شروط ایران برای ادامه گفت‌وگوها با آمریکا

وزیر امور‌خارجه جمهوری اسلامی ایران، شروط ادامه گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران را با ایالات‌متحده آمریکا پس از گفت‌وگوی هفتم‌ خرداد، اعلام کرد. به گزارش ایرنا، متکی که روز شنبه به همراه همتای سریلانکایی خود در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کرده بود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال ادامه گفت‌و‌گوهای ایران و آمریکا پس از هفت خرداد نیز وجود دارد، گفت: در صورتی که آمریکا نگاهی واقع‌بینانه به این گفت‌وگوها داشته باشد، سیاست‌های غلط گذشته خود در عراق را بپذیرد، تصمیم به تغییر این سیاست‌های بگیرد و تعهداتش در این زمینه را قبول کند، می‌توان به ادامه این گفت‌وگوها امیدوار بود.وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آغاز دور جدید همکاری‌ها و روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت: به تازگی همکاری‌های خوبی آغاز شده است و با ارسال نامه‌ای برای دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس آغاز مذاکرات پیرامون تجارت آزاد بین ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس خواسته شده است و این همکاری‌ها می‌تواند به همکاری‌های امنیتی هم منتهی شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد دور تازه مذاکرات لاریجانی و سولانا گفت: مقدمات برگزاری این گفت‌وگوها در حال تدارک است و ما این روزها پیام‌هایی را دریافت می کنیم که حاکی از ترغیب کشورهای ۱+۵ برای حمایت از گفت‌وگوهای سازنده با ایران هستند.

متکی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مانور اخیر ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس گفت: خلیج‌فارس در طول سالیان اخیر، شاهد مانورهای مختلف نظامی بوده است و گاهی بعضی از این مانورها اهداف و پیام‌های سیاسی هم داشته‌اند. لذا از نظر ما این مانور هم مثل سایر مانورها است.

وی همچنین با اشاره به خسارت های وارده در جریان حمله به سرکنسول گری ایران در اربیل گفت: این خسارت به اطلاع دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران رسیده است و ما برای اقامه دعوا و شکایت در مراکز ذی‌صلاح بین‌المللی آماده می‌شویم. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر البرادعی گفت: طبیعی است که برخی از حرف‌های آقای البرادعی را درست می‌دانیم از جمله اذعان به ظرفیت هسته‌ای ایران و ورود به مرحله تولید سوخت هسته‌ای و عدم مشاهده هر گونه انحراف از اهداف صلح آمیز . متکی ادامه داد: عصبانیت برخی کشورها از اظهارات البرادعی قابل درک است و نشان از انگیزه های سیاسی و برخوردهای مبتنی بر استانداردهای دو گانه در موضوع هسته‌ای ایران دارد. وی همچنین با اظهار آمادگی برای حل و فصل مسائل باقی مانده با آژانس گفت: ما بسیاری از سوالات مکتوب آنها را جواب دادیم، سوالات باقی مانده را هم جواب می‌دهیم و به سوالاتی که در آینده برای آنها مطرح شود هم پاسخ می‌دهیم.