دولت توانایی اجرای سهمیه‌بندی بنزین را دارد

معاون حقوقی و پارلمانی رییس جمهوری در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد که دولت توانایی و آمادگی اجرای سهمیه‌بندی بنزین را دارد. سید احمد موسوی به برگزاری جلسه مشترک دولت و مجلس با حضور رییس و نواب رییس مجلس و رییس جمهوری و معاون اول وی در این خصوص اشاره کرد و گفت: رییس جمهوری در این نشست به صراحت اعلام کرد که دولت آماده است قانون سهمیه‌بندی بنزین را اجرا کند، اما احتمال دارد این مساله یکی دو هفته به تاخیر افتد.

وی با تاکید بر این که دولت مصمم است نص صریح قانون درباره سهمیه‌بندی بنزین را اجرا کند، تصریح کرد:‌ این گونه نیست که وقتی مجلس قانونی را تصویب کرد دولت تصمیم به اجرای آن نداشته باشد. همه قوانین مصوب مجلس را اجرا می‌کنیم.

معاون حقوقی و پارلمانی رییس جمهوری اظهار داشت: این که عده‌ای می‌گویند دولت توانایی اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین را ندارد به هیچ وجه قابل قبول نیست دولت هیچ مشکلی درباره اجرای سهمیه‌بندی بنزین ندارد.

اما وزیر نفت نیز درباره اجرای سهمیه‌بندی بنزین گفت: سهمیه‌بندی طبق قانون باید انجام شود و انشاءا... از نیمه دوم خرداد انجام خواهد شد.

دنیای اقتصاد- در حالی که دو روز قبل حسن مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس ارائه طرح تعویق سهمیه‌بندی بنزین به مجلس را منتفی دانسته بود، روز گذشته کمال دانشیار، رییس این کمیسیون بار دیگر خواستار تعویق سهمیه‌بندی تا تعیین تکلیف فروش آزاد بنزین شد.

دانشیار گفت: توزیع نشدن بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی نگران‌کننده است.

به گزارش ایسنا، رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: یا باید سهمیه‌بندی بنزین منتفی شود یا بنزین آزاد و مازاد بر سهمیه‌ در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود: دولت اختیار دارد که بنزین مازاد بر سهمیه در اختیار مردم گذارد و در این مساله نیاز به مصوبه مجلس ندارد.

در همین حال، حسن مرادی نیز روز گذشته گفت: اگر دولت قانون را به نحو احسن اجرا کند، هرج و مرجی در کشور به وجود نمی‌آید. پیشنهاد ما این است که دولت نرخ آزاد را برای بنزین اعلام کند تا کسانی که توان خرید دارند، آن را به قیمت اعلام شده بخرند و کسانی که توان ندارند با سهمیه‌بندی بسازند.

وی با بیان این‌که سهمیه‌بندی بنزین پیشنهاد دولت بوده و ارتباطی به مجلس ندارد، افزود: سخنگوی دولت، مجلس را در قضیه سهمیه‌بندی مرتبط می‌داند، در حالی که این دولت بوده که نسبت به سهمیه‌بندی اقدام کرده است. دولت در قانون بودجه مورخ بیست‌وششم دی ماه ۸۵ به صراحت عنوان کرده که در نیمه اول سال ۸۶ سهمیه‌بندی را اجرا خواهد کرد، ولی برای کسب وجهه در جامعه عنوان می‌کند که مجلس کار سهمیه‌بندی را پیشنهاد کرده است.

دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس با اظهار تاسف از صدور کارت هوشمند برای خودروهای گازسوز گفت: این ظلم به مردم است که برای خودروهایی که گازسوز شده‌اند، کارت هوشمند صادر می‌کنیم. پیشنهاد ما این است دولت قانون را اجرا و نرخ آزاد را اعلام کند. مقداری از بنزین را به صورت آزاد بفروشد و این مشکل را با ایجاد تعادل برطرف کند.

از سوی دیگر شکر‌ا... عطارزاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز، گفت: مجلس مبلغ ۵/۲‌میلیارد دلار واردات بنزین را به دلیل حالت آماده باش در کشور مصوب کرد تا چنان چه در روند اجرای کارت‌های هوشمند وقفه ایجاد شد، دولت در یک برگشت سریع نیاز داخلی را مرتفع کند.

وی هدف اصلی توزیع کارت‌های هوشمند را کم کردن حجم واردات دانست و افزود: برای آن که مصرف در داخل هدفمند و از حجم واردات کاسته شود، کارت‌های هوشمند در دستور کار قرار گرفته و فایده آن این است که دولت در مقابل واردات، هزینه کم‌تری را می‌پردازد.

نماینده مردم بوشهر در مجلس، درباره اعلام نکردن سهمیه مصرفی خودروها تا قبل از سهمیه‌بندی، گفت: طبق قانون دولت موظف بود از ابتدای سال ۸۶ میزان مصرف هر خودرو را به طور جداگانه مشخص کند و قاعدتا حجم مصرفی تمام خودروهای دولتی و خصوصی باید اعلام می‌شد، در حال حاضر نیز مجلس این موضوع را از دولت مطالبه کرده است؛ ولی یکی از دلایل اعلام نکردن این بود که با پیش اعلام آن، فضایی در داخل به وجود می‌آمد که مردم به ذخیره‌سازی در خانه‌ها، منازل و کارگاه‌ها اقدام می‌کردند.

در همین حال از شرکت پست خبر می‌رسد یک‌میلیون و ۵۰هزار کارت سوخت همچنان در باجه‌های پست معطل است.

به ‌گزارش پایگاه ‌اینترنتی شرکت پست ایران، مدیرکل پست پیشتاز با بیان این که ناجا تاکنون هفت‌میلیون و ۳۱۰هزار کارت هوشمند سوخت به‌پست پیشتاز تحویل داده‌است، گفت: شش‌میلیون و ۲۵۹هزار کارت تاکنون توزیع شده است.

احمدزاده، افزود: با شروع طرح توزیع کارت هوشمند سوخت، روزانه ۵۰هزار کارت در تهران و ۶۰هزار کارت در شهرستان‌ها تحویل دارندگان خودرو می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به حجم و گستره‌طرح، امکان توزیع بیش از ۱۰۰هزار کارت در روز برای ماموران پست پیشتاز نیست و با این حساب توزیع کارت‌های باقیمانده حداقل ۱۱روز دیگر زمان نیاز دارد.

وی افزود: افرادی که تا کنون کارت سوخت خود را دریافت نکرده‌اند با شماره‌تلفن‌های ۰۹۶۸۷ یا ۸۸۶۷۵۱۵۰ تماس گرفته از آخرین وضعیت کارت خود کسب اطلاع کنند.

احمد‌زاده گفت: افرادی که کارت سوخت آنها اشتباها به شهرستان یا استان دیگری فرستاده شده، کارت آنها در باجه معطله آن مرکز مانده است. این افراد با مراجعه به سرویس عودت کارت در نزدیک‌ترین دفتر پستی و دریافت و ارسال پاکات مربوطه، طی ۷۲ ساعت کارت خود را دریافت خواهند کرد.