قیمت‌های متفاوت برای سوگلی سفره افطار

مینا صباغی- ماه رمضان که از راه می‌رسد بازار انواع غذا و خوردنی‌های مخصوص این ماه هم گرم می‌شود. به غیر از آش و حلیم که در منوی اکثر رستوران‌ها، ساندویچی‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و... چهره پررنگ‌تری پیدا می‌کنند، فروش شیرینی خاص این ماه یعنی زولبیا و بامیه نیز در قنادی‌ها و مراکزی چون آب‌میوه و بستنی‌فروشی‌ها رونق خاصی می‌گیرد. اما براساس رسم هر سال با آغاز ماه مبارک رمضان و افزایش قیمت ارزاق عمومی شاهد نوسان قیمت در این نوع شیرینی نیز هستیم. بر این اساس امسال سازمان بازرگانی استان‌ها با هدف ایجاد فضای مطلوب در بازار کالا و خدمات مصرفی در مورد توزیع کالاهای اساسی یارانه‌ای و کاهش قیمت کالاهای عرضه شده با مشارکت اصناف و ارتقای کیفیت آن، طرحی را با عنوان طرح ضیافت به اجرا گذاشت تا به توزیع اقلام خوراکی موردنیاز شهروندان با قیمت مناسب بپردازد. که این طرح شامل عرضه قند، شکر و زولبیا و بامیه نیز می‌شود.

چندی پیش بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی کارخانه‌‌های قند کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای ماه مبارک رمضان ۱۰هزار تن شکر از محل ذخایر دولت وارد بازار می‌شود و با قیمت هر کیلو ۴۷۰تومان در ماه مبارک رمضان از سوی وزارت بازرگانی در اختیار صنوف و واحدهای شیرینی‌پزی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: علاوه بر توزیع شکر، روغن‌نباتی ۱۵درصد کمتر از قیمت مصوب عرضه می‌شود که این امر صرفا برای تثبیت قیمت زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان است. بدین ترتیب قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه در قالب طرح ضیافت از سوی اتحادیه قنادان یک‌هزار و ۲۰۰تومان تعیین شده است و تمام واحدهای توزیعی در سراسر کشور باید زولبیا و بامیه را به این قیمت عرضه کنند.

در همین زمینه «علی فاضلی» رییس مجمع امور صنفی صنوف تولیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد با توزیع شکر و روغن، زولبیا و بامیه به قیمت سال گذشته یعنی هر کیلو ‌یک‌هزار و ۲۰۰تومان به فروش خواهد رسید و در ماه رمضان امسال با اجرای طرح ضیافت هیچ افزایش قیمتی در زمینه فروش زولبیا و بامیه نخواهیم داشت.

اما از سوی دیگر قیمت‌هایی که توسط وزارت بازرگانی برای زولبیا و بامیه تعیین شده بود مورد اعتراض صنوف قرار گرفت که بعد از آن طی مذاکره‌ای با جامعه اسلامی اصناف بازار تهران مقرر شد در صورت تامین مواد اولیه مورد نیاز صنوف، انواع درجه یک و دو این محصول به ترتیب با قیمت ‌یک‌هزار و ۴۵۰ و ‌یک‌هزار و ۲۰۰تومان عرضه شود.

در همین زمینه محمدرضا نوروزی، رییس اتحادیه صنف قناد، بستنی و آجیل‌فروش شهرستان شمیرانات از قیمت‌گذاری نامناسب بر زولبیا و بامیه به عنوان یکی از علل پایین آمدن کیفیت این محصول نام برد و گفت: «در این صورت صنوف برای جلوگیری از ضرر خود مجبور می‌شوند از مواد غیراستاندارد استفاده کنند.»اما در زمینه توزیع سهمیه شکر و روغن صنف قنادان «اصغر جعفری»، رییس اتحادیه شیرینی‌فروشان چندی پیش در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: «علت اصلی عدم فروش زولبیا با قیمت کیلویی ‌یک‌هزار و ۲۰۰تومان در سال گذشته تاخیر در دادن سهمیه‌های شکر و روغن صنوف قنادان بود اما امسال وزارت بازرگانی زودتر از سال گذشته شروع به توزیع سهمیه‌های شکر کرده است. به گفته وی از کل ۱۰هزار تن شکری که برای طرح ضیافت اختصاص یافته بیش از ۳‌هزار و ۷۶۳تن توزیع شده است که با قیمت کیلویی ۴۰۰تومان در اختیار صنف قناد قرار می‌گیرد.»

در حال حاضر حدود دو هزار واحد قنادی که تحت پوشش اتحادیه قرار دارند مجاز هستند که زولبیا و بامیه درجه یک را با قیمت یک‌هزار و ۲۰۰تومان عرضه کنند.افشارنیا یکی از قنادان سطح شهر در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «زولبیا و بامیه با چند کیفیت درجه یک معمولی و عالی عرضه می‌شود که درجه یک معمولی را با قیمت هر کیلو ‌یک‌هزار و ۲۰۰تومان درجه یک عالی را که از کیفیت بهتری برخوردار است و مخلفات مرغوب‌تری دارد با قیمت هر کیلو ‌یک‌هزار و ۵۰۰تومان می‌فروشیم.

