دنیای اقتصاد- پس از آنکه دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از احتمال منتفی شدن طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس در خصوص تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس خبر داد، وزیر آموزش و پرورش نیز بر پابرجایی تعطیلی‌های مدارس در پایان هفته تاکید کرد. بر اساس طرح نمایندگان امکان لغو تصمیم دولت مبنی بر تعطیلی مدارس در روزهای پنج‌شنبه وجود داشت، اما چندی پیش مهدی نوید ادهم با اشاره به نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه گفت‌و‌گوها و توافقاتی صورت گرفته، گفت: بحث طرح دوفوریتی تقریبا منتفی شد. برای روزهای تدریس در مدارس مصوبه‌ای داریم؟

در کنار تحولات اخیر و در راستای اجرایی شدن طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، دانشگاه آزاد نیز با تصمیم خود مبنی بر تعطیلی واحدهای این دانشگاه در روزهای پنج‌شنبه به گسترش این طرح و سرایت آن به سیستم آموزش عالی یاری رساند. این طرح که در ابتدا تنها در مقطع ابتدایی اجرایی شد به تدریج و با نظر موافق مسوولان دولتی گسترده‌تر شده و قرار است در مقاطع دیگر تحصیلی نیز اعمال شود. در این بین وزیر آموزش و پرورش نیز دفاع قاطعانه‌ای از ایده تعطیلی پنج‌شنبه‌ها صورت داد. حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌و‌گو با فارس در واکنش به انتقادات صورت گرفته در این باره، گفت: تا حالا مگر مصوبه‌ای داشته‌ا‌یم که گفته باشد آموزش و پرورش چه روزی درس بدهد؟ تنها شورای عالی آموزش و پرورش بوده که تصمیم گرفته است.

وی ادامه داد: ۱۷ سال است که مدارس پیش‌دانشگاهی روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه تعطیل است، چه کسی تصویب کرده است؟ حاجی‌بابایی افزود: چه کسی تصویب کرده که مدارس یک‌ نوبته یا دو نوبته باشد و چه کسی تصمیم‌گرفته است که معلم ۳۲ ساعت یا ۳۴ ساعت درس بدهد؟ وی اضافه کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه، تحول بنیادین بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت باید در هیات دولت مصوب شود که به جز در هیات دولت، در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوب کردیم. وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر قرار است تعطیلی روزهای پنج‌شنبه تغییر کند، باید وزیر آینده نیز مراحل قانونی را طی کند.

حاجی بابایی در پاسخ به این پرسش که «چه ضمانتی برای اجرای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها وجود دارد و اینکه وزیر بعدی آن را حذف نکند؟»، اظهار کرد: بند الف راهکار ۱،۱ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر «متناسب‌‌‌سازی حجم و محتوای کتاب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان» و راهکار ۶،۲۱ بر «تحول در ساختار و مدیریت زمان آموزش در مدارس و تعیین و متناسب‌سازی ساعات و روزهای آموزشی در طول هفته» اشاره دارد.

وی در واکنش به اینکه «این راهکارها به معنای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نیست و ممکن است وزیر بعدی عنوان کند که در نظر دارد روز دیگری را تعطیل کند»، گفت: این حرف درست است ولی به همین راحتی نمی‌تواند تغییر دهد. وی در توضیح اینکه روند معمول در زمینه اجرایی شدن این طرح انجام شده، افزود: بر این اساس باید شورای عالی آموزش و پرورش مصوب کند و ما تمام این اقدامات را انجام دادیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوب کردیم.

آموزش و پرورش تهران: پنج‌شنبه‌ها برنامه درسی نداریم

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز از تعطیلی مدارس راهنمایی، دبیرستان و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای شهر تهران در روز‌های پنج‌شنبه (سال تحصیلی ۹۰ - ۹۱) خبر داد. علی یزدیخواه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: طرح تعطیلی پنج‌شنبه مدارس راهنمایی، دبیرستان و هنرستان‌های شهر تهران در همه مدارس دولتی، غیر دولتی و خاص به صورت اختیاری و با نظر مناطق آموزش و پرورش و مدیران مدارس اجرا خواهد شد. وی اظهار کرد: در سال تحصیلی آینده پنج‌شنبه‌ها هیچ برنامه درسی در مدارس شهر تهران ارائه نمی شود و روزهای پنج‌شنبه فقط خاص برنامه‌های اردویی و تفریحی است.

یزدیخواه ادامه داد: مدیران مدارس می‌توانند برای برنامه‌های تحصیلی دانش‌آموزان در پنج روز هفته برنامه‌ریزی کنند. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: با اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه مدارس شهر تهران ساعت کار مدارس راهنمایی و دبیرستان دو روز در هفته از ساعت هفت و نیم صبح تا دو و نیم بعدازظهر و در بقیه روزها تا یک و نیم بعدازظهر خواهد بود.