فوریت لایحه اصلاح قانون انتخابات مجلس تصویب نشد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی قید فوریت «لایحه اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۷۸ و اصلاحات بعدی» را تصویب نکردند. در نشست علنی دیروز این لایحه به صورت دوفوریتی ارائه شده بود که تنها ۶۱ نماینده به آن رای مثبت دادند.

در این رای‌گیری، ۱۴۲ نماینده رای مخالف و ۱۱ نماینده نیز رای ممتنع دادند و به این ترتیب، قید دو فوریت این لایحه تصویب نشد.

در پی تصویب نشدن قید دو فوریت برای یک فوریت این لایحه رای‌گیری شد که از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در نشست علنی، ۷۱ نماینده رای موافق ۱۳۰ نماینده رای مخالف و ۷ نماینده رای ممتنع دادند.

به این ترتیب، قید یک فوریت این لایحه نیز به تصویب نرسید.

مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح تسهیلات پرداخت وام

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضای مسکوت ماندن طرح دوفوریتی «تسهیل اعطای تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های طرح و تسریع در اجرای طرح‌های تولیدی و افزایش منابع مالی و کارایی بانک‌ها» را تصویب نکردند.

به گزارش ایرنا، برخی نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه خود، تقاضای مسکوت ماندن این طرح به مدت سه ماه را ارائه کردند که با رای منفی مجلس به تقاضای مسکوت ماندن، نمایندگان به بررسی جزییات این طرح پرداختند.

نمایندگان مجلس، بررسی این طرح را از هفته گذشته آغاز کرده بودند که قید دو فوریت و کلیات آن را در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته تصویب کردند و در جلسه علنی روز چهارشنبه وارد بررسی جزییات این طرح شدند که ماده یک و دو تبصره آن را تصویب نهایی کردند.

نمایندگان مجلس، دیروز نیز در ادامه بررسی این طرح دو فوریتی، ابتدا تبصره‌های سوم تا هشتم ماده یک این طرح را تصویب نهایی کردند.

سپس۲۱ نماینده، تقاضای مسکوت ماندن این طرح برای مدت سه ماه را ارائه دادند تا اصلاحات لازم در این طرح را بتوانند در مدت یاد شده انجام دهند. اما تقاضای یاد شده به تصویب نرسید.

در رای‌گیری که برای تقاضای مسکوت ماندن انجام شد، از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه علنی، ۱۰۳نماینده رای موافق، ۸۳ نماینده رای مخالف و ۱۲نماینده رای ممتنع دادند که بدین ترتیب، تقاضای مسکوت ماندن به تصویب نرسید.

حسن سبحانی، نماینده دامغان و یکی از طراحان تقاضای مسکوت ماندن طرح یاد شده، در مورد دلایل این تقاضا گفت که این طرح وضعیت سرمایه‌داری را در مقابل نظام بانکی مشکل‌تر می‌کند.

وی از نمایندگان خواست به تقاضای مسکوت ماندن رای دهند تا این طرح در کمیسیون‌های مجلس بررسی و اصلاحات لازم در مورد آن انجام شود و موارد مشکل آفرین در این طرح حذف گردد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مستقل یادآور شد، تقاضای مسکوت ماندن برای انجام اصلاحات است تا مسایل مشکل‌تر نشود.

موسی الرضا ثروتی، نماینده بجنورد نیز در مخالفت با تقاضای مسکوت ماندن این طرح دو فوریتی گفت که این طرح با امضای بسیاری از نمایندگان مجلس ارائه شده و کمیسیون تخصصی مربوطه با همکاری اقتصاددانان این طرح را تهیه کرده‌است.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس یک ماده و چندین تبصره این طرح را تصویب کرده‌اند، گفت: این طرح در ارتباط با اشتغالزایی است.

