بیشترین مشکل موجود بر سر راه شرکت‌‏های PAP در نرسیدن به اهداف‌‏شان، مربوط به بسترهای مخابراتی است. محمد اسمی، عضو انجمن شرکت‌‏های اینترنتی ایران، در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این مطلب، اظهارداشت: در هیچ جای دنیا شرکت‌‏های PAP ملزم نیستند در همه مراکز مخابراتی ساختار فنی ایجاد کنند، چراکه این مساله هزینه بسیاری برای شرکت‌‏ها در بر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بستر NGN امکان فعالیت و سرویس‌‏دهی هر شرکت را در هر نقطه‌ای از کشور فراهم می‌‏کند، یادآور شد: شبکه NGN می‌‏تواند بسیاری از مشکلات فعلی شرکت‌‏ها را حل کند. اسمی، گفت: بدنه مخابرات، همکاری لازم را با شرکت‌‏های اینترنتی ندارد، چرا که اختصاص فضا و کانکس در مراکز مخابراتی غیر ممکن نیست، اما شرکت‌‏های مخابراتی در این خصوص ممانعت به عمل می‌‏آورند و یا شرایط سختی را برای PAP‌ها فراهم می‌‏کنند.

وی مسائل و مشکلات مخابرات دولتی را مانعی برای پیشرفت PAP‌ها عنوان کرد و افزود: رقابت قیمتی شرکت‌‏ها در حوزه IT از دیگر مشکلاتی است که به عدم پیشرفت آنها منجر می‌‏شود.

اسمی، با اشاره به کاهش قیمت سرویس‌‏های اینترنتی در کشور، خاطرنشان کرد: در کشوری مانند آمریکا که هر مگ پهنای باند ماهی ۲۰دلار محاسبه می‌‏شود ضرورتی ندارد شرکت‌‏های PAP با قیمت بالای پهنای باند سرویس ADSL را با هزینه فعلی به مشترک ارائه دهند.

وی تصریح کرد: قیمت فعلی سرویس ADSL در کشور برای شرکت‌‏ها توجیه اقتصادی ندارد، چرا که قیمت پهنای باند ایران بیش از ۱۰برابر قیمت جهانی است، اما قیمت سرویس ADSL از سوی شرکت‌‏های PAP به مراتب پایین‌‏تر از تورم جهانی است. عضو انجمن ISP‌ها، رقابت قیمت شرکت‌‏های حوزه IT را از جمله عواملی دانست که کیفیت سرویس را تحت تاثیر خود قرار می‌‏دهد و گفت: اگر قرار است که سرویس خوبی از سوی شرکت‌‏ها ارائه شود باید پهنای باند با قیمت مناسب در اختیارشان قرار گیرد. وی اظهار داشت: با قیمت فعلی پهنای باند، ارائه سرویس با کیفیت به کاربران امکان‌ناپذیر است. اسمی، با بیان اینکه تصور کاربر خانگی متفاوت از سرویس اینترنت پر‌سرعت در کشور است، تاکید کرد: معضل اصلی، بستر ضعیف مخابرات است.