نگاه سوم - مراسم گرامیداشت روز جهانی معماری و اسکان بشر با پیام کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل دوشنبه شب در خانه هنرمندان برگزار شد. در این مراسم که با شعار امسال روز جهانی معماری «شهرها جایگاه آرزوها» همراه بود، نیلوفر سادات تهرانی، عضو جامعه مهندسان ایران در سخنانی گفت: معماری و شهرسازی حتی اگر خیالی و مجازی نیز باشند، همیشه بنیانی برای جهان آینده ما هستند و شعار امسال ذهن انسان را به معماری و شهرسازی آرمانی رهنمون می‌کند و در ذهن من این شعار نزدیک به معماری متحرک است، معماری که میشل آراگون، نویسنده فرانسوی، آن را با عنوان شورانگیزترین، تئوری شهرسازی پس از منشور آتن ذکر کرد.

وی یکی از وظایف مهم معماران را به‌روز کردن تخیلاتشان در مواجهه‌ با اتفاقات روز خواند و گفت: در غیر این‌صورت آنها سهم خود را به سردمداران علم و سایر اصناف واگذار کرده‌اند.

کامران شاهین‌فر، دبیر جامعه مهندسان معمار ایران نیز در سخنانی عنوان کرد که قرار بوده تا مصاحبه‌های کوتاهی را با ۱۰ نفر از منتقدان معماری ایران تهیه و به‌نمایش بگذارند، اما بعد متوجه شده‌اند که با زمان کوتاه دو تا سه دقیقه نمی‌توان با کسی صحبت کرد، بنابراین برآن شدند تا این مصاحبه‌ها را به‌صورت هفتگی یا در هفته یک‌بار عرضه کنند.

به گفته شاهین‌فر، با مقایسه جدول در تعداد معماران کشورهای عضو متوجه رابطه آنها با نرخ رشد و توسعه کشورها می‌شویم و ایران در این جمع با «سری لانکا»، «تایلند»، «ویتنام» و «آرژانتین» قرار گرفته است.

دبیر جامعه مهندسان معمار ایران، سپس ‌درباره پیشینه این جامعه گفت: حدود ۶۰ سال پیش انجمن معماران ایران تشکیل شد و تا سال ۱۳۴۵ و اوایل انقلاب ادامه داشت و با انقلاب اسلامی فعالیت‌های این انجمن تقریبا متوقف شد و در سال ۱۳۵۹ با تشکیل خانه هنرمندان این انجمن دوباره متولد شد و تلاش کرده است تا یک تشکل حرفه‌ای را که در این سرزمین حامی اعتلای معماری باشد، پایه‌گذاری کند.

در ادامه مراسم فیلم ۶۵ دقیقه‌ای از «لوکوربوزیه» معمار فقید و شهیر فرانسوی، به‌نمایش در آمد.

دکتر محمدرضا حائری، مدیر مسوول گروه شهرشناسی دفتر پژوهش‌های فرهنگی، درباره کوربوزیه گفت: بسیاری از معماران معاصر او را به‌عنوان الگوی خود انتخاب کرده‌اند وی در ادامه از او به‌عنوان معماری با شخصیت چند بعدی یاد و تصریح کرد: او هیچ‌گاه تحصیلات خود را در دانشگاه تمام نکرد و هیچ مدرک دانشگاهی نداشت، اما بزرگ‌ترین جنبش معماری مدرن را رهبری کرد و نقش موثری در به ثمر رساندن اندیشه‌ها داشت.

وی ادراکات فضایی ایرانی را به فعالیت‌های کوربوزیه نزدیک دانست و گفت: وفاداری کوربوزیه به خورشید و درخت، از عناصر اصلی فعالیت‌های او هستند و آنها را می‌توان به‌طور مشهود در مینیاتورهای ایرانی دید.

احمد سعیدنیا نیز در ادامه سخنان حائری گفت: می‌توان به‌جای آنکه بگوییم شهر جایگاه آرزوهاست، بگوییم شهر جایگاه آرمان‌ها است و یکی از ابعاد آرمان‌ها، قضا است. برای اروپا آفتاب مهم است و برای ما سایه با اهمیت است و این تفاوت مربوط به اقلیم‌ها است.

وی افزود: شهر یعنی معماری، اگر شهر مطلوب نباشد به این معنی است که معماری نامطلوب است.