سخنگوی دولت گفت: جریان اصلاحات طی هشت سال اداره کشور آن را از مسیر اصلی اهداف ‌۱۵ خرداد سال ‌۴۲ خارج کرد.

به گزارش ایسنا غلامحسین الهام طی سخنانی در نشستی که با موضوع ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) و نقش‌۱۵ خرداد در انقلاب اسلامی توسط جبهه حامیان دولت اسلامی در مشهد برگزار شد، افزود: جریانی با عنوان اصلاحات در ‌۸ سال کشور را اداره و از مسیر اصلی اهداف ‌۱۵ خرداد سال ‌۴۲ خارج کرد. در آن دوره توسعه اقتصادی منهای عدالت و اسلام اجرا شد و توسعه سیاسی کشور بدون اسلام نیز از اهم مسائل پایه‌ای بود که در پی برگرداندن نظام اسلامی از درون حکومت کشور بود. آنجا بود که فقیرها فقیرتر شدند، در صورتی که مدیریت صحیح اسلامی فضیلت جامعه را می‌خواهد. در آن دوره این مسائل دینی از حکومت و جامعه زدوده شد و با عناوین مختلف ربا وارد اقتصاد ایران شد. وی ادامه داد: انتخاب احمدی‌نژاد و تشکیل دولت نهم برای اداره کشور معجزه بود. در دو سال قبل معجزه بزرگی صورت گرفت و باعث شد تا آرمان‌های ‌۱۵ خرداد مجدد رویش کنند و علت اصلی آن نیز توجه مجدد مردم به مسائل معقول و صحیح ‌۱۵ خرداد سال ‌۴۲ بود و بار دیگر مردم ما از آن غبارهای فرهنگی و سیاسی و جنگ روانی خارج شده و رجعتی مثبت کردند.

الهام با اعتقاد به «فراموش شدن بحث عدالت در دولت اصلاحات» و انتقاد از این مساله گفت: عدالت در دولت قبل به فراموشی تبدیل شده بود و کم‌کم داشت به سنت تبدیل می‌شد. این تهدیدی عظیم برای کل انقلاب محسوب می‌شد ولی ملت با رای خود توانستند آن فشار عظیم وارده بر نظام را بردارند و با انتخاب خود دوباره انقلاب را در مسیر ‌۱۵ خرداد قرار دهند. وی درباره شعار عدالت محوری دولت نهم تاکید کرد: در دولت نهم گفتمان دولت براساس عدالت محوری، از حفظ افراد و اشخاص هم مهمتر است و اگر عدالت نداشته باشیم، هیچ کدام مشروعیتی در این خصوص نداریم. همان‌گونه که امام(ره) در اول راه با کارشکنی‌های مختلف مواجه بودند، در حال حاضر هم دولت نهم چنین مشکلاتی را پیش رو دارد، ما هم در همان ابتدای راه با مخالفت‌های شدید مواجه بودیم.

الهام در مورد مسائل اقتصادی فراروی دولت نهم گفت: در دولت قبل پایه‌های غلط در اقتصاد ریخته شد که فقط خود همان دولت می‌تواند آن را اداره کند، ما باید آنها را خراب می‌کردیم و از نو بسازیم که طبیعتا زمان زیادی می‌برد. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مخالفان دولت نهم، معتقد به ولایت هستند یا نه، گفت: قضاوت در خصوص این موضوع را به عهده خود مردم می‌گذاریم، ولی مهم مبانی مخالفت یا موافقت این افراد با دولت نهم است. با توجه به تایید و تاکید مقام معظم رهبری بر این دولت و تایید مردمی از دولت نهم، فکر نمی‌کنم مخالفان آن زیاد با تفکر ولایی و حکومت اسلامی همسان ‌باشند. الهام در پاسخ به اینکه آیا افرادی که در ابتدای دولت نهم به ریاست جمهوری برای پست وزارت مراجعه کردند و با جواب منفی مواجه شدند و پس از آن اقدام به مخالفت با دولت کردند؟ خاطرنشان کرد: این افراد وجود دارند اما نام‌شان زیاد مهم نیست، ولی باید گفت که این عده با تمامی احکام صادره از سوی دولت به مخالفت می‌پردازند.

سخنگوی دولت گفت: براساس نظر کارشناسان و صاحبان مراکز تولیدی، افزایش نرخ سود سپرده‌گذاری بانکی باعث انباشته‌شدن ثروت نزد عده‌ای خاص و عدم علاقه نسبت به سرمایه‌گذاری در امر تولید می‌شود، که مخالفان این طرح هم جزو افرادی هستند که به این صورت به ثروت‌های کلان دست یافته‌اند.

وی با اشاره به «سیر صعودی دولت نهم در مسیر سند توسعه چشم‌انداز ‌۲۰ ساله کشور» تاکید کرد: بر خلاف اظهارات عده‌ای که می‌گویند ما با انجام اموری در اقتصاد و مسائل سیاسی اهداف سند چشم‌انداز را در نظر نمی‌گیریم، باید گفت طبق برآورد کارشناسان دولت نهم با سرعت بیشتری از زمان تعیین شده در چشم‌انداز، در حال حرکت است. در حال حاضر در مسائل سیاسی و بین‌الملل، ایران به یک کانون توجه در منطقه و جهان تبدیل شده است. در صنعت و اقتصاد نیز با دست‌یابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با هزینه‌ای بسیار کمتر نسبت به سایر جوامع پیشرفتی چشم‌گیر داشته و به الگویی برای کشورهای در حال توسعه تبدیل شده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، الهام همچنین در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد انحراف دولت از سند چشم‌انداز ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: در این سند قید شده که پس از ۲۰ سال باید در منطقه الگو باشیم اما هم اکنون می‌بینیم که طی دو سال اخیر در مباحثی چون عرصه‌های اقتصادی، صنعتی و هسته‌ای به الگویی برای کشورهای منطقه تبدیل شده ایم که این نشان‌دهنده حرکت شتابان دولت در مسیر چشم‌انداز ۲۰ ساله است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با کاهش سود تسهیلات بانکی اظهار کرد: عده‌ای می‌گویند که نباید سود تسهیلات بانکی را به طور دستوری کاهش داد اما سوال اینجاست که مگر خود مجلس تصویب نکرده است که نرخ سود تسهیلات می‌بایست به ۷ تا ۸ درصد کاهش یابد؟

وزیر دادگستری در پاسخ به انتقادی در مورد وضعیت نابسامان سیاسی کشور نیز بیان داشت: دولت برای ساماندهی سیاسی جامعه وقت ندارد و به کارهای مهم تری چون رفع مشکلات اقتصادی مشغول است، بنابراین خود مردم باید امور سیاسی را ساماندهی کنند.

وی درباره الزام دولت به خصوصی سازی نیز تاکید کرد: خصوصی سازی‌ها تا پیش از این زرسالارانه صورت می‌گرفت و عده‌ای انحصار ایجاد می‌کردند اما این دولت در قالب سهام عدالت همه را در سود شرکت‌های دولتی سهیم می‌کند و مخالفین سهام عدالت و کسانی که آن را توزیع فقر در جامعه می‌دانند، همان کسانی هستند که می‌خواهند مالک انحصاری کارخانجات دولتی شوند.