توفان بی‌سابقه در سواحل جنوبی ایران

تدابیر گسترده امنیتی در سواحل دریای عمان و خلیج فارس به اجرا گذاشته شد. عکس: ایرنا

دنیای‌اقتصاد- نزدیک شدن توفان حاره‌ای «گونو» به سواحل جنوبی ایران زندگی مردمان شهرهای ساحلی ایران در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان را مختل کرد.

قطع برق، بسته شدن جاده‌های نزدیک به ساحل، جاری شدن سیلاب و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و لغو پروازها مهم‌ترین مشکلاتی بود که هرچند بخشی از آنها با تلاش ستاد‌های حوادث غیرمترقبه در استان‌های یاد شده برطرف شد، اما با افزایش احتمال تشدید توفان، همچنان ادامه دارد.

«گونو» که در زبان مالدیویی به کیف ساخته شده از برگ‌های نخل گفته می‌شود، از جمله توفان‌های معمولی است که هرساله در اقیانوس‌ هند به وقوع می‌پیوندد. اما حرکت غیرعادی آن به سمت دریای عرب و سواحل کشور عمان در شمال‌غربی اقیانوس هند امسال آن را خبرساز کرده است به گونه‌ای که به گفته کارشناسان تغییرات جوی در ۶۰سال گذشته بی‌سابقه عنوان می‌شود.

«گونو» دو روز گذشته با درنوردیدن سواحل کشور عمان علاوه بر قطع برق در بخش عمده‌ای از شهرهای شرقی و جاری شدن سیلاب، صادرات نفت را برای ساعاتی متوقف ساخت. این توفان که سرعت آن در عمان ۲۶۰ساعت در کیلومتر ارزیابی شد، در سواحل ایران دارای سرعتی متغیر بین ۶۰ تا ۱۱۰کیلومتر است.

به گفته سازمان‌ها و نهادهای مسوول، هنوز تلفات انسانی این توفان مشخص نشده است، هرچند که ستاد حوادث غیرمترقبه استان سیستان و بلوچستان از غرق شدن چند قایق ماهیگیری و درهم شکستن یک لنج صیادی به دلیل برخورد با دیوار ساحل در ساحل کنارک خبر داده‌اند. به گفته آنان به دلیل تداوم پدیده، هنوز نمی‌توان از خسارت مالی آن سخنی به میان آورد. به گفته ستاد حوادث غیرمترقبه ارتفاع امواج در شهرهای ساحلی در استان‌های سیستان و بلوچستان به ۵ متر رسیده است. بنابر گزارش‌های رسیده این توفان در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه نیز ادامه خواهد داشت.

هرچند که بسیاری پایان وقت روز جمعه را پایان آن پیش‌بینی کرده‌اند.

آمادگی کامل پلیس راه

رییس ستاد فرماندهی و کنترل پلیس راه نیروی انتظامی گفت: دستورات هوشیاری به پلیس راه سیستان و بلوچستان به‌ویژه در بخش سیستان که محور توفان است، بخشی از کرمان و همچنین شرق استان هرمزگان، داده شده و پلیس راه این استان‌ها آمادگی مقابله با انسداد جاده‌ها در اثر توفان شن را دارند. حسین علیشاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص وضعیت راه‌های استان‌های جنوبی کشور که در معرض توفان گونو قراردارند، افزود: محور ایرانشهر، چابهار سه‌شنبه گذشته به علت توفان شن مسدود شده بود که با تلاش ماموران این محور باز شد و در حال حاضر نیز مشکلی در مسیر و محورهای ارتباطی استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان وجود ندارد. رییس ستاد فرماندهی و کنترل پلیس راه نیروی انتظامی تاکید کرد: محور چناسک به کنارک نیز که به علت طغیان رودخانه بسته شده بود ساعت ۱۱ صبح دیروز باز شد.

اطلاعیه وزارت کشور

از سوی دیگر وزارت کشور در اطلاعیه‌ای از مردم استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و تنگه هرمز و به طور کلی ساکنان استان‌های جنوب شرق کشور خواست به علت جاری شدن سیل که موجب مواج شدن دریا با موج‌هایی به ارتفاع ۲ تا پنج متر می‌شود، مناطق ساحلی و کناره رودخانه‌ها را ترک کنند.

