وزیر آموزش و پرورش‌ ماندنی شد

استیضاح وزیر آموزش و پرورش رای نیاورد

فرشیدی ماند

جزوه حاشیه‌ساز درباره آموزش و پرورش

احمد بلوکیان نماینده کاشمر در مجلس شورای‌اسلامی درموردتوزیع جزوه‌ای توسط کاظم جلالی، نماینده شاهرود در نشست علنی روز گذشته مجلس اعتراض کرد.

به گزارش ایرنا، جزوه‌ای را که جلالی‌در بین نمایندگان مجلس توزیع کرده مربوط به اظهارنظرهای نمایندگان مجلس در مورد وزارت آموزش و پرورش بود.

بلوکیان گفت: در این جزوه مطالب به گونه‌ای آمده است که‌گویی نمایندگان در نطق‌های بیش از دستور خود اعلام کرده‌اند که از وزیر آموزش و پرورش راضی نبوده‌اند.

وی با بیان این که «این مطالب حقیقت ندارد»، تصریح کرد: مطالب این جزوه به مصلحت نیست.

محمود فرشیدی دوباره از مجلس رای اعتماد گرفت. فرشیدی که بار اول کمترین رای را در میان وزرای کابینه محمود احمدی‌نژاد از مجلس گرفته بود، این بار نیز با ۱۳۲ رای از مجموع ۲۳۸رای ماخوذه، یعنی با همراهی تنها ۵۵درصد نمایندگان، به وزارتخانه آموزش و پرورش بازگشت.

اما در جلسه دیروز مجلس، مخالفان پرشمار و موافقان کم‌تعداد فرشیدی، دلایل خود را برای اظهارنظر‌هایشان اعلام کردند.

در میان دلایل مخالفت، وضع معیشتی نامناسب معلمان، نداشتن برنامه راهبردی قوی برای آینده آموزش و پرورش، ماجرای سوالات موهن به ساحت پیامبر اکرم (ص) و نیز مقبولیت نداشتن وزیر از جمله نکات عمده بودند.

موافقان ابقای فرشیدی نیز با استناد به آمار مقایسه‌ای، از موفقیت‌های وی در دوره وزارتش سخن گفتند.

استیضاح فراجناحی

سید محمد میرمحمدی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی به عنوان نخستین موافق استیضاح فرشیدی گفت: استیضاح موجب تضعیف دولت یا مجلس و نظام نمی‌شود.

نماینده قم با اشاره به گزارش‌هایی که حاکی از نارسایی‌هایی در آموزش و پرورش بوده است، خاطرنشان کرد که استیضاح فرشیدی پس از یک نظرسنجی مطرح شده و امری فراجناحی است.

میرمحمدی به ماجرای اهانت به پیامبر اسلام (ص) در سوالات آزمون ضمن خدمت فرهنگیان در سال پیامبر اعظم و عدم برخورد موثر با عاملان این ماجرا اشاره کرد و گفت:‌ پس از این قضیه

نه تنها وزیر استعفا نکرد، بلکه مدیرکل مربوطه نیز به کار خود ادامه داد.

نماینده قم با بیان اینکه فرشیدی در قبال اعمال وزارتخانه زیر‌مجموعه خود و همچنین تصمیمات دولت، مسوول است، از ضعف لایحه خدمات کشوری و بودجه پلکانی انتقاد کرد و وزیر آموزش و پرورش را در این زمینه مسوول دانست.

تبعیض میان معلمان

همچنین یکی دیگر از موافقان استیضاح پایین بودن قدرت خرید فرهنگیان را یکی از دلایل استیضاح فرشیدی برشمرد.

به گزارش خبرگزاری فارس اسماعیل گرامی مقدم نماینده بجنورد با بیان این که نمی‌شود با کندی آموزش و پرورش را به حرکت درآورد، گفت: آموزش و پرورش که باید آینده ساز نسل‌های آینده باشد با این کندی‌ها نمی‌تواند به توسعه‌یافتگی و اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله برسد.

وی گفت: نارضایتی که معلمان از وضع خود دارند، نشان می دهد که آنها از وضع رفاهی و معیشتی خود ناراحت هستند و آن آرامشی که شما در زمان رای اعتماد خود به آن اشاره کردید، الان در آموزش و پرورش وجود ندارد.

نماینده بجنورد، کندی در صدور احکام فرهنگیان، وجود تبعیض در پرداخت حقوق معلمان و کندی در مدیریت‌ها را از ضعف‌های این وزارتخانه برشمرد و گفت: من بارها در این خصوص به وزیر تذکر دادم، ولی متاسفانه رفع نشده است.

