انتقاد شدید از موسسات اعتباری

دنیای اقتصاد- رییس‌جمهور دیروز طی یک سخنرانی در یکی از شهرهای استان اصفهان، علت دستور اخیر خود را برای کاهش نرخ سود بانکی تشریح کرد. این‌بار، اما نوک حمله رییس‌جمهور نه متوجه بانک‌های خصوصی بلکه موسسات مالی و اعتباری فعال در بازار پولی کشور بود. محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی‌های قبلی خود از بانک‌های خصوصی انتقاد کرده و بالاتر بودن نرخ بهره آنها را از بانک‌های دولتی، دلیلی بر ناکارآمدی و سودجویی آنها توصیف کرده بود. همچنین، از دیگر اتهاماتی که توسط برخی مقامات دولتی متوجه بانک‌های خصوصی شده است، نقش وام‌های پرداختی از سوی برخی از آنها در افزایش قیمت مسکن و یا مباشرت در خرید‌های کلان در بازار مسکن بوده است که به اعتقاد آنها یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها در این بازار محسوب می‌شود. حضور رییس جمهور در شهرستان نایین، عکس: خبرگزاری مهر

اما تاکنون سابقه نداشته است که رییس‌جمهور در خصوص موسسات مالی و اعتباری نیز موضعی را اتخاذ کند. احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه عده‌ای از موسسات مالی و اعتباری انحصاری با اختیارات ویژه تاسیس کرده‌اند، افزود: سراغ هرکدام که می‌رویم به یک گروه برمی‌گردد که ۳۲درصد سود بانکی دریافت می‌کنند. رییس‌جمهور در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت: برخی این موسسات را درست کرده‌اند و نام آن را بخش‌خصوصی گذاشته‌اند و می‌گویند شما کاری نداشته باشید و حمایت کنید ولی ما می‌گوییم اگر بخش‌خصوصی است، باید انحصار نباشد و همه مردم هم بتوانند داشته باشند و در اختیار یک گروه نباشد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد:‌ معلوم است که وقتی دولت می‌خواهد نرخ سود را کاهش دهد، منافع اینها به خطر می‌افتد و برای به شکست کشاندن اقدام دولت می‌گویند دولت اگر نرخ سود را کاهش دهد مردم پول خود را از بانک‌ها خارج کرده و در امور دلالی به کار می‌اندازند. به گفته رییس‌جمهور، هدف دولت از کاهش نرخ سود بانکی در ارتباط با سپرده‌های مردم نیست بلکه در پی کاهش سود تسهیلات پرداختی به کشاورزان و صنعتگران هستیم.

موسسات اعتباری فعال در بازار‌پول

انتقاد شدید رییس‌جمهور از موسسات مالی و اعتباری به صورت کلی صورت گرفته و یکی از موارد انتقاد وی از این موسسات، بحث انحصار یک گروه بوده است و احمدی‌نژاد از گروهی سخن گفته است که چند موسسه مالی را در اختیار دارد.

اکثر موسساتی که در کنار بانک‌های دولتی و خصوصی به نام «موسسه مالی و اعتباری» در بازارپول فعال هستند، حتی از بانک‌های خصوصی نیز در بعضی ابعاد بزرگ‌تر بوده و دارای بیش از ۵۰۰شعبه در کشور هستند.

قدیمی‌ترین موسسه مالی و اعتباری با نام «بنیاد» در بازارپول فعال است که ۱۰۰درصد سهام آن متعلق به بنیاد مستضعفان بوده و هنوز مجوز نهایی از بانک مرکزی ندارد ولی ظاهرا مراحل قانونی لازم را برای دریافت مجوز طی کرده است. تنها موسسه مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک‌مرکزی، موسسه مالی و اعتباری «توسعه» است که حق تبلیغ رسمی هم از طرف بانک مرکزی به این موسسه اعطا شده است.

سایر موسسات مالی و اعتباری، موسساتی هستند که تنها موافقت اولیه بانک مرکزی را برای فعالیت دریافت کرده‌اند که عبارت از موسسات «مهر»، «قوامین» و «انصار» است که قبلا به صورت قرض‌الحسنه فعالیت می‌کردند و صدور موافقت نهایی بانک مرکزی برای این موسسات ظاهرا مشروط به تطبیق آنها با شرایط بانک مرکزی و اصلاح ساختار مالی شده است. موسسه مالی و اعتباری مهر قبلا با نام «قرض‌الحسنه بسیجیان» فعالیت می‌کرد و موسسه مالی و اعتباری قوامین نیز صندوق قرض‌الحسنه سابق نیروی انتظامی بوده است.