از قربانی شدن تا سینماهای مدرن

نگاه سوم- سینمای ایران این روزها در وضعیت قابل توجهی به سر می‌برد از سویی بسیاری منتظر اکران جدیدترین فیلم‌های مهرجویی، کیمیایی و میلانی برای رکوردشکنی هستند و از سویی تحلیل‌ها او گزارش‌های جالبی درباره وضعیت سینمای ایران منتشر می‌شود. فیلم خوب ساخته نشود، تمامی زحمات سینماها بی‌نتیجه خواهد ماند

در حالی که این روزها خبرهای امیدوارکننده‌ای از بازسازی سینماها منتشر می‌شود، سیروس تسلیمی تهیه‌کننده سینما می‌گوید که در صورتی که فیلم‌هایی با مضامین متفاوت و متنوع توسط سینماگران در ایران تولید نشود، تمامی زحمات و اقدامات اخیر دولت در زمینه بازسازی سینماها بی‌نتیجه خواهد ماند. تسلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌افزاید: سینمای ایران باید پس از موج جدیدی که درزمینه بازسازی سینماها و به وجود آمدن سالن‌های شیک ومدرن ایجاد شده به سمت تولیدات فاخر حرکت کند و در ژانرهای مختف آثار متعددی تولید شود.

وی یادآور شد: در سال‌های دهه پنجاه، به‌رغم آنکه سینماهای متعددی ساخته می‌شد ولی به دلیل حرکت سینمای ایران به سمت تولید آثار غیرمطلوب و دوری کردن مخاطب ازاین فیلم‌ها، این سینماهای جدید در اختیار حجم عظیمی از فیلم‌های خارجی قرار گرفت. این تهیه‌کننده سینما در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: مخاطبان اصلی سالن‌های شیک و مدرن، اغلب از طبقه متوسط و فرهیخته جامعه هستند و این مخاطبان فرهیخته به فیلم‌های خوب نیاز دارند و چندان با فیلم‌های عامه پسند ارتباط برقرار نمی‌کنند.

اخراجی‌ها و مارمولک قربانی می‌گیرند؟

کاهش قابل توجه در فروش فیلم‌های جدید اکران سینمای ایران پس از فیلم اخراجی‌ها، بسیاری از پخش‌کنندگان سینما را باز به همان نتیجه‌گیری قدیمی کشانده است که همیشه پس از استقبال از فیلم‌های استثنایی در سینما، فیلم‌های بعدی اکران در نمایش عمومی شکست می‌خورند.به اعتقاد پخش‌کنندگان جدی سینما، نمایش فیلم‌هایی مثل مارمولک و اخراجی‌ها با مضامین جنجالی همواره سطح توقع تماشاگران را بالا برده و آنها به فیلمی کمتر از این فیلم‌ها رضایت نمی‌دهند. در این وضعیت فیلم‌هایی که پس از این فیلم‌های جنجالی اکران می‌شوند شکست در گیشه انتظار آنها را می‌کشد. پخش‌کنندگان سینما در این سال‌ها اصطلاح خوبی درباره این فیلم‌ها به کار برده‌اند، آنها قربانیان اکران فیلم‌های جنجالی هستند. یکی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان مطرح و قدیمی سینما با اعلام این نکات می‌گوید: در این وضعیت، چند فیلم باید اکران شده و قربانی شود تا سینما به وضعیت عادی خود برگردد. وی توضیح می‌دهد: فیلم‌هایی مثل آتش‌بس و میم مثل مادر که فیلم‌هایی با موضوعات معمولی سینما هستند هیچ‌گاه باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی نمی‌شوند ولی فیلم‌هایی مثل مارمولک و اخراجی‌ها، با بالابردن سطح توقع تماشاگران،‌ باعث کاهش فروش سایر فیلم‌ها می‌شوند.

تلاش برای تفاهم میان تهیه‌کنندگان

برخی منابع بسیار موثق خبر داده‌اند که در جلساتی که به دعوت تعدادی از مدیران برگزار شده، تلاش شده است تا اختلاف‌های میان تهیه‌کنندگان که باعث به وجود آمدن سه تشکل مجزا در این زمینه گردیده، از بین برود. یکی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان مطرح سینما در این باره گفت: در این جلسات سعی شده تا اختلافات میان تهیه‌کنندگان کاهش یافته و آنها به آشتی و تفاهم با یکدیگر برسند. در سال‌های گذشته اتحادیه تهیه‌کنندگان تنها نهاد صنفی متعلق به تهیه‌کنندگان بود اما بروز اختلاف‌ها باعث شد تا تشکل‌هایی چون مجمع فیلمسازان سینمای ایران و کانون تهیه‌کنندگان سینمای ایران نیز اعلام موجودیت کنند.