وی با طرح این سوال که آیا اکنون ۴میلیون بیکار در جامعه وجود ندارد، از نمایندگان خواست به تقاضای مسکوت ماندن رای ندهند. بر اساس مصوبه نمایندگان (تبصره‌ «۳» از ماده‌ «یک» این طرح) بانک‌ها می‌توانند در ازای تسهیلات پرداختی مازاد بر سرمایه‌ ثابت و آورده متقاضی وثایق خارج از طرح مطالبه کنند. طبق تبصره «۴» ارزش زمین محل اجرای طرح از جمله هزینه‌های طرح محسوب می‌شود. در تبصره «۵» این ماده به بانک‌ها اجازه داده شد تا به منظور افزایش ضریب اطمینان بانک‌ها برای وصول تسهیلات اعطائی حداکثر معادل دو درصد ارزش کسری وثایق طرح را به عنوان کارمزد پوشش ریسک برای یک بار دریافت کنند. بر اساس تبصره «۶» در صورت درخواست متقاضی، بانک عامل موظف شد که حداکثر ظرف مدت دو هفته مازاد ارزش وثایق خارج از طرح قابل رهن را برای توثیق نزد سایر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که متقاضی معرفی می‌کند، اعلام کند.

بر اساس تبصره «۷» به منظور تامین منابع مورد نیاز طرح‌های بزرگ، کلیه‌ بانک‌ها می‌توانند بخشی از سهم تسهیلات پرداختی خود را از طریق مشارکت با سایر بانک‌ها (سندیکای بانکی) عمل کنند. پذیرش توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح تایید شده توسط بانک عامل اول برای سایر بانک‌های مشارکت کننده کفایت می‌کنند. طبق تبصره ‌«۸» قراردادهای مربوط به واگذاری و یا بهره‌برداری زمین برای اجرای طرح‌های تولیدی یا خدماتی که توسط دستگاه‌های اجرایی در مالکیت مجریان طرح قرار می‌گیرد به عنوان اسناد قابل قبول پذیرفته می‌شوند.

وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی، سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر دستگاه‌های اجرایی موظف شدند در اجرای قرارداد تسهیلات اعطایی بنا به درخواست بانک یا موسسه‌ مالی و اعتباری ذی‌نفع، آنها یا اشخاص معرفی شده از طرف آنها را به عنوان جانشین مجری طرح موضوع قرارداد واگذاری زمین، شناخته و بپذیرند و کلیه‌ حقوق و تعهدات ناشی از آن را به بانک یا موسسه مالی و اعتباری ذی‌نفع یا اشخاص معرفی شده منتقل کنند. همچنین دستگاه‌های یادشده موظف شدند در صورت تغییر یا تعویض قرارداد بنا به تقاضای بانک برای تفویض اختیار به بانک در اسرع وقت به دفاتر اسناد رسمی معرفی شده مراجعه کنند.

لایحه‌ بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت ‌اعلام وصول شد

لایحه بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت در نشست علنی روزیکشنبه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

به‌ گزارش ایرنا، حسین نجابت، عضو هیات‌رییسه مجلس، فهرست طرح، لوایح و سوال نمایندگان اعلام وصول شده را در نشست علنی روز یکشنبه قرائت کرد.

وی گفت: طرح قانونی پیگیری انتقال مقر دائمی سازمان ملل متحد از آمریکا اعلام وصول می‌شود.

وی از دیگر لوایح اعلام وصول شده را لایحه اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن بیان کرد. این عضو هیات‌رییسه ادامه داد: سوال «الیاس نادران»، نماینده تهران از «محمود فرشیدی»، وزیر آموزش و پرورش در خصوص علت تعویض مسوولان مناطق یک و سه آموزش و پرورش شهرستان تهران نیز اعلام وصول شد.

نجابت یاد‌آور شد: سوال «داریوش قنبری»، نماینده ایلام از وزیر آموزش و پرورش در‌خصوص علت نپرداختن مطالبات فرهنگیان استان ایلام نیز اعلام وصول می‌شود.

وی از دیگر موارد اعلام وصولی را درخواست بررسی لایحه اصلاح قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی و الحاق موادی به آن طبق اصل «۸۵» قانون اساسی ذکر کرد.