نگاه سوم- مراسم تجلیل از مقام هنری استاد «همایون خرم» با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر موسیقی دوشنبه شب در خانه هنرمندان برگزار شد. در این مراسم که با حضور معینی کرمانشاهی، دکتر محمد سریر و برخی از چهره‌های فرهنگی و هنری و به همت علی دهباشی (مدیر مسوول مجله بخارا) برگزار شد، ابتدا فیلمی پیرامون زندگی و آثار همایون خرم پخش شد و سپس دکتر سریر درباره این موسیقیدان به سخنرانی پرداخت.

وی در آغاز با اشاره به نقش این آهنگساز در مورد ویژگی‌های موسیقی ایرانی گفت: از مشخصه‌های ویژه موسیقی ایران زمین جایگاه و اهمیت نغمه و محوریت آن در یک قطعه موسیقی است.

موسیقی ما و بسیاری از دیگر کشور‌های جهان به خصوص مشرق زمین در نگاه موسیقی دانان غربی، مونوفونیک یعنی تک صدایی است. این در عمل نیز مصداق دارد و می‌دانیم که عموما نیز به صورت اصیل آن با یک ساز و گاه همراه با آواز اجرا می‌شود.

رییس هیات‌مدیره خانه موسیقی در ادامه افزود: به نظر بعضی‌ها نیز تصاویری نیز که از گروه نوازی در کتیبه‌ها و نقاشی‌ها باقی مانده است در حقیقت برای افزایش حجم صدا در فضاهای اجرا بوده و عملا همان نغمه با سازهای مختلف به طور همزمان نواخته می‌شده و به صورت موسیقی پلی فونیک یا چند صدایی اجرا نمی‌شده است.

وی در پایان در مورد نقش خواننده در آثار خرم گفت: آثار استاد خرم با هر خواننده‌ای، به هر شکلی، خواننده ناشناس، خواننده شناخته شده جذابیت و تاثیر عمیق خودش را بر جای گذاشته است. برای آن که آن خلاقیت در خود ذات اثر وجود دارد و مربوط به شخص، خواننده معروف یا گمنام نیست. در ادامه این برنامه «بابک شهرکی» یکی از شاگردان «همایون خرم» به همراه «سامان احتشامی» نوازنده پیانو قطعاتی از ساخته‌های خرم را اجرا کردند.

پخش پیام تصویری «تورج نگهبان» (ترانه سرا) از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در پیام فرهاد فخرالدینی (رهبر ارکستر موسیقی ملی) نیز به جنبه‌های باشکوه آثار خرم اشاره شد و نقش وی در ساخت آثار جاودانه در موسیقی ملی ایران مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.

پس از پخش پیام فرهاد فخرالدینی، میرعلینقی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: سال‌های زیادی است که ما به برگزاری مراسم‌ تجلیل از بزرگان عادت کرده‌ایم. امیدوار هستیم ملت قدرشناس ایران زمان مناسبی از هنرمندانشان تقدیر کنند.