با نورپردازی ۱۰ اثر از مجموعه بیستون، شب‌های محوطه هشتمین میراث جهانی ایران همزمان با برگزاری «جشن ملی بیستون» روشن می‌شود. حسن خادم‌زاده، دبیر هماهنگی پروژه‌های بزرگ سازمان و مسوول برگزاری جشن ملی بیستون در این باره گفت: کتبیه داریوش، فرهاد تراش، مجسمه هرکول، سنگ بلاش، کتیبه دوران اسلامی و غار شکارچی از جمله آثاری است که نورپردازی آنها صورت گرفته است.

به گفته دبیر هماهنگی پروژه‌های بزرگ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نورپردازی مجموعه بیستون در دو فاز صورت می‌گیرد. وی اظهار داشت: برای نورپردازی عمومی بیستون که اکنون آماده است، حدود ۲۰میلیون تومان هزینه شده و فاز دوم نیز با ۳۰میلیون تومان بودجه اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طراحی فاز دوم پروژه نورپردازی در دست انجام است،‌ ادامه داد: در بخش نورپردازی ویژه، براساس سابقه تاریخی بیستون داستانی ساخته شده که روند تاریخی بیستون را با نور و صدا برای بازدیدکنندگان این مجموعه بازگو می‌کند.

خادم‌زاده گفت: به بهانه برگزاری این جشن ملی، کل محوطه ساماندهی و بخشی از امکانات مورد نیاز این مجموعه فراهم شده است، از جمله این اقدامات می‌توان به نصب تابلوهای راهنما، شن‌ریزی‌ مسیرهای گردشگری، ایجاد سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ مجموعه از طریق بودجه‌های استانی اشاره کرد.

وی هزینه برگزاری جشن بیستون را حدود ۵۰میلیون تومان عنوان کرد که از محل اعتبارات ملی هزینه می‌شود.

بنا بر این گزارش، جشن ملی بیستون از ساعت ۱۴ تا ۲۰ روز جمعه، ۱۲ آبان، با حضور اهالی کرمانشاه و شهرک بیستون و تعدادی از شخصیت‌های فرهنگی و مسوولان نهادهای بین‌المللی، در فضای آزاد محوطه بیستون برگزار خواهد شد.

مسوول برگزاری جشن ملی بیستون گفت: «دکتر عبدین صالح» مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران «تاناکوچی» کارشناس ارشد این دفتر، مسوولان کمیسیون ملی یونسکو، مدیران ستادی و استانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس و استانداردان استان‌های همجوار کرمانشاه به این مراسم دعوت شده‌اند.

وی افزود: در این جشن پس از قرائت پیام رییس‌جمهور، اسفندیار رحیم مشایی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در‌خصوص ثبت جهانی آثار تاریخی سخنرانی خواهد کرد.

خادم‌زاده گفت: دکتر جلالی، نماینده دائم ایران در یونسکو درباره بیستون، اهمیت آن در تاریخ ایران و دلایل ثبت این اثر در میراث جهانی یونسکو سخنرانی کرده و دکتر سید طه هاشمی، معاون رییس و رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز روند ثبت پرونده را تشریح می‌کند.

وی افزود: اهدای جایزه به افراد موثر در ثبت جهانی بیستون و سخنرانی استاندار کرمانشاه نیز از دیگر برنامه‌های این جشن ملی است.

مسوول برگزاری جشن ملی بیستون در ادامه صحبت‌هایش گفت: تصاویری از داستان شیرین و فرهاد به صورت لیزری روی کوه و جلوه‌های صوتی و تصویری در آسمان، به نمایش درمی‌آید و همزمان با این نمایش، یک نقال نیز این افسانه تاریخی را بازگو می‌کند.

وی گفت: گروه موسیقی چهل دف، به اجرای موسیقی معنوی و یک قطعه موسیقی ملی می‌پردازد و در پایان مراسم نیز گروه موسیقی شمس، چند قطعه موسیقی عرفانی، ایرانی و کردی را اجرا می‌کند.

بنا بر این گزارش، مجموعه تاریخی بیستون در اجلاس اخیر یونسکو که تیر‌ماه گذشته در لیتوانی برگزار شد، به ثبت جهانی رسید. جشن ملی بیستون در ادامه برگزاری نخستین همایش باستان‌شناسی غرب کشور که روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان در کرمانشاه برگزار می‌شود، برپا خواهد شد.