انجمن‌های صنفی کارفرمایی تشکل‌هایی مستقل هستند و وزارت کار و امور اجتماعی نباید در نحوه انتخابات آنها دخالت کند. به گزارش ایسنا، محمد عطاردیان، رییس کانون عالی انجمن کارفرمایان کشور، عصر چهارشنبه پیش از انجام مراسم انتخابات تشکل‌های کافرمایی با بیان این مطلب افزود: سازمان بین‌المللی کار معتقد است روال درون انجمن‌ها به خود آنها بستگی دارد و هیچ نهادی از خارج از انجمن نباید در آنها دخل و تصرفی داشته باشد.

او درباره نحوه انتخابات کانون عالی انجمن کارفرمایان کشور افزود: با توجه به این‌که مجمع کانون عالی کارفرمایی به حد نصاب رسیده است، می‌تواند انتخابات را برگزار کند. وی درخصوص شرکت تمامی اعضای انجمن در این انتخابات نیز گفت: کانون عالی کارفرمایی از همه اعضای انجمن دعوت کرده که با حفظ شرایط در انتخابات حضور داشته باشند اما متاسفانه تعدادی از انجمن‌ها بدون حفظ شرایط در این محل حضور دارند. عطاردیان با توجه به حضور انجمن‌های فاقد شرایط شرکت در انتخابات گفت: کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی به علت این که ناظران وزارت کار تا شب گذشته صلاحیت شرکت انجمن‌ها را بررسی می‌کردند، فرصت اطلاع به آنان را نداشتند و این افراد بدون اطلاع از صلاحیت نداشتن از سوی این وزارتخانه در این مراسم حضور یافته‌اند. وی گفت: برخی از انجمن‌ها از سوی وزارت کار فاقد اعتبار هستند، زیرا در این وزارتخانه ثبت نشده‌اند، بنابراین فاقد اعتبارنامه و گواهینامه ثبت وزارت کار هستند. رییس کانون عالی انجمن کارفرمایان کشور بیان کرد: برخی از هیات‌های مدیره شرکت‌های سهامی که ۲ سال از فعالیت آنها سپری شده اما هنوز انتخابات مجدد در آنها پس از مهلت مقتضی صورت نگرفته، وزارت کار با دخالت در امور انجمن‌ها، آنها را فاقد صلاحیت قلمداد می‌کند اما وزارت کار و هیچ نهاد دیگری نباید در امور داخلی انجمن‌ها مداخله کند. او در ادامه گفت: در صورت گذشت ۲سال از فعالیت هیات‌مدیره، فقط مجمع عمومی باید اعلام کند که هیات‌مدیره منحل است یا می‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد، مگر این‌که هیات‌مدیره دارای مشکل حقوقی باشد و دادگاه در این خصوص تشخیص داده باشد که فعالیت آنها اعتبار قانونی ندارد.

عطاردیان درباره مهلت تامین اعتبار اظهار کرد: در صورتی که سه ماه پیش از پایان اعتبار هیات‌مدیره، آن هیات تامین اعتبار نشده باشد، وزارت کار ۶ ماه نیز به آنها فرصت تامین اعتبار می‌دهد که متاسفانه برخی از انجمن‌ها از این مدت استفاده نکرده‌اند و هم‌اکنون انجمن‌های کارفرمایی از این دست از سوی وزارت کار نمی‌توانند در این انتخابات شرکت کنند. وی تعداد انجمن‌های صنفی کارفرمایی را بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ انجمن صنفی کارفرمایی در کشور ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۳۵۰ انجمن عضو انجمن صنفی کارفرمایی کشور هستند. رییس کانون عالی انجمن کارفرمایان کشور تاکید کرد: تشکل‌های صنفی دستاورد ملی است و در صورتی که با مشکل مواجه شوند خود باید به حل آن بپردازند و نهاد دیگری حق دخالت در آنها را ندارند. او درباره انتخابات در دوره‌های گذشته گفت: انتخابات در دوره‌های قبلی با مشکل مواجه نشد و متاسفانه بی‌نظمی که امشب شاهد آن هستیم، در آن رخ نداد.