مخالفت دوباره چین و روسیه با تحریم ایران

خبرگزاری فارس- معاون وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد، کشورش از قطعنامه پیشنهادی غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران حمایت نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس سرگئی کیسلیاک،‌ گفت: مسکو از پیش‌نویش قطعنامه اروپا درباره ایران در شورای امنیت سازمان ملل حمایت نخواهد کرد. وی افزود: روسیه از این قطعنامه به شکل کنونی‌ آن حمایت نخواهد کرد. وی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت:‌ پیش‌نویش قطعنامه ارائه شده توسط انگلیس، آلمان و فرانسه نیازمند اصلاحات عمده است.

این در حالی است که پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل،‌ آمریکا، چین، فرانسه، انگلیس و روسیه قرار بود به همراه آلمان جلسه‌ای غیررسمی‌را در محل سازمان ملل برای بررسی این قطعنامه برگزار کنند.

قطعنامه موردنظر غرب خواستار ممنوعیت فروش و تامین مواد و فناوری موردنیاز برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و نیز ممنوعیت مسافرت و بسته شدن حساب دارایی افرادی شده است که در برنامه هسته‌ای و موشکی ایران دخیل هستند. پس از روسیه چین نیز با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی برای تحریم ایران مخالفت کرد.

وانگ گوانگ‌یا، سفیر دائم چین در سازمان ملل گفت: همچنان بر سر نوع اقدامی‌که شورای امنیت باید تحت شرایط کنونی علیه ایران اتخاذ کند، اختلاف نظر وجود دارد. وانگ گفت: مساله اصلی در حال حاضر این است که برخی اعضا خواهان تحریم‌های شدید مشابه آنچه در قطعنامه ۱۴ اکتبر علیه کره شمالی به‌خاطر آزمایش اتمی‌آن اعمال شد، هستند.

وی اضافه کرد: «به نظر من وضعیت و مورد ایران با کره شمالی تفاوت دارد. البته مساله اصلی هسته‌ای است، اما ایرانی‌ها همواره گفته‌اند برنامه هسته‌ایشان مقاصد صلح‌آمیز دارد. علاوه بر این برخلاف کره شمالی، ایران پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) را امضا کرده است.

روسیه و چین هر دو برای پیشبرد گفت‌وگو با ایران به جای تحریم‌های سازمان ملل تلاش می‌کنند. این دو کشور اعتقاد دارند متن پیش‌نویس سه کشور اروپایی بیش از حد قوی است.

سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه نیز چهارشنبه شب ضمن مخالفت با پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که از سوی انگلیس، فرانسه و آلمان تنظیم شده، گفت: قطعنامه سه کشور اروپایی بسیار فراتر از چارچوب توافقات بین شش کشور پیشنهاددهنده بسته پیشنهادی به ایران و مذاکرات چندجانبه در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم می‌رود.

لاوروف در عین حال گفت: بر روی متن پیش‌نویس در حال کار هستیم و سعی داریم تمرکز آن را بر مسائل مطرح شده در گزارش رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌قرار دهیم. وی تاکید کرد: روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت که حق وتو دارد، کاملا مصمم است که گفت‌وگو با ایران را درباره برنامه هسته‌ای آن برقرار کند.

اظهارات لاوروف صریح‌ترین مخالفت روسیه با متن پیشنهادی پیش نویس اروپا محسوب می‌شود که حاکی از اختلاف نظرهای اساسی است که شش قدرت جهان با آن مواجه هستند. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی خبر داد که نشست غیررسمی ۵+۱ بیشتر شنونده دیتالی چورکین، سفیر روسیه نزد سازمان ملل خواهد بود که در روزهای گذشته به کشورش سفر کرد تا بر روی پاسخ مسکو به پیش نویس قطعنامه تدوین شده به وسیله انگلیس، فرانسه و آلمان درباره ایران کار کند.

این گزارش حاکی است: دیپلمات‌ها می‌گویند در حالی که روسیه و چین همچنان نسبت به پذیرش تحریم‌ها علیه کشوری که با آن روابط نزدیک انرژی و تجاری دارند اکراه دارند، چانه‌زنی طولانی و سختی در این باره در پیش است.

بنابراین گزارش اظهارات وزیر امور خارجه روسیه و سفیر چین در سازمان ملل، شدید‌ترین واکنشی بود که تاکنون نسبت به پیش‌نویس پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تحریم‌های ایران نشان داده شده است و حاکی از اختلافات و مذاکرات بسیار پیچیده پیش رو در خصوص قطعنامه‌ای است که توسط انگلیس، فرانسه و آلمان پیشنهاد شده است.

اینترفکس نیز به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: ما نمی‌توانیم از اقداماتی که با هدف منزوی کردن ایران از جهان خارج از جمله منزوی کردن کسانی که مذاکرات برنامه‌های هسته‌ای را انجام می‌دهند، حمایت کنیم.

وانگ گوانگیا، سفیر چین در سازمان ملل نیز اظهار داشت: دیدگاه‌های متفاوتی در خصوص نوع اقدامات مورد نیاز شورای امنیت در شرایط کنونی وجود دارد. در همین حال دبیرکل منتخب سازمان ملل از کره شمالی و ایران خواست برنامه‌های هسته‌ای‌شان را رها کنند!

خبرگزاری آلمان از مسکو گزارش داد، بان کی مون، وزیر امور خارجه کره‌جنوبی و دبیرکل منتخب سازمان ملل به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم با احیای مذاکرات شش جانبه قادر خواهیم بود، اعلامیه مشترک سپتامبر گذشته را که به کره شمالی دستور داد به برنامه هسته‌ای‌اش پایان دهد محقق کنیم.

بر اساس گزارش اینترفکس، وی که روز چهارشنبه صحبت می‌کرد، ادامه داد: ما برای غیر هسته‌ای کردن شبه‌جزیره کره تلاش می‌کنیم و پیونگ یانگ باید به سئول برای ایمنی‌اش تضمین بدهد. همچنین ولادیمیر پوتین و حسنی مبارک در دیدار با یکدیگر درباره پرونده هسته‌ای ایران به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.