احمدی‌نژاد: آمادگی شرایط جدید در مساله هسته‌ای را داریم

رایس: نشست ۱+۵ درباره ایران این هفته تشکیل می‌شود. دنیای اقتصاد- آژانس بین‌المللی اتمی طی یک موضع‌گیری متفاوت که برای نخستین‌بار اتخاذ شده است، با ارسال نامه‌ای به رییس کمیته اطلاعات کنگره آمریکا از گزارش اخیر این کنگره درخصوص برنامه هسته‌ای ایران به شدت انتقاد کرده و آن را حاوی اطلاعات غلط، بی‌پایه و منحرف‌کننده دانسته است.رونوشت نامه آژانس به گریگوری شولته، نماینده آمریکا در آژانس تحویل داده شده است. این نامه که نخستین موضع‌گیری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه اتهامات آمریکا به ایران محسوب می‌شود، پنچ خطای آمریکایی‌ها در فضاسازی علیه ایران را تشریح کرده است. گزارش اخیر کنگره آمریکا به این نکته اشاره کرده بود که توانایی‌های هسته‌ای ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است که بازرسی آژانس نشان می‌دهد و ایران در حال تولید اورانیوم با درجه غنای تسلیحات اتمی در مجتمع نطنز است. اما آژانس با رد این ادعا و توصیف آن به عنوان بزرگ‌ترین خطای آمریکایی‌ها اعلام کرده است که اورانیوم با درجه غنای تسلیحاتی باید در حد ۹۰درصد به بالا باشد، در حالی که ایران فقط در حد ۵/۳درصد تحت نظارت آژانس غنی‌سازی اورانیوم را انجام می‌دهد.

متن کامل نامه آژانس به کمیته اطلاعات کنگره آمریکا

تمایل دارم توجه شما را به این واقعیت جلب کنم که گزارش کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا مورخ ۲۳ اوت ۲۰۰۶ تحت عنوان «به رسمیت شناختن ایران به عنوان تهدیدی استراتژیک، چالش اطلاعاتی برای آمریکا» شامل برخی اطلاعات غلط، گمراه‌کننده و فاقد ادله لازم است.

شرح تصویر عکس سایت نطنز در صفحه ۹ آن گزارش می‌گوید که «ایران در حال حاضر اورانیوم را با استفاده از آبشار ۱۶۴ سانتریفیوژی در حد تسلیحاتی غنی‌سازی می‌کند» در این رابطه لطفا مطلع باشید که اطلاعات درباره فعالیت غنی‌سازی اورانیوم که در کارخانه پیلوت غنی‌سازی سوخت در نطنز انجام می‌گیرد، شامل سطح غنی‌سازی ۶/۳‌درصدی است که ایران به آن دسترسی پیدا کرده است و مدیرکل در آوریل ۲۰۰۶ (GOV/۲۷/۲۰۰۶ پاراگراف ۳۱) به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرد. توصیف این سطح غنی‌سازی به عنوان «درجه تسلیحاتی» نادرست است، زیرا عبارت «در حد تسلیحاتی» معمولا برای اشاره به اورانیوم غنی‌سازی شده در حد ۹۰‌درصد و یا بیشتر در ایزوتوپ و اورانیوم ۲۳۵ به کار می‌رود. گزارش آوریل ۲۰۰۶ مدیرکل و نیز تمامی گزارش‌های دیگرش درباره اجرای پادمان‌ها در ایران بر روی وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.

