رشد قیمت‌ها در بازار مسکن که از اواسط سال گذشته آغاز شد و تا انتهای سال ادامه یافت از ابتدای سال‌جاری متوقف شده و تحلیل‌های متفاوتی را در این بازار مطرح کرده است

دنیای‌اقتصاد - رییس اتحادیه مشاوران املاک تایید کرد که روند افزایشی قیمت‌ها در بازار مسکن از ابتدای سال‌جاری متوقف شده و نوعی رکود نسبی در این بازار حاکم شده است

به گفته مصطفی قلی‌خسروی، کاهش شدید تقاضا به دنبال رشد جهشی قیمت‌ها در سال گذشته علت اصلی این توقف است. در عین حال، برخی از فعالان بازار مسکن نیز اعتقاد دارند که انتشار اخبار امیدوارکننده از سوی دولت مبنی بر حذف هزینه زمین از قیمت مسکن باعث توقف روند افزایشی این بازار شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از این فعالان آورده است که روند رشد قیمت مسکن در تهران که چند هفته ای است متوقف و قیمت‌ها را ثابت نگه داشته است، با انتشار اخبار امیدوارکننده مبنی‌بر ارائه زمین رایگان (اجاره ۹۹‌ساله) به انبوه‌سازان، متقاضیان مسکن را در حالت انتظار نگه داشته است و همین انتظار موجب شده تا رکود نسبی بر بازار مسکن حاکم شود. البته این فعالان نیز تاکید دارند که رکود حاکم بر بازار مسکن و ثبات قیمت را نباید تنها به اخبار امیدوارکننده دولت مرتبط دانست، چرا که این کمبود تقاضا در بازار مسکن می‌تواند به کاهش قدرت خرید متقاضیان نیز مرتبط باشد، برنامه‌ای‌ (رشد قیمت مسکن) که از ابتدای سال گذشته آغاز و تا پایان سال گذشته ادامه داشت. به همین دلیل، این رکود را بیشتر باید در کاهش قدرت خرید مردم و انتظار متقاضیان برای روشن شدن تکلیف بازار مسکن در ماه‌های نقل و انتقال (تابستان) دانست.

به اعتقاد فعالان بازار مسکن، نمی‌توان بازار مسکن را در ایران پیش‌بینی کرد و اینکه گفته می‌شود قیمت مسکن در ماه‌های آینده کاهش و یا ثبات می‌یابد، نمی‌تواند پیش‌بینی درست‌، مفید و منطقی باشد. اما شاید این پیش‌بینی‌ها موجب شود تا خریداران و دارندگان مسکن از خرید و فروش مسکن امتناع کرده و همچنان منتظر روزهای آتی بنشینند. سوالی که هم اکنون در ذهن بسیاری از متقاضیان مسکن وجود دارد، این است که چرا به یکباره رشد قیمت مسکن در تهران متوقف شده است؟ مگر در ماه‌های آتی چه اتفاقی قرار است رخ دهد که قیمت‌ها ثابت باقی بماند؟ بنگاهداران مسکن می‌گویند: حمایت دولت از تولید مسکن و پیگیری مجلس برای تکرار نشدن افزایش بی‌ضابطه قیمت مسکن در سال گذشته توانسته است تاحدودی از آشفتگی بازار مسکن بکاهد و امیدواریم این روند ادامه یافته و قیمت‌ها همین طور ثابت باقی بماند تا خرید و‌فروش مجددا رونق بیابد. به گفته این بنگاهداران، رکود حاکم بر بازار اگر چنانچه چند‌ماهی ادامه یابد مطمئنا موجب نرمش بیشتر دارندگان مسکن برای فروش واحد مسکونی خود با قیمت معقول‌تر می‌شود به طوری که هم‌اکنون نیز برخی از دارندگان مسکن اقدام به فروش واحد مسکونی خود زیر قیمت می‌کنند. کارشناسان مسکن نیز اظهارات نمایندگان مجلس برای عجله نکردن مردم برای خرید مسکن، طرح دولت برای حذف زمین از قیمت مسکن و توجه به بخش مسکن در بودجه سال‌جاری را دلایل کافی برای ثبات قیمت مسکن در ماه‌های آتی عنوان می‌کنند. فعالان بازار مسکن در بنگاه‌های معاملات ملکی در خصوص توقف رشد قیمت مسکن در تهران می‌گویند: اگر‌چه رشد قیمت مسکن در تهران در‌حال‌حاضر متوقف شده و تب گرانی‌ها فروکش کرده اما دولت و مجلس باید بدانند که باید سیاست‌های بهتر و مناسب‌تری را برای اینکه تب گرانی‌ها بازهم عود نکند انجام دهند. چرا که تقاضا برای مسکن همواره بیش از عرضه واحد‌های مسکونی است.