در این اطلاعیه از تمامی هموطنانی که در استان‌های جنوب شرق کشور ساکن هستند تقاضا شده، ضمن حفظ آرامش و خونسردی و همکاری با مسوولان محلی، مناطق ساحلی و کناره رودخانه‌ها را سریعا ترک کرده و به مناطق امن و دور از ساحل دریا و کناره رودخانه‌ها پناه ببرند.

قطعی برق در جاسک

در عین حال، ستاد حوادث غیرمترقبه شهرستان بندرعباس مقرر کرد: سواحل بندرعباس از روستای «کوله‌غان» از توابع بخش مرکزی بندرعباس تا اسکله‌ی شهید باهنر تا عمق یک کیلومتری، باید از سکنه خالی و افراد به اردوگاه‌های در نظر گرفته شده منتقل شوند. سلطانی، مدیر روابط عمومی فرمانداری بندرعباس گفت: مقرر شده است مساجد، سالن‌های ورزشی و مدارس شهر و همچنین صحن امامزاده سید مظفر و مصلای بهشت‌زهرا(س) بندرعباس برای اسکان ساکنان محلی آماده شوند.

وی تصریح کرد: هنوز این سردرگمی وجود دارد که ساحل تا عمق چند کیلومتری از ساکنان تخلیه شود. احمد صادقی، معاون عمرانی استاندار هرمزگان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ستاد حوادث غیرمترقبه استان به ریاست استاندار و ستاد حوادث غیرمترقبه شهرهای بندر جاسک، میناب، بندر خمیر، بندر لنگه، پارسیان (گاوبندی سابق) و قشم به ریاست فرمانداری‌ها تشکیل جلسه داده‌اند. وی تصریح کرد: با تشکیل جلسه‌ ستاد حوادث غیرمترقبه استان و شهرستان در این مناطق آماده‌باش کامل وجود دارد.

به گفته‌ معاون عمرانی استاندار هرمزگان، حرکت آب دریا در بندر جاسک به سمت شهر آغاز شده است و خوشبختانه تمام سواحل جاسک از سکنه خالی شده‌اند.

وی اظهار کرد:‌ در شهر جاسک بارندگی شدید و طغیان رودخانه رخ داده و برق منطقه نیز قطع شده است.

قطع برق در بندرعباس

نشانه‌های ظاهری توفان «گونو» در بندرعباس ظاهر شد.

به گزارش ایسنا، بارش باران شدید، رعد و برق‌های زیاد و ورزش باد از جمله نشانه‌های این توفان است. برق شهر بندرعباس هم‌اکنون قطع شده ‌است.

معاون عمرانی استاندار استان هرمزگان ضمن تایید نشانه‌های ظاهری توفان «گونو» در بندرعباس، مردم را به حفظ آرامش و خونسردی فراخواند و از مردم ساکن در حاشیه ساحل دریا خواست به محلات مرتفع بندرعباس یا اماکن از پیش تعیین شده از جمله مساجد، ‌کانون‌های ورزشی، صحن امامزاده سید‌مظفر و مصلای بهشت‌زهرا که برای اسکان مردم تجهیز شده ‌است، مراجعه کنند.

روسای نواحی آموزش و پرورش یک و دو بندرعباس هم با صدور بیانیه‌ای از مدیران مدارس خواستند تا در صورت بروز مشکل برای شهروندان، آنها را در مدارس سامان‌دهی کنند.

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی

رییس اورژانس کشور نیز در این باره گفت: ۴۰‌هزار نفر از جمعیت ساکن در حاشیه سواحل جنوبی کشور به نحوی درگیر توفان گونو خواهند بود. به همین دلیل امکانات امدادی و درمانی کافی در این منطقه پیش‌بینی شده است. فرزاد پناهی، در خصوص اقدامات اورژانس کشور برای مقابله با خطرات احتمالی توفان گونو افزود: ستاد حوادث غیر مترقبه در حوزه سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس فعال شده و آمادگی کامل برای رسیدگی به مصدومان احتمالی ناشی از توفان گونو را دارد. وی خاطر نشان کرد: ۴۰‌هزار نفر از جمعیت ساکن در حاشیه سواحل جنوبی کشور به نحوی درگیر توفان گونو خواهند بود به همین دلیل امکانات امدادی و درمانی کافی در این منطقه پیش‌بینی شده است.