در صفحه ۱۰ آمده است که «ایران به طور پنهان عنصر رادیو ایزوتوپ دارای عمر کوتاه پلوتونیوم ۲۱۰ (PO-۲۱۰) را تولید کرده است، ماده‌ای که دارای دو کاربرد است که یکی منبعی خنثی برای سلاح هسته‌ای و دیگری باتری‌های ماهواره‌ای است. استفاده از عبارت «به طور پنهانی تولید کرده است» گمراه‌کننده است، زیرا تولید PO-۲۱۰ بر اساس توافق پادمان‌های ان‌پی‌تی منعقد شده میان ایران و آژانس نیازی ندارد از سوی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش شود (این مساله در سند INFCIRC/۲۱۴ منتشر شده است). (در رابطه با تولید PO-۲۱۰ لطفا به گزارش ارائه شده به شورای حکام از سوی مدیرکل آژانس در نوامبر ۲۰۰۴ (GOV/۸۳/۲۰۰۴ پاراگراف ۸۰) رجوع کنید. به‌علاوه دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شدت به ارزیابی غلط و گمراه‌کننده کل پاراگراف دوم صفحه ۱۳ اعتراض دارد. این پاراگراف می‌گوید: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت آقای چارلیز بازرس پادمانی ارشد آژانس را «به علت مطرح کردن نگرانی‌هایی درباره فریب‌کاری ایران در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش و این نتیجه‌گیری که هدف برنامه هسته‌ای ایران ساخت سلاح است، برکنارکند.» به‌علاوه این گزارش حاوی گمانه‌زنی وقیحانه و فریبکارانه مبنی بر آن است که چنین برکناری ممکن است به علت «عدم پایبندی به سیاست اعلام نشده آژانس باشد که مقامات آژانس را از گفتن کل واقعیت درباره برنامه هسته‌ای ایران منع می‌کند». در این رابطه لطفا این توصیه را بپذیرید که همه توافقات پادمانی منعقده میان یک کشور عضو و آژانس در رابطه با پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مستلزم آن است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پذیرش انتصاب یک بازرس پادمانی آژانس از سوی کشور عضو را پیش از اعزام وی به آن کشور برای بازرسی به دست آورد. (INFCIRC/۱۵۳) تحت چنین توافقاتی هر کشور عضوی حق دارد با انتصاب هر بازرس پادمانی مخالفت کند و عقب‌نشینی از انتصاب به عنوان یک بازرس را در هر زمانی در آن کشور خواستار شود.

بر همین اساس درخواست ایران از مدیرکل آژانس برای عزل آقای چارلیز که به وی اجازه می‌دهد بازرسی‌های پادمانی را در ایران انجام دهد مبتنی بر بند ۹ و بند ۸۵ توافقنامه پادمان با ایران است. همچنین تمایل دارم خاطرنشان سازم که ایران انتصاب بیش از ۲۰۰ بازرس پادمانی آژانس را پذیرفته است و این تعداد مشابه کل تعدادی است که اکثریت کشورهای غیردارنده سلاح هسته‌ای که توافقنامه پادمان‌های ان.پی.تی را منعقد کرده‌اند، پذیرفته‌اند. در نهایت جای تاسف است که گزارش مجلس نمایندگان آمریکا، دیدگاه‌های شورای امنیت سازمان ملل را آن‌طور که در قطعنامه ۱۶۹۶ (۲۰۰۶) مطرح شده که علاوه بر سایر چیزها «مدیرکل آژانس و دبیرخانه‌اش را به ادامه تلاش‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه برای حل همه مسائل باقی مانده در ایران در چارچوب آژانس توصیه و ترغیب می‌کند» به حساب نمی‌آورد. در عین حال جای تاسف است که نویسندگان این گزارش با دبیرخانه آژانس برای راستی‌آزمایی صحت اطلاعات فوق مشورت نکرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده است به کمیته شما در تصمیم اطلاعات اشتباه و گمراه‌کننده لحاظ شده در این گزارش همکاری کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌که کار بازرسی از تاسیسات ‌هسته‌ای ایران را برعهده دارد، طی نامه‌ای از گزارش اخیر کنگره آمریکا درباره قابلیت‌های اتمی‌ایران به شدت انتقاد کرد.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌طی نامه‌ای اعلام کردند که این گزارش حاوی اطلاعات «نادرست، منحرف‌کننده و بی‌پایه و اساس» است. این نامه به امضای ویلموس سرونی، رییس امور خارجی آژانس رسیده و خطاب به پیتر هوکسترا، رییس کمیته اطلاعات کنگره آمریکا است که گزارش از سوی آن صادر شده است. یک نسخه از نامه برای گریگوری شولته، نماینده آمریکا در آژانس نیز ارسال شده است.

