شجریان بهترین هنرمند تاریخ موسیقی ایران شد
محمد تاجیک- کرم‌رضا پیریابی رییس مرکز موسیقی تلویزیون خبر داد که از مجموع 8462رای نظرخواهی درباره آثار مطرح تاریخ موسیقی از سوی 1049هنرمند موسیقی، آثار محمدرضا شجریان با 1261رای در مقام اول قرار گرفته است.

عکس: خبرگزاری مهر
فاصله شجریان با نفر دوم به گونه‌ای بوده که کمی بیش از نصف آرای وی را به خود اختصاص داده است.
اما در این نظرسنجی که بخشی از آن را یک رسانه نزدیک به تلویزیون منتشر کرد، اثر ماندگار «ای ایران ای مرز پرگهر» مرحوم بنان عنوان قطعه برتر را به خود اختصاص داده است.
در میان آثار استاد شجریان اثر «ای ایران ای سرای امید» (سپیده) به عنوان برترین اثر شجریان شناخته شده است.
چند ماه پیش مرکز موسیقی و سرود صداوسیما پس از اعلام خبری مبنی بر اینکه یکصد اثر برتر موسیقی ایران با نظرسنجی انتخاب می‌شود در گفت‌وگویی با جلیل عندلیبی و شاهین فرهت نظرات آنان در این زمینه را جویا شده است.
شاهین فرهت پس از شنیدن خبر تقدیر مرکز موسیقی صدا و سیما از یکصد اثر برتر تاریخ موسیقی ایران گفت: «من خودم به صورت خیلی خام در سال‌های گذشته به این موضوع فکر می‌کردم و همیشه هنگام شنیدن برترین آثار دنیا به خودم می‌گفتم اگر قرار باشد از بین این همه آثار خوب، 10اثر برتر را انتخاب کنم، آن آثار کدام خواهد بود و این اندیشه همیشه با من بود و وقتی شنیدم که رییس مرکز موسیقی صدا و سیما این فراخوان را مطرح کرده‌اند، بسیار خوشحال شدم.»
سید محمد میرزمانی نیز درباره این جشنواره ابراز کرد: «در مقاطع و دوره‌های مختلف، تعدادی آثار هنری به عنوان آثار جاودانه، ماندگار و به خاطر ماندنی مطرح بوده است. در این راستا انتخاب و معرفی آثار موسیقی برتر حدود ۳۰سال حکومت جمهوری اسلامی امری لازم بود و ابتکار این طرح و دعوت صاحب‌نظران توسط جناب آقای پیریایی به منظور انتخاب و معرفی آثار برگزیده، در ادامه عملکرد موفق ایشان در این مدت کوتاه که به ریاست مرکز موسیقی منصوب شده‌اند، هنرمندان فرهیخته را انگیزه‌ای تازه بخشید. طبیعی است که این آثار ممکن است از حیث ساختار مطرح بوده باشند یا از حیث تاثیرگذاری یا حتی اجراکنندگان آن آثار ممکن است در ماندگاری اثر موثر بوده‌اند که این تشخیص، انتخاب و معرفی به عهده صاحب‌نظران گذارده شده است.»
جلیل عندلیبی نیز ضمن مثبت برشمردن آثار این جشنواره گفت: «طبیعت ماندگاری هر ملت در فرهنگ آن ملت است و تمدن ایران با سابقه‌ای چند هزار ساله از بمان باربد و نکیسا، سابقه موسیقی دارد و حتی در موسیقی ایرانی، به تعداد روزهای سال، گوشه‌های موسیقی داریم.»