پیشنهاد روسیه نظر آمریکایی‌ها را جلب نکرد

دنیای اقتصاد- جمعه خبرگزاری‌های داخلی به نقل از خبرگزاری دولتی روسیه اعلام کردند الکساندر لاسیوکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیداری با غلامرضا انصاری، سفیر ایران در این کشور درباره پیشنهاد اخیر ولادیمیر پوتین به همتای آمریکایی خود مبنی بر استفاده از رادار عظیم گابالا در جمهوری آذربایجان به جای استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی توضیح داد.

هیچ‌یک از خبرگزاری‌ها و وزارت امور خارجه تاکنون جزئیاتی از این توضیحات را منتشر نکرده‌اند. از سوی دیگر خبر می‌رسد مدیر آژانس دفاع ضدموشکی آمریکا با تکرار ادعای تهدید بودن برنامه موشکی ایران گفت که در صورت قبول پیشنهاد روسیه در مورد استفاده مشترک از رادار گابالا در جمهوری آذربایجان تهدید موشکی از سوی ایران از بین نمی‌رود.

به گزارش خبرگزاری نووستی، هنری اوبرینگ، مدیر آژانس دفاع ضد موشکی آمریکا در مصاحبه ای با روزنامه «یومیوری» ژاپن که روز جمعه منتشر شد گفت: اگر ما در این مورد با روسیه به تفاهم برسیم، مانند گذشته در برابر تهدید موشکی از سوی ایران قرار داریم. وی در عین حال پیشنهاد روسیه را یک گام دوستانه ارزیابی کرد. اوبرینگ افزود که بر اساس مطالعات بر مسیر پرواز موشک‌های دوربرد بالستیک ایران که تهران در حال کار بر روی تولید آنها است، تصمیم گرفته شد که رادار سپر ضد موشکی در چک و موشک های منهدم کننده در لهستان مستقر شوند. از نظر کارشناسان نظامی آمریکا، این نقشه بهترین گزینه است. امور مربوط به ایجاد این تجهیزات قرار است تا سال ۲۰۱۱-۲۰۱۳ به پایان برسند. وی گفت: ما از روسیه درخواست اجازه و اعلام موافقت نمی‌کنیم.

در عین حال اوبرینگ گفت که آمریکا در حال حاضر مشغول مطالعه استفاده از رادار گابالا آذربایجان است که آن را به عنوان بخشی از سیستم ضد موشکی در حال بررسی در نظر گیرد.

وزیر دفاع آمریکا نیز در تایید سخنان کارشناس موشکی خود گفت: پایگاه رادار گابالا واقع در خاک جمهوری آذربایجان نمی‌تواند جایگزین سپر موشکی آمریکا در اروپا شود.

به گزارش منابع خبری باکو، رابرت گیتس در پایان دیدار اخیر خود با وزیر دفاع روسیه افزود: پیشنهاد مسکو درباره استفاده مشترک از پایگاه رادار قبله برای ردیابی موشک‌های ایران موجب انصراف آمریکا از استقرار سپر موشکی در چک و لهستان نخواهد شد. وی گفت: آمریکا بارها اعلام کرده است که استقرار سپر موشکی در اروپا علیه روسیه نیست، بلکه هدف پنتاگون از اجرای این طرح کنترل ایران و کره شمالی است که سعی دارند به موشک‌های بالیستیک دست یابند.

وی افزود: آمریکا به طور واضح اعلام کرد که به استفاده مشترک از پایگاه رادار گابالا به عنوان ابزاری اضافه می‌نگرد و مصمم به ادامه فعالیت خود برای استقرار سامانه رادار مدرن در اروپا است.

روس‌ها ایران هسته‌ای را نمی‌خواهند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پیشنهاد پوتین گفت: ایران باید درباره این موضوع از روسیه و جمهوری آذربایجان سوال کند.

علی احمدی با اشاره به پیشنهاد روسیه به آمریکا مبنی بر استفاده از رادار گابالا در آذربایجان به جای ساخت سپر دفاع موشکی در اروپا چند نکته را حائز اهمیت خواند و به ایسنا گفت: آن‌چه مشاهده می‌شود این است که با توجه به جنبه‌های نظامی، سیاسی و گسترش ناتو به شرق و حضور ناتو در افغانستان و کشورهای اطراف روسیه، آمریکا، روسیه را محاصره کرده است.

