وزارت اقتصاد به منظور تسریع در اجرای عملیات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مجوز انتشار ۶۰۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت را در دو مرحله خرداد و مهر گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، هیات وزیران در جلسه مورخ نهم اردیبهشت۱۳۸۶ بنا به پیشنهاد وزارت اموراقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه نحوه انتشار اوراق مشارکت قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور را به شرح زیر تصویب کرد: به منظور تسریع در اجرای عملیات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای منظور در قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور، وزارت اموراقتصادی و دارایی به نمایندگی از سوی دولت در مجموع تا شش‌هزار‌میلیارد ریال اوراق مشارکت در دو مرحله: مرحله اول در خرداد ماه و مرحله دوم مهر ماه سال جاری منتشر و وجوه حاصل از فروش اوراق مذکور را به حساب خزانه نزد بانک مرکزی واریز می‌کند.

عاملیت توزیع و فروش، پرداخت سود و بازپرداخت بهای اصل اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه به بانک مرکزی واگذار می‌شود و بانک یادشده می‌تواند عاملیت خود را به سایر بانک‌های دولتی در کشور واگذار کند.

اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه با امضای رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزیر اموراقتصادی و دارایی روی کاغذ مخصوص که مشخصات آن را وزارت اموراقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل) تعیین می‌کند، زیر نظر هیات نظارت چاپ و تحویل اوراق بهادار موضوع ماده (۴۶) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب ۱۳۶۶ ـ چاپ و به عامل یا نماینده وی تحویل می‌شود.

بانک مرکزی موظف است مانده فروش نرفته اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه تا پایان سال مالی ۱۳۸۶ را حداکثر تا اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ زیر نظر نماینده هیات نظارت چاپ و تحویل اوراق بهادار امحا و مراتب را به تفکیک نوع، تعداد و ارزش آنها ظرف یک ماه پس از آن به وزارت اموراقتصادی و دارایی اعلام کند. وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از سوی دولت پرداخت بهای اصل اوراق مشارکت مزبور و سود متعلقه را از طریق بانک مرکزی تضمین می‌کند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعتبارات لازم به منظور پرداخت سود و بهای اصل اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه را در ردیف‌های خاصی در لوایح بودجه سالانه کل کشور پیش‌بینی کرده و هزینه‌های مربوط به چاپ و تبلیغات از محل اعتبارات مربوط و سود علی‌الحساب اوراق یادشده در قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور قابل تامین و پرداخت خواهد بود.

هیاتی مرکب از وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاریخ انتشار هر مرحله، مدت، انواع و سایر جزییات مربوط به اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه را تعیین می‌کند.

سود علی‌الحساب اوراق مشارکت بی‌نام موضوع این آیین‌نامه به صورت روزشمار و براساس نرخ سالانه پانزده و نیم‌درصد (۵/۱۵درصد) محاسبه و در مقاطع سه ماهه پرداخت خواهد شد. سود مذکور وفق مفاد بند(۵) ماده (۱۴۵) قانون مالیات‌های مستقیم ـ مصوب ۱۳۸۰ـ از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

یک نمونه چاپی از هر نوع اوراق مشارکت یادشده که به مهر چاپی «نمونه» مهر شده است نزد بانک مرکزی نگهداری می‌شود.

اوراق مشارکت بازپرداخت‌شده موضوع این تصویب‌نامه و کوپن‌های سررسیدشده مربوط که سود آنها پرداخت گردیده است توسط بانک مرکزی امحا خواهد شد، اعتبارات لازم به منظور پرداخت هزینه‌های امحاء اوراق موضوع این ماده بنا به اعلام بانک مرکزی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در لوایح بودجه سالانه کل کشور پیش‌بینی و تامین می‌شود.

بانک عامل موظف است در صورت تمایل دارندگان اوراق مشارکت موضوع این آیین‏نامه به فروش اوراق خود قبل از پذیرش در بورس اوراق بهادار و پیش از انقضای سررسید آن نسبت به بازخرید اوراق به مبلغ اسمی و محاسبه سود علی الحساب متعلقه در تاریخ بازخرید اقدام و اوراق مشارکت یادشده را مجددا به عموم واگذار یا از محل منابع داخلی بانک به حساب خود خریداری نماید. خرید دست اول اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه توسط بانک‌های دولتی ممنوع است.

بانک عامل موظف است وجوه حاصل از اوراق مشارکت موضوع این آیین‏‌نامه را بلافاصله در پایان هر روز به حساب‌های مستقل جاری ویژه‌ای که برای این منظور توسط اداره کل خزانه و به نام خزانه نزد بانک مرکزی افتتاح می‌شود، واریز کند.

وظایف امین در مورد اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه به عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است. سازمان مزبور با رعایت ترتیبات مقرر در مهلت معین میزان سود قطعی اوراق مشارکت مزبور را اعلام خواهد کرد.

بانک‌های عامل مجازند با همکاری سازمان بورس اوراق بهادار تمهیدات لازم را برابر قوانین و مقررات مربوط نسبت به پذیرش و انجام معامله اوراق مشارکت بی‌نام موضوع این آیین‌نامه در بورس اوراق بهادار به عمل آورند. بانک‌های عامل خدمات لازم را از قبیل نگهداری اوراق مشارکت یادشده و صدور تاییدیه به نام خریداران ارائه می‌کنند.

بورس اوراق بهادار ترتیبات لازم را برای قبول معامله تاییدیه‌های صادرشده از سوی بانک‌های عامل فراهم آورده و در شهرستان‌ها برای انجام معامله به بانک‌های عامل نمایندگی خواهد داد.