نگاه سوم - حافظه‌محوری و دوری فضای تعلیم و تربیت از فرآیند نوآوری امری است که ریشه نوآوری را از بین می‌برد و باید فضای تعلیم و تربیت را با این موضوع همراه کرد تا بهترین گام در حمایت از نوآوری برداشته شود.

به گزارش ستاد خبری همایش ملی نوآوری‌های آموزشی، دبیر علمی این همایش با بیان این نکته که حمایت مادی و قانونی و مادی یکی از انواع حمایت‌ها از نوآوران آموزشی است، افزود: دومین نوع حمایت که مهم‌ترین آن نیز محسوب می‌شود همراه بودن بستر تعلیم و تربیتی کشور به خصوص فرآیند یاددهی و یادگیری در راستای نوآوری و خلاقیت است.

دکتر حیدر تورانی افزود: حافظه محوری امری است که ریشه نوآوری را می‌خشکاند و انگیزه نوآوری را می‌کشد. زمینه تعلیم و تربیت در کشور باید در سطح مدارس و در دل مدارس یک فرآیند نوآورانه و حامی نوآوری باشد، اگر این فرآیند سخت و پیچیده باشد خیلی‌ها از خیر نوآوری می‌گذرند و به دنبال آن نمی‌روند و خیلی‌ها هم که در این عرصه فعالند خارج از سیستم حرکت می‌کنند، یعنی در بطن مدرسه و تعلیم و تربیت نوآور نمی‌شوند. در کل باید فرآیند تعلیم و تربیت جامعه فضای آماده برای نوآوری باشد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که همایش ملی نوآوری، در آموزش و پرورش برگزار می‌شود نه برای آن، بعد از همایش همه مدیران آموزشی کشور، به عنوان ناظران آموزش از طریق دبیرخانه همایش و گروه نوآوری‌های آموزشی موسسه پژوهشی، سازماندهی مجدد شده و در فرآیند‌های مختلف از آنان استفاده خواهد شد.