حضور پررنگ قطعات نیمه هادی در بازار محصولات دیجیتال

گروه کامپیوتر- در میان قطعات سخت‌افزاری گویا قطعات نیمه هادی و چیپ‌ها این روزها رونق خوبی به بازار سخت‌افزار جهانی داده‌اند. براساس آخرین گزارش موسسه تحقیقات صنایع قطعات نیمه هادی (SIA)، فروش جهانی این قطعات به دنبال رشد ۵/۱۰درصدی به ۵/۲۰میلیارد دلار در ماه گذشته رسید. این در حالی است که این رقم در ماه جولای نسبت به همین دوره در سال گذشته تنها با رشد ۱/۲درصدی همراه بوده است.

بنابر اعلام کارشناسان بازار، این میزان فروش در ماه آگوست یکی از بی‌سابقه‌ترین رقم‌ها در یک‌سال اخیر بوده است. رکورد قبلی فروش چیپ‌ها در یک ماه، در واقع به ماه نوامبر سال ۲۰۰۵ با فروش ۴/۲۰میلیارد دلاری بر می‌گردد.

«جورج اسکالاس» مدیر SIA در این مورد می‌گوید: «تقاضای بالای کاربران برای خرید چیپ‌ها می‌تواند نشانه‌هایی برای ظهور یک رشد متوالی باشد، در حالی که تولیدکنندگان سعی دارند برای فصل تعطیلات، خودشان را آماده کنند. این موضوع کاملا طبیعی است، چون تولیدکنندگان هر سال با نزدیک شدن به زمان تعطیلات تلاش می‌کنند با پیش‌بینی میزان کاهش فروش محصولاتشان خود را آماده کنند. در این میان اما یک کاهش ناگهانی در قیمت نفت باعث افزایش تقاضای کاربران در بازار سخت‌افزار شده است».

در حقیقت محصولات نهایی بازار چیپ‌ها مانند گوشی‌های موبایل، هاردیسک، تلویزیون‌های LCD و دوربین‌های دیجیتال این روزها بیشتر از نیمی از بازار محصولات دیجیتال را در اختیار دارند و به این دلیل تحلیلگران افزایش قابل توجهی را در میزان فروش این محصولات پیش‌بینی می‌کنند.

«لی‌من برادرز» یکی از تحلیلگران بازار قطعات نیمه هادی در این زمینه می‌گوید: «صادرات چیپ‌ها با سرعتی بیشتر از آنچه انتظار می‌رود، افزایش داشته است.

تولیدکنندگان این قطعات محصولات خود را با سرعت بیشتری نسبت به رشد صادرات محصولات نهایی بازار، تولید و به سرتاسر دنیا صادر می‌کنند.

با این همه پیش‌بینی می‌کنم این روند در سال آینده تغییر کرده و رشد میزان تولید این محصولات جریان کندتری را پیش‌رو داشته باشد.»

بیشتر تحلیلگران و متخصصان این بخش پیش‌بینی می‌کنند بازار جهانی چیپ‌ها امسال شاهد رشد ۱۰درصدی در میزان درآمد حاصل از فروش این محصولات باشد در حالی که این رقم تا پایان سال ۲۰۰۵ به ۲۳۵میلیارد دلار رسیده بود.

در میان این محصولات، حافظه‌های DRAM که در کامپیوترهای شخصی استفاده می‌شوند، با افزایش ۱۲درصدی در میزان صادرات و ۲۰درصدی در قیمت، پرفروش‌ترین قطعات در یک ماه گذشته بوده‌اند.

حافظه‌های فلش NAND که در دوربین‌های دیجیتال و MP۳ PLAYERها به کار برده می‌شوند، اما با کاهش ۳۱درصدی در قیمت‌‌هایشان توانستند به فروشی متوسط در این ماه برسند.

با این حال فروش این محصولات تاثیر خوبی در درآمد نهایی حاصل از فروش بازار چیپ‌ها گذاشته است.

پردازنده‌های کوچک (میکروپروسسورها) هم با کاهش ۱۸درصدی در قیمت، یکبار دیگر حضور ضعیفی را در بازار قطعات نیمه هادی تجربه کردند که به عقیده کارشناسان این موضوع تحت تاثیر رقابت نزدیک Intel با شرکت Advanced Micro Devices اتفاق افتاده است.