رییس اورژانس کشور تاکید کرد: به منظور ارائه خدمات درمانی، بیمارستان صحرایی ۵۰ تخته در چابهار راه‌اندازی شده است.

فاصله زیاد با تهران

کارشناس مرکز هواشناسی کشور با اشاره به بروز توفان گونو در جنوب کشور، گفت: امکان رسیدن این توفان به تهران وجود ندارد.

یک کارشناس مرکز هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص بارندگی‌های اخیر در شهر تهران نیز گفت: امروز بارندگی‌ها ادامه خواهد داشت اما این شرایط جوی ربطی به این توفان نداشته و تنها به جریانات شمالی مربوط است که خطری برای شهروندان به همراه نخواهد داشت.

تفاوت با سونامی

سرپرست اداره هواشناسی جزیره کیش گفت: توفان «گونو» که در دریای عمان شکل گرفته سونامی نیست.

محمود بهرامی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: توفان سونامی ناشی از زلزله در اعماق دریا است در حالی که این توفان ناشی از افزایش دما و تبخیر آب اقیانوس هند است.

وی تصریح کرد: این توفان روی دریای عمان شکل گرفته و روزگذشته کشور عمان را در بر گرفته و همچنان در حال چرخش در منطقه است.

تداوم پروازها در هرمزگان

همچنین مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان گفت: تاکنون مشکل خاصی در خصوص پروازهای فرودگاه بین‌المللی بندرعباس ایجاد نشده است و تمامی‌پروازها در حال انجام است.

علی قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در بندرعباس اظهار کرد: کلیه پروازها و فرودهای دیروز فرودگاه بین‌المللی بندرعباس، کیش و قشم بدون مشکل و سرساعت مقرر انجام شده.وی افزود: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، بررسی نقشه‌ها و پیش‌بینی هواشناسان فرودگاه انتظار می‌رود تمامی ‌پروازها به موقع و بدون بروز حادثه‌ای انجام شود.

تعطیلی فرودگاه چابهار

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به علت بالا بودن سرعت توفان گونو فرودگاه چابهار به مدت سه روز غیرعملیاتی خواهد بود.

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: با توجه به اینکه توفان گونو با سرعت بسیار زیادی به سمت مرزهای جنوب شرقی کشور در حال حرکت است، امکان نشست و برخاست از فرودگاه شهر چابهار به مدت سه روز وجود نخواهد داشت.

مسدود شدن چابهار- ایرانشهر

مرکز فرماندهی و کنترل پلیس راه ناجا اعلام کرد: محور چابهار- ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان به علت بارش شدید باران و طغیان رودخانه سرباز، تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این محور در محدوده چابهار - جکی گور در استان سیستان و بلوچستان، از ساعت ۱۵و۳۰ دقیقه امروز تا اطلاع ثانوی مسدود است.

مرکز فرماندهی و کنترل پلیس راه ناجا از رانندگانی که قصد تردد در محور جایگزین و یا سایر محورهای مواصلاتی کشور را دارند درخواست کرد ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی به توصیه‌های ایمنی ماموران پلیس راه و سازمان راهداری توجه کنند

تعویق امتحانات در چابهار

توفان حاره‌ای گونو و اقدامات پیشگیرانه ستاد دانشجویی حوادث غیرمترقبه امتحانات پایان ترم دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی را به تعویق انداخت.

دکتر کریم، رییس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار که ریاست ستاد دانشجویی حوادث اخیر استان سیستان و بلوچستان را نیز بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از تعویق امتحانات روز اول این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشجویان دانشگاه و دانش آموزان مدارس از روز گذشته به ارتفاعات چابهار مانند «تیس» منتقل شدند که با کاهش شروع باران و تگرگ و توفان این دانشجویان و دانش‌آموزان به درون پناهگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی منتقل شدند.