بخش پایانی

این سندیکا در ابتدای سال ۷۹ و با حضور ۳۲نماینده از شرکت‌های سازنده تجهیزات برقی کار خود را در قالب اساسنامه‌ای با ۴۲ماده و ۲۶تبصره کلید زد. این اساسنامه بعدها در چارچوب اساسنامه تیپ اتاق بازرگانی ایران به یک مقدمه، ۷فصل، ۵۳ماده و ۱۱تبصره تغییر یافت و مورد تصویب اعضای هیات‌رییسه مجمع عمومی فوق‌العاده سندیکا قرار گرفت. به هر حال سندیکای سازندگان و پیمانکاران تجهیزات برق در شرایطی فعالیت خود را پی گرفته که تلاش برای ساماندهی فعالیت اعضا و بهبود کیفیت تولیدات و خدمات‌دهی به آنها را در راس اهداف راهبردی خود قرار داده است. افزون بر این بازاریابی مستمر همراه با کسب اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا، قیمت، بازارهای مصرف و تولید برای عرضه به اعضا با بهره‌گیری از آخرین رهیافت‌های جهانی جهت نیل به اهداف قانونی توسعه صادرات نیز در حیطه اهداف بلندمدت این نهاد به شمار می‌آید. سندیکای سازندگان تجهیزات برقی در کنار اهداف گفته شده باید با همکاری اتاق ایران فعالیت‌های خود را برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و به دنبال آن تهیه و تنظیم پیش‌نویس قوانین و مصوبات مرتبط با فعالیت اعضا برای حفظ منافع اعضای خودی در ابعاد کلان منافع ملی کشور هدایت کنند تا به این ترتیب در جایگاه نماینده صنعتگران سازنده تجهیزات برقی،‌ مدافع خوبی برای اهداف و آرمان‌های آنها باشد.

در چشم‌اندازهایی که موسسان این سندیکا برای فعالیت خود مدنظر قرار داده‌اند، ایجاد ارتباط با بانک‌ها و سازمان‌های اعتباری کشور و نیز موسسات مالی و پولی بین‌المللی در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران و فراهم سازی زمینه تسهیلات مالی برای توسعه فعالیت‌های اعضا نیز به چشم می‌خورد. با این رویکرد که این نهاد خود را موظف به گردآوری بانک اطلاعاتی منسجم در زمینه‌های مختلف مرتبط با اهداف و وظایف خود از جمله فعالیت‌های صادراتی اعضا می‌داند. به علاوه با هدف اطلاع‌رسانی از طریق ایجاد یک شبکه هدفمند اطلاعاتی، نشر کتب، مجلات و بروشورهای تخصصی را در حیطه وظایف و اهداف خود گنجانده است. در سال‌های متمادی فعالیت سندیکا تلاش شده علاوه بر جذب و مشارکت اشخاص حقوقی واجد شرایط برای عضویت، به منظور ارتقای اعتبار و جایگاه آنها از طریق ساماندهی و ایجاد روابط مناسب بین واحدهای عضو نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد. به ویژه اینکه حمایت از منافع مشترک اعضا و ارائه خدمات حقوقی و مشورتی به آنها در حیطه وظایف اصلی سندیکا قرار دارد.

این سندیکا همچنین خود را موظف به کوشش برای رفع اختلافات فی‌مابین اعضا و در صورت لزوم از طریق حکمیت مرکز داوری اتاق ایران و معرفی اعضا به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف برای الزام به اجرای صحیح مقررات تجاری کشور و اساسنامه و مقررات و ضوابط سندیکا و همکاری مستمر با کمیته انضباطی اتاق ایران می‌داند. این نهاد نیز مانند سایر تشکل‌های غیردولتی، مجری آن دسته از وظایف اجرایی مرتبط با تولید خواهد بود که از جانب وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اقتصادی به آن تفویض شده است، افزون بر اینکه می‌تواند با ارائه پیشنهادهای اجرایی، گامی بلند در راستای رفع مشکلات تولید بردارد. البته برگزاری دوره‌های آموزشی و انجام تحقیقات علمی، صنعتی و تجاری مورد نیاز اعضا برگزاری همایش‌های تخصصی، میزگرد و حضور در همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی نیز از جمله اموری است که به عنوان اهداف راهبردی سندیکا مدنظر قرار گرفته‌اند.

به هر حال، سندیکای سازندگان تجهیزات برقی خود را موظف می‌دانند که حداقل یک بار در سال گزارش عملکرد خود را به همراه طرح مسائل و مشکلات موجود و راه‌حل‌های پیشنهادی آنها، به مسوولان اتاق بازرگانی ایران ارائه دهد. به این ترتیب سندیکای سازندگان تجهیزات برقی صنعتی و انواع پست‌های فوق توزیع و انتقال فشار قوی ایران که مجمع عمومی، هیات‌مدیره بازرسان به عنوان ارکان اصلی آن شناخته شده‌اند، از ابتدا برای افزودن بر تعداد اعضای خود و خدمات‌رسانی به آنها گام برداشته است. این سندیکا، واحدهایی را به عنوان عضو خود می‌پذیرد که علاوه بر رعایت ضوابط معمولی تمام نهادهای مدنی در ساخت تجهیزات برقی صنعتی و پست‌های فوق توزیع و انتقال فشار قوی ایران فعال بوده و دارای قرارداد لیسانس یا گواهینامه مرغوبیت استانداردهای معتبر جهانی از سازندگان معروف، آزمایشگاه‌های معتبر یا وزارت نیرو بوده و عضو اتاق‌های بازرگانی نیز باشند.افزون بر اینکه در فصل هفتم اساسنامه سندیکا و در ماده ۲۵ آن به این نهاد اختیار حکمیت در امور تخصصی‌اش نیز داده شده است.

با این رویکرد سندیکا قادر خواهد بود از میان اعضای هیات‌مدیره یا سایر نمایندگان شرکت‌های عضو و یا اشخاص حقیقی، فرد یا افراد واجد شرایطی را تعیین کند و پس از جلب موافقت، ماموریت رسیدگی و اعلام‌نظر را به آنها واگذار کند.