تحلیل رییس اتحادیه بنگاهداران

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: رکود حاکم بر بازار مسکن به دلیل رشد قیمت‌ها در گذشته و کمبود تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید است. مصطفی قلی‌خسروی می‌گوید: کمبود تقاضا که به دلیل کاهش قدرت خرید برخی از متقاضیان به دلیل رشد قیمت‌ها در گذشته بوده موجب شده تا تقاضا برای خرید مسکن در بازار به شکل قابل‌توجهی کاهش یابد. قلی خسروی با بیان اینکه کمبود تقاضا برای خرید مسکن موجب شده تا رکود نسبی در بازار مسکن حاکم شود اظهار داشت:‌ قیمت مسکن پس از یک دوره جهش در‌حال‌حاضر و طی دو‌ماه گذشته ثابت باقی‌مانده است بنابراین به نظر می‌رسد این رکود و کمبود تقاضا قیمت مسکن را در ماه‌های آتی ثابت نگه دارد. وی تاکید کرد: رکود حاکم بر بازار مسکن شرایطی را فراهم کرده که برخی از فروشندگان به دلیل نیاز مبرم به پول مجبور به فروش مسکن خود با قیمت پایین‌تر هستند. قلی‌خسروی گفت: همواره سابقه نشان داده که زمانی که قیمت کالایی بی‌اختیار افزایش می‌یابد متقاضی هم برای آن کالا به شکل قابل‌توجهی رشد پیدا می‌کند، بنابراین متقاضیان مسکن باید توجه داشته باشند که هجوم برای خرید کالای گران شده نمی‌تواند به ثبات بازار کمک کند. کاهش قدرت خرید متقاضیان دلیل اصلی رکود بازار مسکن است.

تحلیل شرکت‌های ساختمانی

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی، کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن نسبت به سال گذشته یکی از دلایل اصلی رکود حاکم بر بازار مسکن است. جواد خوانساری می‌گوید: تبلیغات گسترده به عدم خرید مسکن از سوی متقاضیان برای آرام شدن بازار مسکن می‌تواند یکی از دلایل رکود بازار مسکن باشد، اما به هر حال همه نیک می‌دانند که رکود کنونی بازار مسکن حاکی از کاهش قدرت خرید متقاضیان پس از افزایش ناگهانی قیمت‌ها نسبت به گذشته بوده است. وی افزود: رونق بازار مسکن در گذشته را باید مربوط به ورود گروه خاصی به بازار مسکن که تعدادشان زیاد هم نبود دانست، اما باید اذعان داشت که متقاضیان مسکنی که تا‌حدودی قدرت خریدشان رشد پیدا کرده بود و آماده برای خرید مسکن بودند پس از رشد ناگهانی قیمت‌ها در سال گذشته قدرت خریدشان کاهش یافت. وی در خصوص راهکارهای موجود دولت برای بخش مسکن گفت: واگذاری زمین به شرکت‌های تعاونی مسکن بدون مطالعه بوده و به دلیل اینکه مشخص نیست این زمین‌ها به چه شکل واگذار خواهد شد موجب جنجال در بخش مسکن می‌شود ،بنابراین باید اذعان داشت که این برنامه چیزی جزو تنش و جنجال وارد بخش مسکن نکرده و قیمت‌ها را افزایش خواهد داد. به گفته وی، برنامه‌های اینچنینی تنها موجب سوء‌استفاده برخی از فروشندگان مسکن برای رشد قیمت‌ها خواهد بود. خوانساری تاکید کرد: عوامل تعیین‌کننده قیمت مسکن باید از سوی دولت شناسایی شود چرا که در یک ساختمان علاوه بر سودی که به فروشنده تعلق می‌گیرد رشد حق انشعاب آب و فاضلاب، عوارض شهرداری و رشد مصالح ساختمانی در قیمت مسکن تاثیر‌گذار است. دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی افزود: رشد حق انشعاب آب و فاضلاب، عوارض شهرداری و مصالح ساختمانی تاثیر مستقیم و بسزایی در رشد قیمت مسکن دارد بنابراین نباید به بیراهه رفت چرا که رشد قیمت مسکن تاثیر بسزایی از افزایش موارد یاد شده دارد. وی گفت: تاثیر مستقیم رشد قیمت مسکن از رشد قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد و ماشین‌آلات را باید پذیرفت، اما مهم‌ترین اثر‌گذاری رشد قیمت مسکن را باید جنجال‌سازی‌های بی‌مورد و تنش‌های به وجود آمده از بابت برخی طرح‌های مربوط به مسکن دانست.

تحلیل کانون کاردان‌های فنی ساختمان

دبیر کانون کاردان‌های فنی ساختمان ایران گفت: رکود حاکم بر بازار مسکن حاکی از التهاب رشد قیمت مسکن در گذشته و انتظار برای محقق شدن وعده‌های دولت در بخش مسکن است. مهدی موذن می‌گوید: یکی از دلایل رکود حاکم بر بازار مسکن را باید انتظار متقاضیان مسکن به دلیل وعده‌های قابل‌قبول دولت دانست یعنی متقاضیان خرید و فروش مسکن و حتی سازندگان منتظر هستند ببینند که آیا وعده‌های دولت در بخش مسکن محقق می‌‌شود تا اقدام و تصمیم خود را برای ورود به بازار مسکن بگیرند. وی ادامه داد: اگر وعده‌های دولت در بخش مسکن محقق شود آرامش به بازار مسکن مجددا باز خواهد گشت. موذن دومین دلیل رکود بازار مسکن را التهاب بازار مسکن در گذشته دانست و اظهار داشت: تشویش اذهان عمومی نسبت به موضوع مسکن در سال گذشته موجب شد تا قیمت مسکن رشد پیدا کند بنابراین بسیاری از متقاضیان مسکن نسبت به سرنوشت مسکن نگران هستند و احساس می‌کنند که امسال نیز همانند سال گذشته قیمت مسکن رشد می‌کند بنابراین ریسک ورود به بازار مسکن را نمی‌کنند. وی تاکید کرد: در هر صورت وضعیت کنونی که رکود بازار مسکن را رقم زده است چندان دلچسب نیست و امیدواریم وعده‌های دولت در بخش مسکن محقق شود تا آرامش به بازار مسکن باز‌گشته و رونق خرید و فروش مسکن حاکم شود.