هر کسی کلام‌هایی دارد که به هیچ‌‌کس نمی‌گوید

غزال صادقی- هادی مرزبان متولد سال ۱۳۲۳ در سبزوار است. وی لیسانس بازیگری و کارگردانی خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک و فوق‌لیسانس طراحی صحنه را از یکی از دانشکده‌های انگلستان گرفته است. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۵ و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۶ آغاز کرده است. او پس از بازی در تئاتر به کارگردانی در این عرصه روی آورد و نمایش‌های بسیاری را ازجمله «ملودی شهربارانی» و «پایین، گذر سقاخانه» در سالهای اخیر، تاکنون به روی صحنه برده است. وی هم‌اکنون در حال تمرین با گروهش برای اجرای نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل» نوشته ا کبر رادی برای اجرا در تیر ماه است . مرزبان پیش از این قرار بود نمایش «دکتر نون» را با بازی جمشید مشایخی را به روی صحنه ببرد که «لبخند باشکوه آقای گیل» را جایگزین این نمایش کرد. با هادی مرزبان درباره نمایش جدیدش و تعویق اجرای «دکتر نون» به گفت‌وگو نشستیم.

«دکتر نون» به تعویق افتاد

هادی مرزبان قرار بود نمایشنامه «دکتر نون» نوشته حسین پاکدل را با هنرنمایی «جمشید مشایخی»، «ایرج راد»، «فرزانه کابلی»، «امین زندگانی» و «شهرام عبدلی» در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر تهران به روی صحنه ببرد اما اجرای این نمایش بنابر تصمیم وی به زمان دیگری موکول شد. این کارگردان درباره به تعویق افتادن این کار چنین گفت: «در زندگی هنری آدم‌ها اتفاقی می‌افتد که ایده‌آل‌ترین کار است و حس می‌کند این کار می‌تواند یک بلوغ کاری باشد و با هزاران ایده و عشق به سراغ ان می‌رود. دکتر نون برای من همین حکم را داشت یکسال با دکتر نون زندگی کردم و طراحی‌های لازم را برای آن انجام دادم ولی در نهایت زمانی که فرصت به عمل رسید با مسائلی روبه‌رو شدم که ترجیح دادم فعلا این کار را رها کنم و آن را به زمان مناسب‌تری موکول کنم.»

مرزبان در ادامه با بیان اینکه صددرصد این کار را به روی صحنه می‌برم ادامه داد: «مشکلاتی به وجود آمد که ترجیح دادم و مجبور شدم آن را رها کنم و به قول یکی از نمایشنامه‌های خود من که می‌گوید«هرکس در تمام طول زندگیش کلام‌هایی دارد که به هیچ کس نمی‌گوید» من نیز ترجیح می‌دهم در این خصوص صحبتی نکنم و علت آن را همیشه در دل خودم نگاه دارم ولی هنوز هم یکی از ایده‌آل‌های ذهنی من انجام این کار است.» جمشید مشایخی در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: « در حالی که تمام وقت و انرژی خود را برای اجرای این نمایشنامه متمرکز کرده بودم ناگهان آقای مرزبان اجرای آن را به زمان دیگری موکول کرد و معلوم نیست که هنگام اجرای دکتر نون زنده باشم»این کارگردان در واکنش به صحبت‌های مشایخی گفت:‌ «می‌دانم که استاد مشایخی اصرار به انجام این کار دارد و برایش مهم است که این کار به روی صحنه برود. من این حرف را به هیچ عنوان قبول نمی‌کنم و دوست دارم زیر سایه این استاد بزرگ این کار را ادامه بدهم.»

همکاری‌های مرزبان و اکبر رادی

هادی مرزبان نمایشنامه‌های بسیاری را از اکبر رادی به روی صحنه برده است و از جمله این نمایشنامه‌ها می‌توان به پلکان، سنگ فرش خیس، آمیز قلمدون و ... اشاره کرد.وی در ارتباط با همکاری‌هایش با رادی چنین گفت: «من و آقای رادی از سال ۱۳۶۳ همکاری خود را شروع کردیم که این همکاری ۲۳سال است که ادامه دارد و«لبخند با شکوه آقای گیل» نهمین کاری است که از این نویسنده به روی صحنه می‌برم.»

از نظر وی «فقر و بی‌عدالتی»دو معقوله است که همیشه در نوشته‌های اکبر رادی کاملا ملموس است.

مرزبان نیز این دو معقوله به خوبی می‌شناسد و احساس کرده است. وی درباره نمایشنامه‌های اکبر رادی می‌گوید: معمولا بدون هیچ‌گونه تغییری آنها را اجرا می‌‌کنیم. بعضی‌ها شاید به دلیل شناخت کمی که از آثار او دارند فکر کنند زیاده‌گویی و زیاده‌روی دارد. من با این صحبت مخالفم و مهم این است که چگونه به متن نگاه کنید. متن‌های رادی مثل آتشی است که هر بیننده‌ای ابتدا خاکستر آن را می‌بیند اما اگر این خاکسترها را کنار بزنیم، می‌توانیم گلوله‌های آتش را نیز ببینیم.

لبخند باشکوه آقای گیل

«لبخند باشکوه آقای گیل» نوشته اکبر رادی است و هادی مرزبان با گروهش در حال تمرین برای اجرای این نمایشنامه هستند.

کارگردان «پایین، گذر سقاخانه» درباره اجرای این نمایشنامه می‌گوید: سه سال است که آقای رادی با من صحبت دارد که من این کار را به روی صحنه بیاورم ولی من به دلیل اینکه این کار قبلا در سال ۱۳۵۱ توسط رکن‌الدین خسروی به روی صحنه رفته بود نمی‌خواستم کار را دوباره انجام دهم ولی وقتی دیدم یک نسل گذشته، احساس کردم که کسی این کار را یا ندیده یا اگر هم دیده باشد حتما می‌آید ببیند که من چه کار کرده‌ام.

بازیگران این نمایش بهزاد فراهانی، فرزانه کابلی، فریده سپاه‌منصور علی رامز، آیدا قهرمانی، هستی مرزبان، هستی گل‌پرور، بهرام ابراهیمی هستند و دو نفر دیگر نیز قرار است به این جمع اضافه شوند. مرزبان درباره اساس انتخاب بازیگران گفت: « من همیشه چند مهره اصلی را انتخاب می‌کنم و بقیه گروه را براساس آنها می‌چینم. در این کار نیز در ابتدا آقای فراهانی، خانم کابلی و فریده سپاه‌منصور را انتخاب کردم و بقیه اعضا را براساس آنها به کار گرفتم». وی ادامه داد: من به هیچ وجه برای دیده شدن و جذاب‌تر شدن کار از هنرپیشه‌های چهره استفاده نمی‌‌کنم و در همه کارهایم پیشکسوتان در کنار هنرپیشگان جوان به کار می‌پردازند و این اصالت کاری من است».

در لیست ابتدایی بازیگران این نمایش نام امین زندگانی به چشم می‌خورد ولی به گفته هادی مرزبان به دلیل حضور این بازیگر در یک فیلم از جمع بازیگران کنار گذاشته شد. کارگردان ملودی شهد بارانی در پایان درباره سالن اجرای نمایش گفت: «سالن اصلی تئاتر شهر را مناسب می‌دانم و همان سالن را طبق اعلام مسوولان برای اجرا در اختیار ما می‌گذارند که قرار است از نیمه دوم تیرماه نیز این کار در همان سالن اجرای خود را آغاز کند.»