرید و فروش شده بود.

براساس آمار مرکز اطلاعات مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، بهای تک‌محموله‌های گاز طبیعی در بازار گاز ژاپن به صورت LNG - CIF نیز به ازای هر‌میلیون BTU گاز طبیعی با قیمت ۶‌دلار و ۸۹‌سنت گزارش شده بود.

کاهش قیمت سهام داناگاز با انتقال گاز ایران به امارات توسط شل

این در حالی است که درپی انتشار خبر احتمال انتقال گاز ایران به امارات توسط شرکت شل، سهام شرکت دانا گاز امارات در بازارهای مالی این کشور به‌شدت کاهش یافت.

پرونده جنجالی انتقال گاز ایران به امارات متحده عربی پس از یک سال تاخیر و اختلاف بر سر قیمت گاز انتقالی تاثیر بسزایی بر شرکت‌های کرسنت و دانا گاز امارات گذاشته و این درحالی ‌است که این تاثیر به بازارهای مالی امارات نیز کشیده شده است و با انتشار کوچک‌ترین خبر درباره انتقال گاز، معامله سهام شرکت دانا گاز متوقف و یا به‌شدت کاهش می‌یابد.

روزجمعه گذشته پایگاه خبری بلومبرگ از احتمال انتقال گاز ایران به امارات توسط شرکت رویال داچ‌شل و شرکت «راک» امارات خبر داد که درپی آن سهام شرکت دانا گاز در بازارهای مالی امارت به‌شدت کاهش یافت و درمعاملات روز شنبه‌ هر سهم به ارزش یک درهم و

۶۰ فلس معامله شد.

تاکنون شرکت‌های کرسنت ودانا گاز در مورد خبر احتمال انتقال گاز ایران به امارات توسط شرکت رویال داچ‌شل و شرکت «راک» توضیحی نداده‌اند و این موضوع را تایید و یا تکذیب نیز نکرده‌اند.