فراهم نمودن و توجه به بودجه شخصی هدف نهایی برنامه‌ریزی مالی هر فرد است. سرویس مشاوره بودجه مصرف‌کننده در واشنگتن، روش ۶ قدمی بسیار ساده‌ای را برای رساندن بودجه به حد نیاز، پیشنهاد می‌کند. قدم اول

درآمد ماهانه خود را مشخص کنید. کسری‌های حقوق از قبیل بیمه، مالیات، و شهریه و همین‌طور سایر منابع درآمدزای خود را در نظر بگیرید.

کل درآمدها را با هم جمع و کل هزینه‌ها را از آن کسر نمایید. روی یک برگ کاغذ نتیجه را به نام «اعتبار الف» بنویسید.

قدم دوم

هزینه‌های ثابت و متغیر هر ماه خود را لیست کنید، مثل اجاره‌خانه، شارژ امکانات رفاهی، هزینه خوراک، رفت و ‌آمد و... به خاطر داشته باشید که وجهی را به هزینه‌های پوشاک، مراقبت‌های پزشکی، نگهداری کودک، هزینه‌های شخصی، تفریح، مواقع اضطراری و تعمیرات اختصاص دهید.هزینه‌های سالانه، نیم سالانه و فصلی خود را (مالیات، بیمه) به تقسیم‌بندی‌های ماهانه تبدیل کنید که زمان سررسیدشان بتوانید آنها را کنار بگذارید و پرداخت نمایید. مثال: بیمه اتومبیل را که هر ۶ ماه ۱۵۰دلار است برای هر ماه باید ۲۵دلار کنار بگذارید. از این وجوه تا زمان پرداختشان سود خواهید برد و در پرداخت دیگر هزینه‌ها به مشکل مواجه نخواهید شد.

دقت کنید هزینه‌هایی که هم اکنون در لیست قرار دارند و از میزان حقوق شما در حال کسر شدن است را دو برابر نکنید.

تمامی مخارجتان را باهم جمع کنید و نتیجه را «اعتبارب» بنامید.

قدم سوم

قدم بعدی پیدا کردن «درآمد اختیاری» از طریق کم کردن کل هزینه‌های «ب» از کل درآمد خالص «الف» است. عدد حاصل را در برگه کاغذ با عنوان «اعتبار ج» بنویسید.

قدم چهارم

تمامی بدهی‌های بدون تضمین (کارت اعتباری و غیره)، پرداخت‌های ماهانه و مانده‌ها را لیست کنید. اگر میزان دقیق بدهی خود را نمی‌دانید، اکنون زمان آن است که آنها را مشخص نمایید.

جمع کل ماهانه را با عنوان «اعتبار د» بنویسید و قدم بعدی را ادامه بدهید.

قدم پنجم

مقداری از درآمد اختیاری شما به بدهی‌های اقساطی که در بالا نام برده شد اختصاص دارد.در قدم پنجم مشخص کنید پس از پرداخت این هزینه به طریق پرداخت کل هزینه‌ها به طلبکاران «د» از محل درآمد اختیاری «ج» آیا درآمد اختیاری‌اش هم به جای ماند یا خیر؟در صورتی که حاصل این عملیات عدد منفی شد، شما آماده قدم شش- تنظیم اهداف- نیستید. با یک مشاوره مالی مشورت کنید و تلاش کنید حاصل این جمع و تفریق‌ها در نهایت عددی مثبت شود.

قدم ششم

اکنون زمان برنامه‌ریزی برای اهداف کوتاه‌مدت و درازمدت است. فهرستی از این اهداف تهیه کنید و از این نمونه‌ها برای کمک به شروع تهیه فهرستتان استفاده کنید.

*درازمدت: خرید مستغلات، تامین آینده تحصیلی، بازنشستگی،

*کوتاه‌مدت: بهبود وضعیت مسکن، اتومبیل جدید، مسافرت،

*سایر سرمایه‌گذاری‌های دلخواه- بورس، اوراق قرضه، صندوق‌های پس‌انداز.وقتی لیست را تهیه کردید، مشخص کنید باید چه میزان پول برای هر کدام از اهداف در هر ماه جداگانه کنار بگذارید و هر کدام چند ماه به طول می‌انجامد.