شورای‌عالی اطلاع‌رسانی راه‌اندازی خانه داوری IT را فراموش کرد

گروه کامپیوتر- مسوولان و کارشناسان IT در کشور در سال ۸۱ تشکیل موسسه‌ای برای حل دعاوی رایانه‌ای را ضروری دانستند و شورای‌عالی اطلاع‌رسانی رسیدگی به این پروژه را آغاز کرد و نصرا... جهانگرد، دبیر سابق این شورا در سال ۸۳ خبر از راه‌اندازی خانه داوری IT داد، اما از آن زمان تاکنون و با تغییر مدیریت در این شورا این پروژه به سرانجامی نرسیده و هنوز این موسسه فعالیت خود را آغاز نکرده است. به گزارش خبرنگار ما «موسسه دعاوی رایانه‌ای و حقوق مالکیت فکری» تا پایان دوره مدیریت قبلی شورای‌عالی اطلاع‌رسانی تا مرحله ثبت‌، پیش رفت اما بعد از آن هیچ‌یک از موسسان آن و مسوولان شورای‌عالی اطلاع‌رسانی تلاشی برای راه‌اندازی این مرکز نکردند.

امیر صادقی نشاط، یکی از مسوولان این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: علت تاخیر در راه‌اندازی این مرکز در دو سال گذشته عدم تامین اعتبار از سوی موسسان این نهاد است که عدم تحقق این امر موجب تاخیر در عملیاتی شدن این پروژه شده است.

خانه داوری IT دارای سهامداران خصوصی و دولتی است که به عنوان اعضای موسس این نهاد هستند اما هیچ‌کدام از آنها تلاشی برای تشکیل و را‌ه‌اندازی این مرکز تاکنون نکرده‌اند.

به گفته صادقی نشاط، اعضای موسس هنوز نیازی به ایجاد این مراکز احساس نکرده‌اند و تا زمانی که ضرورت این نهاد در جامعه احساس نشود وضعیت به همین صورت باقی خواهد ماند. وی افزود: تشکیل خانه داوری ‌IT تنها در زمان مدیریت قبلی شورای‌عالی اطلاع‌رسانی پیگیری می‌شد و اهمیت داشت و این در حالی بود که شورا از سهامداران این مرکز نبود.

به گفته برخی از کارشناسان با توجه به اینکه شورای عالی اطلاع‌رسانی با ورود

حمید شهریاری، دبیر جدید این شورا از اجرای طرح تکفا و پروژه‌های سابق این شورا به طرح جدید تسما روی آورده است، عدم پیگیری برای راه‌اندازی خانه داوری به‌رغم ضرورت‌های موجود قابل پیش‌بینی بوده است.

خانه داوری با نام موسسه داوری دعاوی رایانه‌ای و حقوق مالکیت فکری براساس مصوبه شورای عالی اطلاع‌رسانی مبنی بر تاسیس یک مرکز داوری برای رسیدگی به طور حرفه‌ای و تخصصی به دعاوی رایانه‌ای و همچنین در راستای سیاست‌های قوه قضاییه مبنی بر توسعه نهادهای شبه‌قضایی می‌بایست راه‌اندازی شود.

سازمان ثبت اسناد کشور، شورای عالی انفورماتیک، انجمن شرکت‌های انفورماتیک، بانک صادرات، خانه کتاب (وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، شرکت سروش رسانه، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، مرکز تحقیقات مخابرات ایران و همچنین انجمن ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت، نهادهای دولتی و خصوصی موسس و حمایت‌کننده این مرکز بوده‌اند که براساس گزارش تکفا، تنها حمایت شورای عالی انفورماتیک، مرکز تحقیقات مخابرات و خانه کتاب عملی شده و به نظر می‌رسد دیگر نهادهای ذکر شده، نقشی در اجرای آن نداشته‌اند.