این نامه آژانس نخستین مورد مخالفت آژانس با اتهامات آمریکا علیه ایران و زیر سوال بردن بازرسی‌های آن محسوب می‌شود. این نامه به پنج خطای بزرگ که در گزارش

۲۹صفحه‌ای کمیته اطلاعات سنای آمریکا آمده، اشاره کرده است.

در گزارش کنگره آمریکا چنین ارزیابی شده که قابلیت‌های ‌هسته‌ای ایران بسیار پیشرفته‌تر و بیشتر از آن چیزی است که اطلاعات به دست آمده توسط بازرسی‌های آژانس یا سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهند.

طبق نامه آژانس یکی از این خطاها این است که گفته شده ایران در حال تولید اورانیوم با درجه غنای تسلیحات اتمی‌در مجتمع نطنز است. آژانس این ادعا را نادرست خوانده و گفته است که اورانیوم با درجه غنای تسلیحاتی باید در حد ۹۰درصد به بالا باشد، در حالی که ایران تنها تا ۵/۳درصد و آن هم تحت نظارت آژانس اورانیوم غنی کرده است.

به گفته سخنگوی آژانس، سناتور هوکسترا قرار است به نامه آژانس پاسخ دهد. دفتر هوکسترا گفته است که گزارش از سوی جان نگروپونته، رییس سازمان اطلاعات ملی آمریکا نیز مورد بازنگری قرار گرفته بود.

از سوی دیگر برخی مقامات اطلاعاتی آمریکا به طور غیرعلنی گفته‌اند که گزارش کمیته اطلاعات سنا حامی ‌ده‌ها ادعا است که یا اشتباهند و یا غیرممکن.

دیوید آلبرایت، بازرس سابق تسلیحات اتمی‌سازمان ملل و رییس کنونی موسسه علوم و امنیت بین‌‌المللی مستقر در واشنگتن درباره گزارش گفت: این جریانات کاملا شبیه عراق است. تهدید اتمی‌ ایران با استفاده از اطلاعات غلط و گزارشی که کار بازرسان را بی‌ارزش می‌نمایاند، بزرگنمایی می‌شود.

یکی دیگر از اتهامات بی‌اساسی که در گزارش آمده این است که البرادعی یکی از بازرسان ارشد تیم بازرسی تاسیسات ‌هسته‌ای ایران را عزل کرده به این دلیل که او ادعا کرده بود ایران درباره برنامه ‌هسته‌ای خود آژانس را فریب داده است. در نامه ‌آژانس گفته شده که این بازرس هیچگاه عزل نشده است.

علاوه بر این، طبق نامه مقامات آژانس این ادعا که البرادعی سیاستی اعلام نشده مبنی بر جلوگیری از حقیقت‌گویی بازرسان درباره برنامه ‌هسته‌ای ایران دارد، ادعایی «اهانت‌آمیز و دروغ» توصیف شده است.

گزارش کنگره آمریکا با عنوان «شناسایی ایران به عنوان یک تهدید استراتژیک: چالشی اطلاعاتی برای آمریکا» توسط کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان تهیه شده و محور اصلی آن لزوم تکمیل اطلاعات در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران است.

در نامه اعتراض‌آمیز آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی، اظهارات گزارش کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در مورد تصمیم مدیر کل آژانس در برکناری یکی از بازرسان ارشد آژانس (به نام آقای شارلیه) نیز رد و نسبت به آن اعتراض شده است.

تهیه‌کنندگان گزارش کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان اظهار داشته بودند که مدیر کل آژانس به این دلیل آقای شارلیه را برکنار کرد که وی ایران را در ارتباط با «فریبکاری در مورد برنامه هسته‌ای» آن کشور به چالش خوانده بود.

به گفته مقامات آژانس، ایران به عنوان یک کشور عضو حق دارد از قبول افراد خاصی که به عنوان بازرس آژانس به آن کشور اعزام می‌شود خودداری ورزد و آژانس موظف است طبق این خواست عمل کند.

در نامه آژانس آمده است که ایران انتصاب بیش از دویست تن دیگر از بازرسان هسته‌ای را مورد قبول قرار داده است.

این نامه می‌افزاید که این رقم مشابه ارقام مربوط به اکثر کشورهای امضا‌کننده پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای - ان‌پی‌تی - است که دارای تسلیحات اتمی نیستند.

