تشکل ها سرمایه‌های کشورند

گروه تشکل‌ها- یوسف‌ بهمن‌آبادی: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش‌روی فعالیت انجمن‌ها در ایران، این است که انتظار داریم دیگران برای ما قدمی بردارند یا کاری انجام دهند. محمد مستوفی، دبیر انجمن تولیدکنندگان UPS ایران، با بیان این مطلب گفت: انجمن سازندگان UPS ایران در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد و در حال حاضر، ۲۲عضو در آن فعال هستند.

وی مهم‌ترین انگیزه تشکیل انجمن را، وجود دیدگاه‌های متفاوت میان تولیدکنندگان UPS دانست و گفت: اعضای انجمن تمامی تلاش خود را برای نزدیک کردن نظرات به یکدیگر به کار بسته‌اند.

مستوفی در خصوص مشکلات پیش‌روی انجمن بیان داشت: فرآیند همنواسازی مهندسان این صنعت، از مشکلات مطرح در این زمینه بود که با تلاش‌های دوستان این مساله رفع شد. فقر اطلاعاتی و نبود امکان دسترسی به اطلاعات کشور‌های خارجی برای استانداردسازی صنعت UPS از دیگر مشکلات انجمن به شمار می‌آید. دبیر انجمن سازندگان UPS ایران در تشریح فعالیت‌های انجمن اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها، پیگیری استانداردسازی تولیدات این صنعت بود. برای این منظور، انجمن از سال ۱۳۷۶ به بررسی استاندارد‌های موجود در دنیا پرداخت که در نهایت در سال ۱۳۸۲ استاندارد ملی ایران تصویب و زمینه برای تولید محصول باکیفیت مطرح در دنیا فراهم شد. از دیگر فعالیت‌های انجمن پیگیری مساله مرامنامه حرفه‌ای بود که به واسطه آن، شرکت‌ها از یک سو نسبت به هم متعهد و از سوی دیگر، ملزم به رعایت حقوق مصرف‌کننده می‌شوند. افزون بر این، انجمن در زمینه خدمات مشاوره‌ای، فنی و مالی به اعضا اقداماتی انجام داده است. در ابتدای تاسیس انجمن، فعالیت‌هایی نظری خرید تجهیزات به صورت عمده، خرید مواد مصرفی برای اعضا به منظور کمک به آنان صورت می‌گرفت که در ادامه فعالیت انجمن، تمرکز خدمات بیشتر بر محور فعالیت‌های فنی گذاشته شد. همچنین انجمن در سال‌جاری، مصوبه‌ای گذراند تا براساس آن یک کمیته فنی فعال برای کنترل کیفیت کالاهای تولیدی و وارداتی فعال شود.

مستوفی، دبیر انجمن سازندگان UPS در بیان مشکلات پیش روی انجمن‌ها اذعان داشت: اولین مانع در توسعه انجمن‌ها، به خود انجمن‌ها برمی‌گردد. همیشه انتظار بر این است که دیگران باید برای تشکل‌ها کاری انجام دهند. در حالی که فلسفه وجودی انجمن‌ها، رفع مشکلات صنعت توسط خود آنها است. خوشبختانه انجمن UPS، در رفع این مشکل موفقیت زیادی حاصل کرده است. متاسفانه فعالان اقتصادی همواره نگران روزهای جاری خود بوده و برای آینده برنامه‌ریزی‌های بلندمدت ندارند. ایجاد بازار مصرف یکی از وظایف انجمن‌ها تلقی می‌شود. چراکه تولیدکنندگان یک صنعت به خاطر فقر اطلاعاتی و نبود ارتباطات با هم‌صنف‌های خود، مشتریان بالقوه اما ناشناخته‌ای دارند که وجود انجمن‌ها در این زمینه کمک شایانی به شناسایی آنها می‌کند. افزون بر این به رسمیت نشناختن انجمن‌ها از سوی سازمان‌های دولتی از دیگر موانع پیش روی انجمن‌ها است.

مستوفی با اشاره به ظرفیت تشکل‌ها در مشاوره مناقصات عمومی گفت: سازمان‌ها، هزینه‌های هنگفتی برای کارشناسی مسائل مورد نیاز خود صرف می‌کنند در حالی که در هر صنعت، انجمن‌هایی وجود دارند که از تخصص و تجربه لازم در زمینه‌های مرتبط برخوردارند که متاسفانه سازمان‌ها نه تنها از این امتیاز بهره نمی‌گیرند بلکه در برابر اطلاعات فنی ارسال شده از سوی آنان مقاومت نشان می‌دهند.

وی در خصوص رفع مشکلات مذکور پیشنهاد داد: یکی از اهرم‌های بسیار قوی در این زمینه، ثابت ماندن قوانین است. دومین مساله این است که دولت، انجمن‌ها را حامی و بازوی خود شناخته و برای آنها ارزش قائل شود. چرا که انجمن‌ها سرمایه‌های کشور به شمار می‌آیند.

توجه نکردن به خواسته‌ها، نظرات و دیدگاه‌های آنها، جامعه را در اجرا با مشکل روبه‌رو می‌سازد. وی در خصوص میزان موفقیت انجمن UPS در رسیدن به اهداف خود خاطرنشان کرد: به خاطر تازه تاسیس بودن انجمن‌های صنفی در ایران، بسیاری از انجمن‌ها، اهدافشان را بر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به منظور افزایش میزان مشارکت و تعامل اعضا قرار می‌دهند. با این حال عملکرد انجمن UPS در این زمینه بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

مستوفی درباره موانع تشکل‌گرایی در ایران گفت: بزرگ‌ترین مانع، نبود بستر فرهنگی است. چرا که جامعه ایرانی از نظر فرهنگ تشکل‌گرایی عقب‌ماندگی‌های قابل ملاحظه‌ای دارند. بی‌گمان در صورت استفاده از تجارب کشورهای توسعه‌یافته و حتی در حال توسعه می‌توان بخش عمده‌ای از عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد. دولت می‌تواند با فرهنگ‌سازی در این زمینه کمک شایان توجهی به حرکت تشکل‌گرایی کند، به شرط اینکه علاقه‌مند به کاهش تصدیگری و برون سپاری وظایف غیرحاکمیتی خود به تشکل‌ها و تفویض اختیار به آنها باشد.

در این صورت در بسیاری از هزینه ها صرفه‌جویی خواهد شد. عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان UPS در مورد میزان ارتباط انجمن با تشکل‌های مشابه در کشورهای دیگر بیان کرد: به جز ارتباط جزئی که با کمیته استاندارد جهانی که برای تدوین استاندارد که به صورت مکاتبات فنی برقرار شد، متاسفانه ارتباط خاصی با تشکل‌های دیگر کشورها نداشته‌ایم.