اولویت با اصلاح ساختار

دنیای اقتصاد - همزمان با تصویب حذف کنکور صاحبنظران و استادان دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه حذف کنکور سبب کاهش استرس و اضطراب در افراد می‌شود معتقدند این طرح زیرساخت‌های خاص خود را نیاز دارد که از آنها می‌توان به آموزش و پرورش توانا، بالا بردن ظرفیت دانشگاه‌ها امکانات یکسان آموزشی در مدارس و مراکز آموزش عالی کل کشور اشاره کرد و اگر این الزامات همزمان به موازات هم پیش برود حذف کنکور می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. البته برخی از استادان بر این باور هستند که آماده‌سازی این بستر زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهند بنابراین باید آگاهانه و متخصصانه تصمیم‌گیری کرد. مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- مرکز با تاکید بر اینکه طرح حذف کنکور به راحتی امکان‌پذیر نیست گفت: اگر کنکور در سال ۱۳۹۰ حذف شود جنبه‌های تخریبی کنکور بیشتر می‌شود از اینرو بهتر بود ابتدا راه‌هایی برای کاهش تقاضا و گسترش کارآفرینی در دستور کار قرار می‌گرفت و سپس حذف کنکور مطرح می‌شد چرا که وقتی بحث عمومی شود، هزینه بسیار زیادی به نظام آموزشی وارد می‌کند که این هزینه بیشتر روانی است و تبعات فراوانی به همراه دارد.

طهمورث شیری افزود: اگر الزامات حذف کنکور اجرایی نشود جنبه‌های تخریبی آن قابل جبران نیست و مردم فکر می‌کنند کنکور به بن بست رسیده است بار دیگر باید فشارهای روانی این پدیده را متحمل شوند.وی با اشاره به اینکه کنکور یک پدیده اجتماعی- آموزشی است که به دلیل اهمیتی که دارد از گذشته، همیشه مهم‌ترین مفهوم در تحصیلات و ادامه آن در مقطع عالی بوده است، گفت: قضاوت‌ها در مورد کنکور خیلی متنوع و متکثر است و در بدو انقلاب به علت متقاضی زیاد برای ورود به دانشگاه حساسیت این پدیده زیاد بود و به عنوان سدی محکم برای ادامه تحصیل نمایان بود.وی افزود: مردم با این پدیده ناسازگار به نوعی خو گرفته‌اند چرا که در دهه‌های گذشته حاکم مطلق بوده که البته در چند سال اخیر حرکت‌های جدید صورت گرفته است و برای کاهش اثرات تخریبی کنکور از لحاظ روانی، اجتماعی و آموزشی تاسیس دانشگاه‌های آزاد، مراکز آموزشی علمی - کاربردی، دانشگاه مکاتبه‌ای و اعزام دانشجو به خارج را از سوی سازمان شاهد بودیم که به عنوان مفر و راه جدید برای به حداقل رساندن حجم متقاضیان مدنظر قرار گرفته است. طهمورث شیری گفت: تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است و از این رو با اجرای طرح حذف کنکور تقاضا افزایش می‌یابد که این اتفاق بر کیفیت آموزش تاثیر بسیاری دارد و سبب رکود در فعالیت‌های پژوهشی می‌شود و همچنین هزینه را برای آموزش افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در صورت حذف کنکور نگاه عمومی به دانشگاه مثبت نخواهد بود، افزود: نگاه‌ها به آموزش عالی تغییر می‌کند و اعتبار خود را از دست می‌دهد می‌دهد ضمن اینکه ۳رکن مهم در دانشگاه استاد، دانشجو و محیط است که محورهای اصلی نظام آموزشی را تشکیل می‌دهد که توزیع هر کدام از اینها بسیار پیچیده و حساس است. وی گفت: توزیع جنسیتی، اساتید مجرب و محیط دانشگاه تماما بر کیفیت آموزشی موثر است که در صورت جذب بالای دانشجو این محورها به طور دقیق باید مورد توجه قرار گیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که کنکور سراسری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در همه مقاطع تحصیلی حداکثر تا سال ۱۳۹۰حذف شود.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در نشست علنی روز یکشنبه خود، بررسی طرح یک فوریتی نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را ادامه دادند. با تصویب دیروز نمایندگان مجلس، پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی (پیوسته و ناپیوسته) کارشناسی، کارشناسی ارشدپیوسته و دکترای حرفه‌ای ‌و دکترای پیوسته براساس سوابق تحصیلی داوطلب و آزمون‌های سراسری خواهد بود.

براین اساس تاثیر سوابق تحصیلی در هر سال نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد، به نحوی که حداکثر تا پایان سال اول برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، آزمون‌های ‌سراسری ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی به‌طور کامل حذف می‌شود. همچنین دولت موظف شد‌، بسترهای لازم را جهت تحقق این مصوبه فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری فارس همچنین، نمایندگان مصوب کردند، برگزاری آزمون سراسری برای داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تا قبل از حذف کامل آن براساس قانون یک مرحله‌ای نمودن آزمون سراسری مصوب مردادماه ۱۳۷۷ مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

در عین حال، نایب رییس مجلس با بیان این که طرح حذف کنکور پر سر و صدا خواهد بود گفت: امید است که دولت تمام تلاش خود را برای اجرایی کردن این قانون بکار ببندد. محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی دیروز مجلس را بر عهده داشت پس از پایان یافتن بررسی طرح حذف کنکور با تشکر و قدردانی از تمامی فعالان در تدوین و تصویب این طرح با اهمیت گفت: این طرح موضوعی پرسر و صدا بود و خواهد بود که یکی از معضلات اساسی جوانان و کشور است. وی افزود: تقریبا همه خانواده‌ها در سراسر کشور، درگیر این مساله بودند و مسوولان هم همواره در تلاش بوده‌اند ضمن احقاق حقوق داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها بار روانی سنگینی که به دوش خانواده‌ها و جوانان ما بود به حداقل برسانند.

نایب رییس مجلس با بیان این که کنکور نمی‌تواند در فرصت دو الی سه ساعت دانش و سوابق ۱۲ سال زحمت دانش‌آموزان وداوطلبان را سنجش کند اظهار کرد: در فرآیند بررسی، تدوین و تصویب این طرح تاحدی تسامح کردیم و تلاش ما این بود که تمامی مسوولان و دست‌اندرکاران در این طرح مهم به اتفاق نظر و تفاهم برسند و موضوع به این مهمی بااختلاف تمام نشود. باهنر افزود: قطعا این طرح خالی از اشکال نخواهد بود و مجلس آمادگی کامل دارد تا چنانچه این مصوبه نیاز به اصلاح و یا تکمیل داشته آن را رفع کند تا این معضل عظیم که هر سال خانواده‌ها را درگیر می‌کند برطرف شود.

همچنین نمایندگان مجلس به یک فوریت طرحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی آن سازمان تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور تشکیل می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس یک فوریت طرح تدوین و تنقیح (پالایش) قوانین و مقررات کشور را با ۱۴۸‌رای موافق، ۷۰‌رای مخالف و ۶‌رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس همچنین به یک فوریت طرحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی آن ساخت، تولید، واردات، عرضه، فروش و نگهداری قمه، پنجه‌بوکس، چاقوی ‌ضامن‌دار و سایر ادوات قتاله ممنوع می‌شود.