حمله به ایران بی‌فایده است

گروهی از دیپلمات‌ها و نظامیان بلندپایه سابق آمریکایی در گزارشی درباره ماجراجویی نظامی علیه ایران هشدار داده و چنین اقدامی را بسیار پیچیده تر از جنگ عراق و افغانستان ارزیابی و تصریح کردند: چنین اقدامی سراسر خاورمیانه را به آتش می‌کشد. به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از نشریه «دی سایت» دراین گزارش که توسط ۳۰ نفر از دیپلمات‌های سابق و نظامیان بلند پایه بازنشسته آمریکایی تهیه شده است ادعا شده است که حمله آمریکا به ایران تنها می‌تواند تلاش‌های تهران برای ساخت سلاح اتمی را برای حدود چهار سال به تاخیر بیندازد.

به گفته آنها، چنین حمله‌ای رهبری در ایران را تضعیف نمی‌کند. حمله نظامی آمریکا علیه ایران (آنگونه که آمریکا می‌خواهد) به تغییر رژیم، در هم شکستن جمهوری اسلامی یا یک کاپیتولاسیون منجر نمی‌شود.

نویسندگان این گزارش بر این عقیده‌اند که یک چنین حمله‌ای می‌تواند پاسخ نمایندگان و متحدان ایران در منطقه را موجب شود. به این ترتیب یک آتش‌سوزی مهیب در تمام خاورمیانه ایجاد می‌شود. این افراد مدعی شدند یک حمله نظامی آمریکا علیه ایران تنها این کشور را برای ساخت سلاح اتمی قدرتمندتر خواهد کرد.

فشار نتانیاهو به اوباما علیه ایران

در همین حال موضوع برنامه هسته‌ای ایران در گفت‌وگوی تلفنی بین رییس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل مورد بحث قرار گرفت. به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه اورشلیم پست، در بیانیه کاخ سفید با اشاره به این گفت‌وگوی تلفنی آمده است: رییس‌جمهور اوباما و نخست‌وزیر نتانیاهو در این تماس تاکید کردند که در زمینه عزم راسخ‌شان برای جلوگیری از دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای متحد هستند و علاوه بر آن توافق کردند که مشورت‌های نزدیک‌شان را در آینده ادامه دهند.

گفت‌وگوی تلفنی اوباما و نتانیاهو پس از آن اتفاق افتاد که نخست‌وزیر اسرائیل در یک کنفرانس خبری مشترک با متودیف بوریسف، نخست‌وزیر بلغارستان از سیاست آمریکا در قبال ایران انتقاد کرد. نتانیاهو گفت که کسانی که برای برنامه هسته‌ای ایران خط قرمز تعیین نمی‌کنند حق ندارند برای اسرائیل «چراغ‌قرمز» تعیین کنند.

بنیامین نتانیاهو مدعی شده بود: اکنون اگر ایران بداند که هیچ خط قرمزی وجود ندارد، اگر بداند هیچ ضرب‌الاجلی وجود ندارد، چه‌کار خواهد کرد؟ دقیقا کاری را که در حال انجام آن است و بدون هیچ‌گونه دخالتی آن را به سمت دستیابی به قابلیت تسلیحات هسته‌ای و بعد از آن بمب هسته‌ای ادامه می‌دهد.

نتانیاهو این اظهارات را پس از آن بیان کرد که هیلاری کلینتون و ویکتوریا نولند، وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کردند که آمریکا ‌قصد قرار دادن خط قرمز یا ضرب‌الاجل برای ایران را ندارد.در عین حال لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا هم گفته بود که کشورش در قبال ایران تحت یک جدول زمانی متفاوت عمل می‌کند.