وی افزود: بنابراین اولین گام درباره محاصره‌ای که آمریکا در رابطه با روسیه انجام داده، اقدام انفعالی از طرف پوتین است.

نماینده مردم ممسنی مجلس معتقد است که پوتین با این پیشنهاد قصد دارد تا راحت‌تر در کشورهایی که قبلا جزیی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، سیستم‌های دفاعی آمریکا را خنثی و یا کنترل کند.

او در عین‌حال این پیشنهاد را چراغ سبزی به آمریکا دانست که می‌تواند با روسیه بر سر ایران معامله کند و ایران را وجه‌المصالحه برخی از منافع و یا گفت و شنودهای پشت پرده خود قرار دهند. احمدی این نکته را حائز اهمیت خواند و تاکید کرد که روسیه نباید از دید تصمیم‌گیرندگان جمهوری اسلامی ایران غافل شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم‌چنین از اخباری مبنی بر فعالیت اسراییلی‌ها در سیستم‌های مخابراتی و فضاهای کشت و صنعت جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گفته وی علی‌اف و تیم حمایت‌کننده او نیز نمی‌توانند در مورد ایران صادق باشند، چراکه با فعالیت اسراییل سوءنیت خود را به عنوان کشور همسایه نسبت به ایران نشان می‌دهند. احمدی روس‌ها را نیز حساس‌تر از غرب نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای و پیشرفت ایران دانست و تصریح کرد: زمانی‌که گذشته تاریخی ایران و روس را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که رفتارهای خشونت‌آمیز روس‌ها به مراتب بیشتر بوده است، به گونه‌ای که قرارداد گلستان، ترکمنچای و اشغال بخش شمالی ایران در جنگ جهانی دوم نمونه‌ای از آنها است.

او افزود: روابط گذشته ما با روس‌ها نشان می‌دهد که صلح همواره بر روابط میان ما و آنها حاکم نبوده است و مهم‌تر از آن روس‌ها نمی‌خواهند کشوری مثل ایران با در اختیار داشتن تکنولوژی هسته‌ای در همسایگی آنها باشد.

با این وجود رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعتقاد متفاوتی دارد.

به گفته رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیشنهاد پوتین مبنی بر ایجاد سپر موشکی در آذربایجان یا ترکیه تعبیر جدیدی است از رد کردن این نظریه آمریکا که آرایش موشکی در اروپا بر علیه روسیه نیست و در مقابل کره شمالی و ایران است.

علاءالدین بروجردی با اشاره با چالش میان آمریکا و روسیه که از اجلاس امنیتی مونیخ علنی شده است، گفت:‌ این چالش در حدی است که روس‌ها آرایش نظامی موشک‌های آمریکا در اروپا و چینش شبکه موشکی را به عنوان یک تهدید جدی برای امنیت این کشور تلقی می‌کنند.

وی با بیان این‌که این موضوع بخشی از چالشی است که به صورت پنهان میان آمریکا و روسیه در زمینه مسایل امنیتی وجود دارد، گفت: ما شاهد ظهور و بروز این چالش از اجلاس امنیتی مونیخ و سخنرانی داغ پوتین هستیم، چرا که از آن تاریخ تاکنون چندین نوبت این موضع‌گیری تکرار شده و در سفر معاون وزیر خارجه روسیه به تهران و ملاقاتی که با این جانب داشت نیز این موضع تکرار شد.

نماینده بروجرد افزود: آنها معتقدند که این آرایش نظامی علیه روسیه است و اگر آمریکا تغییری در این سیاست بوجود نیاورد این اقدام، اقدام متقابلی را از طرف روسیه به دنبال دارد که به معنای مسابقه جدید تسلیحاتی در منطقه خواهد بود. به گفته وی، با توجه به این‌که آمریکایی‌ها در کشورهای منطقه و ترکیه دارای پایگاه هستند، اگر بخواهند موشکی را مستقر کنند، منتظر رهنمود پوتین نمی‌مانند.

بروجردی با بیان این‌که ایران مخالف حضور نظامی آمریکا در منطقه است، گفت: ما معتقدیم که حضور آمریکا نه تنها کمک به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اساسی تشنج در منطقه است که عراق و افغانستان نماد برجسته این واقعیت هستند.