عبدالحسین برزیده، کارگردان سینما که به عنوان یکی از افراد در جلسه اخیر کمیسیون فرهنگی با سینماگران حضور داشت، گفت: انتشار گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد سینما، اتفاقا نه در بین مبتذل‌سازان بلکه در بین بچه‌هایی که دلسوز سینما هستند و جزو فیلمسازان ارزشی محسوب می‌شوند، حساسیت و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. برزیده در ادامه درباره نتیجه جلسه‌ معتقد است: ضمن این که متقاعد نشدیم، نگرانی‌هایمان نیز بیشتر شد. معتقدیم درتعریف «ابتذال» که برخی نمایندگان نیز در کلام و بیانشان از آن استفاده کردند، به شدت این دایره تعریف گسترده است و فیلمی همانند «سفر به هیدالو» را هم شاید جزو ممیزی که این دوستان در ذهنشان هست بتوانیم قرار دهیم.

وی در ادامه‌به «ایسنا» گفت: این مساله از ادبیات و لحنی که در گزارش به کار رفته بود، قابل حدس بود و معتقدیم کسانی که این گزارش را نوشته‌اند، کلیت سینما را هدف قرار داده‌اند نه صرفا چند فیلم مبتذل راکه ما هم معتقدیم ساخته شده و وجود دارد و باید با آن برخورد شود، اتفاقا همین‌جا هم می‌خواهیم اعلام کنیم ضمن این که حمایت هم می‌کنیم درخواست هم داریم. ما جزو مدعیان این ماجرا هستیم و معتقدیم باید مبتذل‌سازان و کسانی که ساخت این نوع فیلم‌ها را مدیریت می‌کنند و نهایتا اجازه اکران این فیلم‌ها را داده‌اند، معرفی شوند و با آنها برخورد شود. چون این فیلم‌های مبتذل بهانه‌ای شده است برای این که حرف‌های اساسی که در سینما زده می‌شود دچار ممیزی شود. کارگردان «دکل» گفت: در چند ساعتی که در کمیسیون فرهنگی جلسه داشتیم با نگرانی موضوعات مختلفی مطرح شد که حتی برخی دوستان آن جمع متهم به این که «سکولار» هستیم یا می‌خواهیم از غافله عقب نمانیم و همراهی کنیم، با جریانی که اسم آن را گذاشتند «ابتذال». حتی یکی از دوستان نماینده‌ در آن جلسه اشاره کرد به اینکه «الخائن خائف»، ما برداشت کردیم، شما که معترض و نگران هستید باید خائن باشید. اما من توضیح می‌دهم این‌گونه نیست و اتفاقا بعد از این جلسه نگرانی‌های ما نیز بیشتر شد.

این کارگردان معتقد است این نگاه یک جریان است که در پی آن است که حاکم شود و به دلیل زحماتی که طی سال‌های اخیر برای اینکه سینما یک هویت و شخصیت مستقل پیدا کند، کشیده شده، این حق را برای ما ایجاب کند که نگران باشیم. برزیده در ادامه گفت: این شرایط ترسی را در مدیران فرهنگی و برخی هنرمندان ایجاد کرده که دست‌ و پای آن‌ها را برای هرگونه ابداع و حرکتی بسته است. نمونه‌اش این که ما از سوی آقای جعفری جلوه، به عنوان معاون سینما، نمی‌بینیم که حتی در مقابل این توهین گسترده‌ به سینما، عکس‌العملی نشان دهند!

نوع برخوردهایی که با فیلم‌نامه‌ها می‌شود کاملا از این موضع است، یعنی حتی گاهی یک مسوول قبول دارد این فیلم‌نامه‌ها مشکلی ندارند. ولی استناد می‌کند به همین بحث‌هایی که الان هست، به همین‌دلیل این فیلم‌نامه‌ها رد می‌شوند و باعث می‌شود تا فیلمنامه‌های با خاصیت ساخته نشود. درعین‌حال وقتی قرار باشد فیلمسازی حرف اساسی و اصولی نزد و ضمنا مخاطب را هم به سینما بکشاند طبیعی است که به سراغ دستاویزهای دیگری می‌رود که اسم آن را گذاشته‌ایم سینمای «مبتذل» و فیلم‌های بی‌بو و بی‌خاصیت. این کارگردان گفت: همان‌طور که در لحن گزارش هم بود و ما در جلسه کمیسیون فرهنگی متوجه شدیم، درست حدس زده بودیم، این گزارش توسط آدم‌هایی نوشته شده است که اتفاقا جزو آن دسته از دوستانی هستند که نگاهشان نگاه بسته‌ای نسبت به موضوع سینما است. البته این حدس زمانی قوت گرفت که اعضای کمیسیون حاضر نشدند به هیچ وجه بگویند چه کسانی گزارش را تهیه کردند و به همین دلیل می‌توانیم حدس بزنیم از نوع لحن و ادبیات این گزارش که اعضای کمیسیون فرهنگی قبل از اقدام به تحقیق و تفحص در موضوع، تحقیقات را از قبل پذیرفته بودند اما برای اینکه برایش سند و مدرک جور کنند، به سراغ آدم‌هایی خاص رفتند تا بر این نوع نگاه صحه بگذارند. به همین دلیل از هیچ یک آدم‌هایی که ما می‌شناسیم و معتقدیم جزو فیلم‌سازان فعال و متعهد هستند در تنظیم این گزارش استفاده‌ای نشده است. وی در ادامه به یکی از ویژگی‌های مشخص این گزارش اشاره کرد و گفت: این گزارش سیاسی است، به این معنا که یک زمان مشخص و یک جریان مشخص و یک جناح خاص را مورد هدف قرار داده است و اگر قرار باشد به سینمای «ابتذال» حمله شود زمان و مکان ندارد و برخورد سیاسی با موضوع فرهنگ و به خصوص سینما، شان نمایندگان مجلس نیست.

این کارگردان در پایان گفت: از آن جایی که کمیسیون فرهنگی آغازگر این چالش بوده است لازم است برای جلوگیری از ادامه‌اش فکری بکند. شاید در ابتدا باید از اهالی سینما عذرخواهی کند، البته منهای آن بخشی که ما هم معتقدیم مبتذل‌ساز هستند، چون اگر ادامه پیدا کند به هیچ‌وجه به نفع مجلس و هنر سینما نخواهد بود.