پس از آنکه مشورت هیات ایرانی حاضر در نشست مقدماتی بررسی «N.P.T»با مقامات تهران، موجب لغو جلسه روز دوشنبه نشست شد، دیروز رییس هیات اعزامی، از موافقت کشورمان با پیشنهاد آفریقای جنوبی برای حل اختلاف پیش آمده خبر داد. این اختلاف از آنجا ناشی شد که هیات‌رییسه دستور کاری را پیشنهاد داده بود که در آن عبارت «پایبندی کامل اعضا به پیمان ان.پی.تی» گنجانده شده بود که با اعتراض و مخالفت ایران مواجه شد.

هیات ایرانی تاکید داشت که در این صورت باید «پایبندی به تمام مفاد این پیمان» و از جمله خلع سلاح و خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای نیز در دستور کار گنجانده شود.

بر اساس طرح ارایه شده از سوی آفریقای جنوبی، عبارت «پایبندی به کلیه مفاد» در دستور کار پیشنهاد شده که نظر هیات‌های مختلف شرکت‌کننده را تا حدی تامین کرده است.

سلطانیه در سخنان خود در این زمینه ابراز امیدواری کرد که این انعطاف با رفتاری متقابل از سوی سایر هیات‌ها مواجه شود، به نحوی که امکان پرداختن به دستور جلسه این نشست را فراهم کند.

موفقیتی برای ایران

سلطانیه روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس مقدماتی ان.پی.تی در وین گفت: تصمیم امروز این نشست درباره دستور کار جلسه، موفقیتی بزرگ برای ایران است.

سلطانیه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هر چند طی روزهای گذشته به دلیل مخالفت ایران و عدم حصول اجماع و معلق ماندن جلسات، فشار زیادی بر ایران تحمیل شد، اما برخلاف تبلیغاتی که می‌شد متوجه شدند که این موضع اصولی بوده است و کل نشست در نهایت از این موضع حمایت کرد و این یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است. وی افزود: خوشبختانه رایزنی ایران با کشورهای مختلف از جمله اعضای عدم تعهد عضو شورای حکام (موسوم به گروه نم) و نیز سازمان‌های غیردولتی منجر به این نتیجه شد.

سلطانیه افزود: از ابتدای جلسه تاکید کردیم که اجازه نمی‌دهیم اجرای معاهده تبعیض‌آمیز باشد و تمام مفاد آن باید اجرا شود، زیرا کشورهایی چون آمریکا تلاش دارند به ماده شش این پیمان درباره خلع سلاح هسته‌ای بی‌توجهی شود در حالی که تعهدات خود را در این زمینه انجام نداده‌اند.

وی تاکید کرد، ما نمی‌توانیم این بی‌توجهی‌ها به مفاد پیمان را نادیده بگیریم و بر اصلاح دستور کار اصرار داشتیم که تمام مواد این پیمان باید مطرح و مورد ارزیابی قرار گیرد.

سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: از ابتدا تنها ایران مخالف دستور کار پیشنهادی بود، اما پس از رایزنی‌های بسیار، رییس اجلاس مجبور شد اعتراف کند که نقصانی در پیشنهاد وی وجود دارد، ولی برخی کشورها مانند اعضای اتحادیه اروپا، کانادا و استرالیا مخالف اصلاح آن بودند.

سلطانیه با اشاره به رایزنی با هیات‌های مختلف در این نشست گفت: آفریقای جنوبی روز جمعه پیشنهاد کرد که عبارت مربوط به «تمامی مفاد» در دستور کار درج شود که ما آن را کافی نمی‌دانستیم و بالاخره امروز اعلام کردیم که این موضع را در صورتی قبول می‌کنیم که یک پانویس در همان متن دستور کار منعکس شود و جزء لاینفک آن باشد.

به گفته سلطانیه، این موضع را علنا اعلام کردیم و از سوی کوبا، آفریقای جنوبی، مالزی، اندونزی، الجزایر، ونزوئلا و سوریه مورد حمایت قرار گرفت و چون مبتنی‌بر استدلال و منطق بود، کسی آن را به چالش نکشید. سلطانیه افزود: این موضع به حق ما در سند کنفرانس منعکس شد و نشست‌های آینده در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز باید مطابق با این رویه جلو برود.