به گفته ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی، این نامه از آن جهت برای مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شده که آژانس لازم می‌بیند اشتباهات اطلاعاتی را تصحیح کند.

برخی دیپلمات‌ها گفته‌اند که گزارش کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا را می‌توان تلاشی برای القای این اندیشه تلقی کرد که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس، در برابر ایران نرمش بیش از اندازه به خرج می‌دهد. همچنین می‌توان این گزارش را یادآور شرایط قبل از حمله نظامی به عراق دانست که ایالات متحده اطلاعات ارائه شده از سوی آژانس را دقیق ندانست و تلاش کرد صداقت بازرسان اعزامی آژانس به عراق را در معرض‌تردید قرار دهد.

در آن زمان، آژانس بین‌‌المللی اصرار داشت که بازرسان این نهاد شواهدی از فعالیت عراق در زمینه تولید تسلیحات اتمی به دست نیاورده‌اند.

این آژانس بر سر ارزیابی‌های پیش از جنگ عراق درباره تسلیحات کشتار جمعی این کشور با آمریکا اختلافات زیادی داشته است. هنگامی که آژانس پی برد کاخ سفید برخی اتهامات علیه برنامه تسلیحاتی عراق را براساس اطلاعات نادرست مطرح کرده، روابطش با آمریکا به تیرگی گرایید و تصمیم گرفت در قبال ایران رویکردی محتاطانه در پیش گیرد.

محمد سعیدی: نامه آژانس سناریوی کاذب آمریکا را آشکار کرد

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی و عضو تیم مذاکرات هسته‌ای ایران با اشاره به رد ادعاهای مقام‌های آمریکایی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: این گزارش دروغ نشان داد برخی مقام‌های تندرو در آمریکا در پی تصمیم‌سازی نادرست دربین مقام‌های آمریکایی هستند و با نامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این سناریوی کاذب آشکار شد.

محمد سعیدی در گفتگو با خبرگزاری «مهر»، درباره گزارش آژانس مبنی بر رد ادعاهای مقام‌های اطلاعاتی آمریکا توضیح داد :‌ مقام‌های اطلاعاتی آمریکا گزارشی نادرست را به نقل از گزارش اخیر البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران به کنگره این کشور ارائه کردند که درآن آمده بود ایران در بخش تحقیقات و توسعه خود در حال غنی‌سازی در سطح نظامی است.

به گفته وی همچنین در این گزارش آمده بود ایران از ارائه ویزا به بازرسان آژانس خودداری کرده و اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را به بازرسان نداده است .

سعیدی افزود : ادعاهایی نیز در مورد پلوتونیوم ۲۱۰ در گزارش مقام‌های اطلاعاتی آمریکا به کنگره دیده می‌شد. وی در ادامه با بیان اینکه این ادعاها، غرض‌ورزانه و هدفمند در گزارش کنگره آمریکا مطرح شده است، اظهار داشت : آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۲ سپتامبر در نامه‌ای رسمی به کنگره آمریکا گزارش مقام‌های اطلاعاتی این کشور را درباره غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی در ایران کاملا نادرست خوانده و تاکید کرده است که ایران تاکنون صرفا در سطح ۶/۳ درصد غنی‌سازی کرده است.

به گفته سعیدی، آژانس همچنین درباره ویزای بازرسان و دسترسی به تاسیسات هسته‌ای ایران در نامه خود به کنگره آمریکا، ضمن رد ادعاهای مطرح شده، آورده است که حدود ۲۰۰ نفر از بازرسان آژانس توسط ایران و آژانس مورد تایید قرار گرفته و حق بازرسی از ایران را دارند .

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی افزود : در نامه آژانس تصریح شده است که ایران تاکنون هیچ گونه ممانعتی برای دسترسی بازرسان به تاسیسات هسته‌ای ایجاد نکرده است و این افراد طبق سند ۱۵۳ پادمان ویزاهای خود را دریافت کرده‌اند و بازرسی‌ها به طور مستمر انجام شده است. وی خبر داد: آژانس در نامه خود همچنین در مورد پلوتونیوم ۲۱۰ توضیحات کافی را ارائه و اعلام کرده است اظهارات یکی از بازرسان آژانس که در نامه مقام‌های آمریکایی به آن اشاره شده است، صحیح نمی‌باشد .