وی همچنین قیمت هر کیلو گوش‌فیل را حدود یک‌هزار و ۵۰۰تومان و قیمت مخلوط گوش‌فیل و زولبیا و بامیه را یک‌هزار و ۳۵۰تومان اعلام کرد.»

افشارنیا در ادامه به عدم ارائه سهمیه آرد و شکر به اکثر قنادی‌ها اشاره کرد و گفت: «قرار بود که به اکثر قنادی‌ها برای تعدیل در قیمت زولبیا و بامیه. سهمیه آرد و شکر و روغن عرضه شود، اما تا حالا که چند روز از ماه مبارک رمضان می‌گذرد خبری نشده است.»

جوکار یکی دیگر از فروشندگان انواع شیرینی و زولبیا و بامیه در یکی از قنادی‌های شمال شهر با اعتراض از اینکه فروش این محصول (زولبیا و بامیه) چندان سودی برای ما ندارد، گفت: «از سوی اتحادیه به ما اعلام کردند که زولبیا و بامیه درجه یک، دو و سه هر کدام را به ترتیب با قیمت یک‌هزار و ۲۰۰، یک‌هزار و ۹۰۰تومان بفروشیم.

وی با بیان این مطلب که نازل بودن قیمت این محصول، کیفیت پایین و نامرغوبی را برای آن به همراه خواهد داشت، گفت: «در حال حاضر زولبیا و بامیه‌ای که خود ما تولید می‌کنیم از کیفیت چندان مطلوب و رضایت‌بخشی برخوردار نیست، چرا که به صرفه نیست با این قیمت پایینی که برای این محصول در نظر گرفته‌اند مواد عالی و با کیفیت در پخت آن به کار گرفته شود. به طور مثال زولبیا و بامیه‌ای که کیفیت آن مورد رضایت من است حدود یک‌هزار و ۸۰۰تومان تمام می‌شود.»

اما براساس سخت‌گیری و نظارتی که از سوی اتحادیه برای صنوف ما درنظر گرفته شده مجبوریم زولبیا و بامیه را با قیمت یک‌هزار و ۲۰۰تومان عرضه کنیم که سود بسیار ناچیزی حدود هر کیلو ۱۰۰تومان برای ما به همراه دارد.»

وی همچنین به عرضه شکر با قیمت مناسب توسط وزارت بازرگانی برای این صنوف اشاره کرد و در ادامه گفت: «قرار بود که سهمیه آرد و شکر و روغن در بین صنف قنادان توزیع شود تا زولبیا و بامیه با قیمت یک‌هزار و ۲۰۰تومان به فروش برسد اما تاکنون ما هیچ سهمیه‌ای دریافت نکردیم و مجبوریم این محصول را با همان قیمت تعیین شده از سوی اتحادیه عرضه کنیم.

هرچند که هر کیلو زولبیا و بامیه در قالب طرح ضیافت از سوی اتحادیه قنادان یک‌هزار و ۲۰۰تومان قیمت‌گذاری شده است، اما با گشتی در سطح شهر، شاهد عرضه هر کیلو زولبیا و بامیه با قیمت یک‌هزار و ۵۰۰ تا یک‌هزار و ۸۰۰تومان هستیم که در صورت اعتراض نسبت به قیمت زولبیا و بامیه، با این پاسخ که سال گذشته هم به قیمت یک‌هزار و ۲۰۰تومان عرضه نمی‌شد، مواجه می‌شویم.

کرامتی مسوول یکی از مغازه‌های آب‌میوه و بستنی که به فروش زولبیا و بامیه هم مشغول است، می‌گوید: «هر کیلو زولبیا و بامیه را یک‌هزار و ۵۰۰تومان می‌فروشیم و به صرفه نیست که بخواهیم با قیمت یک‌هزار و ۲۰۰تومان این محصول را عرضه کنیم. با این توجیه که قنادی‌ها سهمیه آرد، شکر و روغن دارند می‌توانند با قیمت تعیین شده این محصول را به فروش برسانند».

اما از سوی دیگر صنوف قنادان در این زمینه معتقدند که مغازه‌های غیر از قنادی دیگری که به عرضه زولبیا و بامیه می‌پردازند از سوی اتحادیه نظارت و بازرسی نمی‌شوند و به راحتی با قیمت دلخواه خود به فروش زولبیا و بامیه می‌پردازند.

البته به غیر از مراکز یادشده که به عرضه زولبیا و بامیه می‌پردازند، میادین میوه و تره‌بار نیز این نوع از شیرینی را با قیمت‌های مصوب به مردم عرضه می‌کنند.

گذری که بر این میادین داشته باشید می‌توانید یک کیلو زولبیا و بامیه را یک‌هزار و ۲۰۰تومان یعنی مطابق همان تعرفه تعیین شده تهیه کنید.