وی پایین بودن قدرت خرید فرهنگیان را یکی دیگر از دلایل استیضاح فرشیدی برشمرد و افزود: با توجه به تاکیدات مکرر رییس‌جمهوری در زمینه لزوم عنایت به رفع دغدغه‌های معیشتی معلمان، انتظار می‌رفت در حد منابع کشوری این دغدغه‌‌ها کاهش یابد، اما در دوره وزارت فرشیدی این اتفاق نیفتاد.

فقدان مقبولیت تخصصی

عادل‌ آذر نیز در جلسه استیضاح اظهار کرد: فرشیدی، از مقبولیت تخصصی در وزارت آموزش و پرورش برخوردار نیست.

نماینده دهلران در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت:‌ دو بار در زمان رای اعتماد به وزرای کابینه در همین جایگاه حاضر شدم و از هیات وزیران احمدی‌نژاد دفاع کردم و در زمان رای اعتماد به آقای فرشیدی بر مبنای برنامه ایشان به وی رای اعتماد دادم و امروز به استناد همان برنامه‌ای که فرشیدی تقدیم مجلس کرده به این یقین رسیدم که باید در موافقت با استیضاح وی صحبت کنم.

وی تصریح کرد: اعتبار کل آموزش و پرورش از سال ۸۴ تا ۸۶ از ۴‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومان به ۸‌هزار و ۳۷۰‌میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و افزایش حقوق فرهنگیان زیر ۳۰۰‌هزار تومان، ۹۰‌هزار تومان اضافه شده و بالای ۳۰۰‌هزار تومان ۷۲‌درصد افزایش داشته است.

از طرف دیگر تعداد دانش‌آموزان منفی ۸/۹ دهم و کارکنان منفی ۳/۶‌درصد رشد داشته و از طرف دیگر بودجه دو برابر شده است؛ پس این پول کجاست و چرا کارآیی ندارد؟ جز اینکه یک مدیریت ناکارآمد و عدم برنامه‌ریزی چه چیزی می‌تواند این را توجیه کند؟

ضعف تدوین راهبردها

در همین حال نماینده مردم کبودرآهنگ گفت‌: وزارت آموزش و پرورش برای پیشرفت به امور راهبردی و برنامه‌ریزی نیاز دارد ولی وزیر چه برنامه‌هایی در این زمینه دارد؟

رضا طلایی‌نیک نماینده مردم کبودرآهنگ اظهار کرد: یکی از وظایف وزیران برنامه‌ریزی در امور راهبردی است و حال سوال این است که وزیر محترم در ۱۷ ماه اخیر چه برنامه‌هایی در این خصوص داشته است؟

طفره رفتن از مسوولیت‌ها

نماینده مردم بروجن نیز در این خصوص گفت: وزارت آموزش و پرورش نیازمند مدیری متفکر و با اندیشه روشن است.

میرزایی، نماینده مردم بروجن در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: مسائل اخیر وزارت آموزش و پرورش چرا نباید در این وزارتخانه بررسی شود؟ چرا وزیر از برخورد با مسائل طفره می‌رود؟

معاونان همشهری

همچنین هوشنگ حمیدی، نماینده مردم سنندج تصریح کرد: پیشرفت و آبادانی هر کشور بدون یک آموزش و پرورش خوب و کارآمد امکان پذیر نیست.

حمیدی بیان داشت:‌ آقای وزیر میانگین سنی معاون شما چند سال است؟ آیا بسیاری از معاونان از همشهریان شما نیستند؟

بعد از سخنان موافقان طرح استیضاح فرشیدی، نوبت مخالفان این طرح و حامیان وزیر آموزش و پرورش رسید تا درباره استیضاح ابراز نظر کنند.

عملکرد موفق فرشیدی

نماینده محلات و دلیجان در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش آمار و ارقام ارائه شده را دلیلی برای موفقیت فرشیدی خواند.

محمدرضا کوهکن، به عنوان اولین مخالف استیضاح به بیان دلایل خود در مخالفت با استیضاح کنندگان پرداخت.

وی با بیان اینکه حذف تربیت معلم باعث کاهش جذب نیرو شد، تاکید کرد: نباید انتظار داشت که دولت نهم برنامه‌های دولت اصلاحات را اجرا کند و این حق دولت نهم است.

نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که تعطیلی مدارس به دلیل اعتراضات فرهنگیان در سال ۸۳ هفت برابر سال ۸۶ بوده است، خاطرنشان کرد: آیا بدون استناد به اعداد و آمار و ارقام می‌توان در مورد مدیریت‌ها اظهار نظر کرد.

وی با اشاره به این که از پرداختی‌های امسال درصد قابل‌ توجهی از حقوق‌بگیران معلم رضایت دارند، گفت: برای ۳۸ هزار نفر شاغلین آموزش و پرورش ارتقای شغلی مصوب و درحال اجراست و اجرای آن گلایه‌مندی بحق بخشی از کارکنان آموزش و پرورش را جبران می‌کند.