سعیدی گفت : این گزارش به خوبی نشان می‌دهد که برخی مقام‌های تند‌رو در آمریکا در پی تصمیم‌سازی نادرست دربین مقام‌های آمریکایی هستند.

وی افزود : با نامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این سناریوی کاذب آشکار شد و بار دیگر اظهارات مقام‌های آمریکایی توسط یک مرجع بین‌المللی باطل اعلام شد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران همچنین با اشاره به پایان یافتن بررسی موضوع هسته‌ای ایران در نشست ماه سپتامبر شورای حکام گفت : در پایان جلسه رییس جلسه یک جمع‌بندی از بیانیه‌های خوانده شده در مورد ایران ارائه داد و در این جمع‌بندی از همه طرف‌های مذاکره خواسته شده است، گزینه مذاکره و راه حل دیپلماتیک را دنبال کنند.

به گفته سعیدی همچنین در این جمع‌بندی از مذاکرات گذشته علی لاریجانی و خاویر سولانا استقبال شده و بر ضرورت ادامه این روند تاکید شده است.

این عضو تیم مذاکرات هسته‌ای ایران اعلام کرد: دور بعدی دیدار لاریجانی و سولانا در روزهای آینده برگزار می‌شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس: نامه آژانس تندترین موضع‌گیری علیه آمریکا است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: به دنبال عدم همراهی سایر کشورها به ویژه کشورهای غیر متعهد و اروپایی با سیاست‌های تک روانه آمریکا و انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران آنها به دنبال استفاده از اهرم‌های اقتصادی برای فشار به ایران هستند و قصد دارند با فشار به بانک‌های خود همکاری آنها را با ایران به حداقل برسانند.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به ناکامی و شکست آمریکا در موضع‌گیری علیه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اخیر شورای حکام، گفت: آمریکایی‌ها با توجه به آنکه تلاش داشته‌اند اجماع جهانی علیه ایران در رابطه با فناوری هسته‌ای ایران را تبلیغ کنند، ولی مشاهده کرده‌اند فضای شورای حکام که متشکل از ۳۵ کشور عضو است، آماده یک اجماع برای صدور قطعنامه علیه ایران نیست.

وی ادامه داد: از این رو آنها ناگزیر شده‌اند پیشنهاد صدور قطعنامه را مسکوت بگذارند و شورای حکام تنها به یک بیانیه رییس بسنده کرد و همین مساله برای آمریکا با توجه به تبلیغ همیشگی خود مبنی بر اجماع جهانی علیه ایران یک شکست است.

بروجردی به بیانیه کشورهای عضو عدم تعهد در دفاع از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و روند ادامه مذاکرات برای رفع ابهامات و مشکلات جاری اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکا به شدت از موضع‌گیری ۱۱۶ کشور که نقطه مقابل محور تحرکات سیاسی تبلیغاتی آمریکا مبنی بر اجماع جهانی علیه ایران بود، ناراحت شده‌ به گونه‌ای که سفیر آمریکا در یک برخورد اهانت‌آمیز به کشورهای عدم تعهد گفته بود که این متن را نماینده‌ ایران برای شما نوشته است.

وی سخن سفیر آمریکا در نشست غیر متعهدها را یک بی‌احترامی و نشان دهنده انفعال آمریکایی‌ها دانست و تصریح کرد: در مجموعه موضع‌گیری‌ها و سخنرانی نماینده آمریکا با توجه به اینکه مطالب غیر واقعی اعلام کرده بود، آقای سلطانیه، نماینده ایران در اجلاسی ضمن پاسخ به صحبت‌های کذب نماینده آمریکا اعلام کرد آماده‌ است تا در یک بحث باز بین‌المللی و ملی با نماینده آمریکا رسما مناظره کند، ولی عدم پاسخ نماینده آمریکا به پیشنهاد نماینده ایران انفعال دیگری بود که آمریکا در این اجلاس اخیر پیدا کرد.

