سخنگوی دولت در مجلس عوام انگلیس گفت: انگلیس نیز آماده مذاکره با ایران در خصوص مسایل منطقه و عراق است. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الصباح چاپ عراق، جان ویلکس، سخنگوی دولت در مجلس عوام انگلیس در کنفرانس خبری در سفارت انگلیس اظهار کرد: ما آماده‌ مذاکره با ایران در خصوص عراق هستیم.

ویلکس قصد آمریکا برای حمله نظامی علیه ایران را به بهانه برنامه هسته‌ای تهران رد کرد و گفت: آمریکا و هم پیمانانش خواهان حل دیپلماتیک برنامه‌ هسته‌ای ایران هستند. این اظهارات پس از آن ایراد می شود که وزارت امور خارجه ایران به طور رسمی با درخواست دولت ایالات متحده آمریکا برای مذاکره با هدف حل مشکلات عراق موافقت کرد. این مذاکرات در بغداد برگزار می شود. اما هنوز زمان و سطح نماینده ایران در این مذاکرات اعلام نشده است.

واکنش تندروهای آمریکا

به‌رغم آن که مقامات عراقی از مذاکره تهران و واشنگتن استقبال کردند و نیز مقامات وزارت خارجه آمریکا موافقت ایران را مثبت ارزیابی کرده و نسبت به موفقیت این مذاکرات ابراز امیدواری کرده است،‌این حرکت دستگاه دیپلماسی ایران، موجب ناخرسندی تندورهای آمریکا که سعی دارند ایران و آمریکا را به سمت درگیری سوق دهند، شده و واکنش تند آنان را برانگیخته است.در همین زمینه،‌ سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که تندروی‌هایش موجب برکناری‌اش شد، گفت: باید بیش از آن که ایران سلاح هسته‌ای تولید کند، به این کشور حمله کرد.

به گزارش ایسنا جان بولتون، به روزنامه دیلی تلگراف گفت که اتحادیه اروپا باید نسبت به ایران جدی‌تر باشد و متوجه شود که تلاش‌های دیپلماتیک برای متوقف کردن برنامه غنی‌سازی ایران به شکست انجامیده است.

این سیاستمدار وابسته به نئوکان‌ها گفت: ایران اکنون به وضوح به فناوری غنی سازی تسلط یافته است. آنها متوقف نمی‌شوند، پیشرفت می‌کند و زمان ما محدود است. بولتون گفت: تحریم‌های اقتصادی دردناک باید گام بعدی باشد و با تلاش برای سرنگونی این رژیم تئوکراتیک، در نهایت اقدام نظامی برای تخریب سایت‌های هسته‌ای دنبال شود. سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل ادعا کرد: ثابت شده است که ایران قصد گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای را ندارد، بنابراین باید گفت‌وگوها را متوقف کنیم و به شکل گسترده‌ای فشارها را افزایش دهیم. بولتون ادامه داد: اگر نتوانیم دیگر کشورها را با خود برای انجام این‌کار همراه کنیم باید به دنبال تغییر رژیم برویم، زیرا در آن شرایط به احتمال بسیار زیاد دولت ایران باید تصمیم بگیرد که آیا ایمن‌تر آن است که سلاح هسته‌ای را دنبال نکند یا به آن ادامه دهد. وی گفت: اگر همه‌ امور دیگر به شکست بیانجامد و اگر انتخاب میان ایران دارای قابلیت هسته‌ای و توسل به زور باشد فکر می‌کنم لازم است به دنبال توسل به زور باشیم. بولتون در عین حال اعتراف کرد گزینه‌ نظامی ضررهای بسیاری دارد و ممکن است به موفقیت نینجامد. وی توضیح داد: این کار با توجه به قیمت نفت بسیار خطرناک است.

اقدام مثبت وزارت امور خارجه در پذیرش درخواست مذاکره،‌ موضع تندروهای آمریکا را تضعیف کرده و موفقیت این مذاکرات آنان را خلع سلاح می‌سازد.