شبکه فعلی اینترنت مطلوب نیست

گروه کامپیوتر- در حالی که اخیرا وزیر ارتباطات زمان راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت را سه سال دیگر اعلام کرده است، برخی از مسوولان این وزارتخانه معتقدند شبکه ملی با امکاناتی محدود سال‌ها است که در کشور وجود دارد اما با توجه به حجم زیاد اطلاعات در داخل کشور این شبکه باید برای نیازهای آتی تقویت شود. انصاری مدیر کل دفتر امور اجرایی IT وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: شبکه فعلی، شبکه مطلوب ما نیست و با سیاست‌هایی که در حال تدوین و تصویب است قصد داریم تا ظرفیت این شبکه را برای نیازهای آینده افزایش دهیم.

وی با اشاره به پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت فناوری اطلاعات گفت: پروژه‌هایی برای تامین نیازهای راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت تعریف شده است.

انصاری اتصال مدارس، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها را به شبکه ملی، یکی از اهداف این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: اتصال این مراکز به شبکه‌ای داخلی بخشی از ملزومات شبکه ملی اینترنت را تشکیل می‌دهند.

به گفته سلیمانی، وزیر ارتباطات نیز راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت ضرورت‌هایی دارد که باید به آن توجه شود؛ چرا که حجم گردش اطلاعات در داخل کشور بسیار بالا است، از این رو اگر تمام اطلاعات براساس جریان فعلی به گردش درآیند، به پهنای باند وسیع نیاز داریم و باید هزینه‌های بسیاری را پرداخت کنیم.

وی در گفت‌وگویی با ایسنا، گفت: از سال گذشته تصمیم گرفته شد تا شبکه ملی اینترنت راه‌اندازی شود. از این رو، ابتدا چارچوب‌ها و کلیات آن تعریف شد و به تصویب شورای عالی فناوری اطلاعات رسید؛ مجوز طراحی آن نیز اخذ شده که به تناسب آن یک مرحله طراحی مفهومی‌ تعریف کردیم که با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات و تیم تخصصی که برای این امر ایجاد شده بود، به سرانجام رسید.

وی خاطر نشان کرد: طراحی مفهومی ‌نهایی شده و قرار است در جلسه‌ای به اطلاع عموم‌ برسد تا وظایف هر یک از دستگاه‌ها و سازمان‌ها و جایگاه آنها در این زمینه مشخص شود و به تناسب آن هر دستگاهی باید براساس جایگاهی که برای خود تعریف می‌کند، یکسری وظایف را بر عهده گیرد.

سلیمانی با اشاره به این که مرحله بعدی، طراحی جزیی شبکه ملی اینترنت است، گفت:‌ تا پایان آذر ماه باید طراحی جزیی شبکه به پایان برسد که با اتمام این مرحله اجزای شبکه و نیازهای آن به طور دقیق مشخص و موارد قانونگذاری و برآورد هزینه لازم برای طراحی این شبکه نیز اعلام خواهد شد، بنابراین امیدواریم بتوانیم در دی ماه طراحی جزیی این شبکه را نهایی کنیم و به اطلاع عمومی‌ برسانیم.

به گفته وی در کنار اجرای این طرح‌ها نیز سعی شده پیش نیازهای مورد نیاز این شبکه طراحی شود که از جمله می‌توان به شبکه علمی ‌اشاره کرد، فاز اول شبکه علمی‌ کشور به‌صورت پایلوت در تهران به عنوان بزرگ‌ترین شهر دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود؛ این شبکه از نظر زیرساختی آماده است اما از نظر اجرایی در مرحله ابتدایی قرار دارد.