مذاکرات اخیر هسته‌ای بهتر از گذشته بود

حداد عادل در پاسخ به سوالی در خصوص نامه انتقادی ۵۷ اقتصاددان به رییس‌جمهور، با بیان اینکه از نقدها و اظهارنظرهای کارشناسانه استقبال می‌کنیم و دولت هم باید از اینکه کار وی را نقد می‌کنند خرسند باشد، اضافه کرد: این نوع اظهارنظرها را مفید می‌دانم. حداد عادل مذاکرات اخیر هسته‌ای را بهتر از گذشته ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که مساله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره به نتیجه برسد. ارزیابی رییس مجلس شورای اسلامی:

مذاکرات جدید لاریجانی و سولانا بهتر از گذشته بود

رییس مجلس شورای اسلامی‌با ارزیابی مثبت از مذاکرات اخیر لاریجانی و سولانا، ابراز امیدواری کرد مسیری که آغاز شده به خوبی پیش برود و مساله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره با حفظ حقوق ایران و در چارچوب مقررات آژانس به نتیجه برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامعلی حدادعادل، رییس مجلس در نشست خبری با خبرنگاران، در خصوص اظهار‌نظر ۵۷ اقتصاددان راجع به سیاست‌های اقتصادی دولت اظهار کرد: نگارش این نوع نامه‌ها سابقه دارد و قبلا هم عده‌ای از اقتصاددانان که نگاه متفاوتی از نگاه اقتصادی دولت دارند نامه‌های مشابهی را نوشته بودند.

وی با بیان اینکه دولت نیز از نقدها استقبال می‌کند، افزود: باید دقت شود که این نوع اظهار‌نظرهای کارشناسانه رنگ تبلیغات سیاسی و جناحی به خود نگیرد. چرا که به هر اندازه که حال وهوای تبلیغاتی بر اظهار‌نظرها حاکم شود از اعتبار کارشناسانه آنها کاسته می‌شود. از این رو این نوع اظهار‌نظرها را مفید می‌دانم. به طور کلی از نقدها و اظهار نظرهای کارشناسانه استقبال می کنیم و معتقدم دولت هم باید از این موضوع که کارش را نقد می‌کنند، خرسند باشد.

حداد عادل در پاسخ به سوالی در خصوص لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران تصریح کرد: لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مراحل قانونی خود را طی می‌کند و عزم و اراده کافی برای پیگیری آن وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه این لایحه در رفت و برگشت مجلس و شورای نگهبان به نتیجه نرسد به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده خواهد شد. حداد عادل در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات پوتین در حاشیه اجلاس جی ۸، مبنی بر استقرار سپر دفاع موشکی در جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد: بعید می‌دانم رییس‌جمهوری روسیه از آمریکایی‌ها برای تهدید موشکی ایران دعوت کرده باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی‌گفت: آمریکا معتقد بود که این موشک‌ها را برای جلوگیری از تهدید ایران وکره شمالی مستقر می‌کند و به نظر می‌رسد منظور پوتین این بوده است که اگر چنین بود، جای این موشک‌ها اینجا نبوده، بلکه باید جای دیگری باشد. به همین دلیل ما این سخن پوتین را به عنوان یک موضع‌گیری غیر دوستانه نسبت به ایران تلقی نمی‌کنیم.

حداد عادل درباره آخرین تحولات پرونده هسته‌ای خاطر نشان کرد: پرونده هسته‌ای ایران یک مسیر حقوقی را طی نمی‌کند، بلکه دستخوش اغراض سیاسی شده و پیش‌بینی در این خصوص دشوار است. اما قرائن نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر گرایش به حل این مساله از طریق مذاکره بیشتر شده است.

وی افزود: دو دور مذاکره بین لاریجانی وسولانا حکایت از این موضوع دارد که مذاکرات جدی است و در مجموع مساله هسته‌ای ایران را در شرایط فعلی بهتر از گذشته ارزیابی می‌کنیم.

حداد عادل همچنین با رد ادعای دولتی شدن مجلس گفت: اگر مراد منتقدان این باشد که مجلس هفتم از دولت حمایت می‌کند، این موضع را می‌پذیرم و فکر می‌کنم این افتخار مجلس هفتم است، اما اگر مقصود اطاعت مجلس از دولت باشد، آن را رد می‌کنم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظاهرا اصولگرایان در ایجاد وحدت برای انتخابات آتی مشکلاتی دارند، اظهار کرد: طبیعی است که برای هر انتخابات اعم از شوراها یا مجلس چهره‌های سیاسی فعالیت داشته باشند و در این چارچوب دست یافتن به وحدت یکی از اهداف مهم است.

وی افزود: دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا هر دو اقدامات بسیاری را برای وحدت انجام می‌دهند و آنچه که می‌توانم بگویم اینکه جریان اصولگرا وحدت دارد و اختلافی در آن نیست و این‌گونه هم نیست که کسی که حجیت داشته از این جریان کنار رفته باشد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره احتمال ارائه بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی توسط دولت گفت: همان‌گونه که پیش از این عنوان شد هدف از سهمیه بندی کاهش مصرف بنزین است، ولی ممکن است برای اجرای بهتر این طرح و نتیجه دادن آن انعطاف‌هایی لازم باشد.

حداد عادل با بیان اینکه دولت هنوز احتمال ارائه بنزین مازاد بر سهمیه بندی را تایید نکرده است، ادامه داد: دولت نیز تلاش می‌کند تا حتی‌الامکان در جریان سهمیه‌بندی، به بنزین مازاد نیاز نشود و هنوز به صورت رسمی‌این موضوع از جانب دولت اعلام نشده و از این رو ما هم به صورت رسمی‌و قطعی دولت را از چنین کاری منع نکردیم.

رییس مجلس اظهار کرد: این تصمیم مبتنی بر آن است که ببینیم طرح سهمیه‌بندی تا کجا پاسخگو است و هر جا لازم باشد موضوع بنزین مازاد به عنوان انعطاف قابل تصور است و در این صورت منافاتی هم با اهداف سهمیه بندی ندارد.

وی تاکید کرد که تنها راه‌حل مساله بنزین سهمیه‌بندی آن است. حداد عادل گفت: مساله بنزین سه راه بیشتر ندارد، یا باید مصرف بی‌رویه ادامه یابد، یا سهمیه‌بندی انجام شود و یا افزایش قیمت بدون سهمیه‌بندی اعمال شود. البته ترکیبی از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین هم قابل‌تصور است.

رییس مجلس اجرای سهمیه‌بندی را قانونی دانست و گفت: دولت در قانون بودجه ۸۵ و ۸۶ سهمیه‌بندی را لحاظ کرده بود، لذا اصل سهمیه‌بندی مورد قبول دولت و مجلس است.

وی افزود: از آنجا که مجلس بر اجرای سهمیه‌بندی تاکید دارد، بنابراین مایل است که مقدورات دولت را هم رعایت کند؛ زیرا دولت برای این‌که این طرح گسترده و پیچیده را قابل اجرا کند مهلت خواسته است تا بتواند مرحله به مرحله کار را پیش برد. ما نیز مخالف انجام تدریجی و پلکانی این طرح نیستیم.