بروجردی نامه اعتراض‌آمیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سنای آمریکا را یکی از مهم‌ترین تحولات این اجلاس عنوان کرد و گفت: سنای آمریکا در ارائه اطلاعات کذب علیه ایران عنوان کرده که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است و غنی‌سازی را با درصد بالایی انجام داده که البرادعی و آژانس در یک نامه رسمی اطلاعات ارائه شده توسط آمریکا و ادعای حرکت تهران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای را وقیحانه و فریبکارانه عنوان کرده بود و حتی یکی از بازرسان را که مدعی شده بود ایران به دنبال ساخت سلاح هسته است، برکنار کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر اینکه این نامه تندترین موضع‌گیری آژانس علیه آمریکاست، تصریح کرد: آژانس اطلاعات وارده را غلط و برخلاف واقع اعلام کرده و تصریح کرده، گزارش آمریکا نادرست و گمراه کننده و حاوی گمانه‌زنی‌های یکجانبه و فریبکارانه است.

بروجردی اظهار داشت: امروز در فضای تبلیغات وین و مجموعه اروپا این نامه یک محور مهم است و فضای بسیار منفی علیه آمریکا و فضای مثبت برای ایران ایجاد کرده و نشان دهنده آن است که هر آنچه تاکنون در خصوص اطلاعات کذب و خلاف واقع آمریکا اعلام کرده، درست بوده است. ولی چون از زبان ایران بود، گوش شنوایی برای پذیرفتن این مطلب وجود نداشت.

وی صدور نامه آژانس به سنای آمریکا را نشان از انفعال کامل آنها دانست و اظهار داشت: در این نامه تصریح شده که غنی‌سازی تحت نظارت آژانس انجام شده و ادعای تولید پولوتونیوم به صورت مخفی از مواردی است که طبق مقررات نیازمند اظهار نیست که باز یک شکست دیگری از آمریکا در این عرصه شاهد بودیم.

بروجردی با تاکید بر اینکه مذاکرات با اروپایی‌ها متوقف نشده و هم‌چنان ادامه دارد، تصریح کرد: نمایندگان طرفین از سوی آقایان لاریجانی و سولانا در حال انجام مذاکره هستند که البته این مساله برای بررسی مسائل جزیی کارشناسی اقدامی ضروری است، البته با آماده شدن فضا مذاکرات در سطح بالاتری ادامه پیدا خواهد کرد. وی به برگزاری کنفرانس عمومی متشکل از کلیه اعضای آژانس انرژی اتمی در هفته آینده و حضور آقای آزاد در این اجلاس اشاره کرد و تصریح کرد: به نظر می‌رسد مجموعه تحولات جاری هسته‌ای در طول یک هفته گذشته مثبت و به نفع جمهوری اسلامی ایران بوده است.

بررسی موضوع ایران در نشست شورای حکام پایان یافت

بررسی موضوع ایران در نشست ماه سپتامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با قرائت ۲۰ بیانیه از سوی کشور‌های مختلف پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری «مهر» یک دیپلمات آگاه در محل نشست اعلام کرد: بیانیه ایران که توسط علی اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد، با استقبال بسیار خوب اعضای شورای حکام مواجه شد.

به گفته وی سلطانیه در این بیانیه ضمن پاسخگویی به ابهامات مطرح شده در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ادعا‌های مطرح شده در بیانیه برخی از کشور‌ها مبنی برعدم همکاری ایران در حل مسائل هسته‌ای را رد کرد و تاکید نمود از نظر ایران تنها راه رسیدن به حل مسالمت‌آمیز موضوع ایران، از سرگیری مذاکرات بدون پیش شرط است. همچنین گروه جنبش عدم تعهد در بیانیه‌ای از طرف‌های ذی‌ربط موضوع هسته‌ای ایران خواست از اقدامات و تصمیمات عجولانه اجتناب نماید و به تمامی پیشنهادها من‌جمله پاسخ ایران با عنایت به دستیابی به یک زمینه مشترک مذاکرات بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط برای دستیابی به راه‌حل صلح‌آمیز که به‌طور چند جانبه توجه جدی معطوف نمایند.