تحقق مطالبات

نماینده کرج در مجلس نیز ضمن مخالفت با استیضاح فرشیدی تاکید کرد: بخش عمده مطالبات فرهنگیان در دوره جدید فعالیت آموزش و پرورش تحقق یافته است. فاطمه آجرلو، به عنوان دومین مخالف استیضاح وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در گذشته ما شاهد از بین بردن فرهنگ جهاد و شهادت در کتاب‌های موجود بودیم، تصریح کرد: در دوره جدید بعد از اعلام مساله از سوی هیات تحقیق و تفحص اقدامی عاجل برای بازنگری صورت گرفت و در سال تحصیلی ۸۶- ۸۷ فرزندان ما کتاب‌هایی در دست خواهند داشت که مبین فرهنگ اسلامی است.

دفاع احمدی‌نژاد

پس از اظهارات مخالفان و موافقان، محمود احمدی‌نژاد نیز با حضور در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی از فرشیدی دفاع کرد.

به گزارش ایسنا، وی در این دفاعیه اظهار کرد: در حال حاضر فضای آموزش و پرورش ما از مولفه‌های سیاسی خالی است. البته این به این معنا نیست که آموزش و پرورش سیاسی نیست، آموزش و پرورش ما یکی از سیاسی‌ترین سازمان‌ها است.

منظور من سیاسی به آن معناست که زمانی مد شده بود و فداکاری و دفاع از انقلاب جایش را به مسائل دیگری داده بود. اکنون آموزش و پرورش در دفاع از آرمان‌ها پیش‌قدم است.

وی با رد این مساله که گفته می شود احمدی نژاد هم موافق استیضاح بوده است، گفت: این مساله حرف درستی نیست.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه به عنوان مسئول دولت از عملکرد وزیر آموزش وپرورش ،دولت و مجلس دفاع می‌کنم، گفت: متاسفانه در گذشته فضای معنوی، لطیف و متعالی آموزش وپرورش را آشفته کردند، اما امروز فضای کار صمیمی و دلسوزانه است که برای آن زحمت کشیده شده است.

دفاعیات فرشیدی

پس از سخنان رییس‌جمهوری محمود فرشیدی، وزیر آموزش و پرورش از عملکرد ۱۸ماه گذشته خود دفاع کرد.

به گزارش ایرنا، فرشیدی ضمن استقبال از استیضاح، ابراز امیدواری کرد طرح این موضوع، موجب ظهور و بروز بیشتر آموزش و پرورش در صحنه اجتماع شود.

فرشیدی با بیان اینکه فرزند آموزش و پرورش هستم و با مشکلات این بخش آشنایی کامل‌دارم، خاطرنشان ‌کرد که ‌در برنامه‌هایش با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، تدابیر لازم برای حل این مشکلات به‌کار گرفته است.

فرشیدی گفت: طی چند سال گذشته، فقط در سال ۱۳۸۵میزان افزایش حقوق معلمان، از نرخ تورم بیشتر بوده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در سال ۱۳۸۰ضریب حقوق معلمان ۱۳درصد افزایش یافت در حالی که نرخ تورم از سوی بانک مرکزی ۱۴/۱درصد اعلام شده بود.سال ۸۱ضریب حقوق ۱۲درصد افزایش یافت و نرخ تورم ۱۵/۸درصد بود. سال ۸۲ ضریب حقوق ۱۱درصد و نرخ تورم، ۱۵/۶سال ۸۳ضریب حقوق ۱۰درصد و نرخ تورم ۱۵/۵و سال ۸۴ضریب حقوق ۸/۶و نرخ تورم ۱۲/۱بود.

فرشیدی به استیضاح‌کنندگان یادآور شد وقتی مسوولیت وزارت‌آموزش ‌و پرورش را بر عهده گرفته است، این وزارتخانه بیش از دو هزار میلیارد تومان مطالبات معوقه داشته که طی این‌مدت بیش از ۹۰درصد آن به معلمان پرداخت شده است.

فرشیدی همچنین تحول در آموزش و پرورش را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این زمینه برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت مورد توجه قرار گرفته است.

فرشیدی اصلاح نگرش «مصرفی بودن آموزش و پرورش» به نگاهی که این نهاد را «تولیدی‌ترین نهاد» بداند، از دیگر تلاش‌های خود و همکارانش عنوان کرد.

در پایان سخنان فرشیدی، درباره طرح استیضاح وی رای‌گیری مخفی انجام شد و نمایندگان با ۱۳۲ رای مخالف به استیضاح، وی را در سمت خود ابقا کردند.

ضمن اینکه ۸۹ نماینده به طرح استیضاح رای موافق دادند و رای ۱۷ نماینده نیز، ممتنع بود.