در این بیانیه آمده بود :عدم تعهد خشنود است که بیان دارد ایران که دسترسی آژانس را به مواد هسته‌ای و تاسیسات و گزارش‌های مورد نیاز ارائه نموده است و با توجه به نکات گزارش مدیرکل مندرج در سند GOV/۲۰۰۶/۱۵ به تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۰۶ بیان می‌دارد تمامی مواد هسته‌ای اظهار شده در ایران مورد حسابرسی قرار گرفته و آژانس هیچ‌گونه مورد انحراف این مواد به کاربردهای ممنوعه را مشاهده نکرده است.

اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی انگلیس و فرانسه و آلمان نیز بیانیه‌های گروهی خود را قرائت کردند.

پیش‌تر قرار بود گروه ۱+۵ در این نشست بیانیه ای جداگانه ارائه کند اما در پی بالاگرفتن اختلاف نظر میان اعضای این گروه و مخالفت‌های جدی یا تند روی آمریکا، این اقدام میسر نشد.

احمدی نژاد: ایران آمادگی شرایط جدید را در مساله هسته‌ای خود دارد

رییس‌جمهور کشورمان پنج‌شنبه‌شب در یک کنفرانس خبری گفت: ایران آمادگی شرایط جدید در مساله هسته‌ای خود را دارد و اعتقاد دارد مساله از طریق مذاکره حل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، محمود احمدی‌نژاد پیش از ترک سنگال به مقصد کوبا در کنفرانسی خبری گفت: ایران از گفت‌وگو و مذاکره حمایت می‌کند و اعتقاد دارد که مساله هسته‌ای آن از این راه می‌تواند حل و فصل شود.

وی با بیان این که ایران برای شرایط جدید آمادگی دارد، جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

آمریکا قبلا اعلام کرده بود تلاش خواهد کرد از طریق سازمان ملل تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کند اما احمدی‌نژاد در این‌باره گفت هیچ تحریمی اعمال نخواهد شد زیرا دلیلی برای آن وجود ندارد.

نشست وزرای خارجه ۱+۵ در نیویورک درباره ایران

وزیر امورخارجه آمریکا از برگزاری نشست وزرای ۱+۵ در نیویورک درباره برنامه هسته‌ای ایران در هفته آینده میلادی خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس گفت: هفته آینده برای شرکت در این نشست که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود، عازم نیویورک خواهد شد.

وی گفت اگر ایران به خواسته آنها در تعلیق برنامه هسته‌ای خود بی‌توجهی کند این فرصتی برای پیشبرد اعمال تحریم علیه این کشور است.

وی اظهار داشت: «به نظر من این نشست فرصتی خواهد بود برای ارزیابی این که ما در کجا قرار داریم و اقدامی برای حرکت به جلو انجام دهیم.»

رایس افزود: «مسیر پیش روی ایران روشن است: یا غنی‌سازی اورانیوم را به عنوان مقدمه‌ای برای آغاز مذاکرات جامع تعلیق کند و روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را با جامعه بین‌المللی بهبود بخشد و یا با قطعنامه جدیدی در شورای امنیت و اعمال تحریم مواجه شود.»

او با اشاره به انجام مذاکراتی بین گروه ۱+۵ در روزهای اخیر درباره اقدامات تحریمی خاص علیه ایران گفت:«ما در مسیر تحریم حرکت می‌کنیم اما اگر ایرانی‌ها غنی‌سازی را تعلیق کنند و مذاکرات را آغاز کنند، مسلما اتفاق خوبی خواهد بود.»

رایس پس از دیدار با تزیپی لیونی، وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی این سخنان را بیان داشت. لیونی نیز طی سخنانی از خطر بروز شکاف بین ائتلاف ۱+۵ در مقابل ایران اظهار نگرانی کرد. وی اظهار داشت: «آمریکا عزم خود را برای تحریم نشان داده اما نیاز است که کشورهای بیشتری به این تصمیم ملحق شوند و متاسفانه سایر طرف‌ها در این کار تعلل نشان می دهند.»

لیونی افزود: «انتظار ما این است که جامعه بین‌المللی جدیت بیشتری در این مساله نشان دهد و این نکته را درک کند که این خطری نه تنها برای اسرائیل بلکه برای کل دنیای آزاد است.»