نشست بخش بین‌الملل بیست‌ ویکمین جشنواره‌ بین‌الملل فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور داوران بین‌الملل آکی یاما تاکاهیتو، بوریووج دورنیکوویتس، خوزه ماریا لارا، فرشته طائر‌پور،سانت نائیه، مارگریتا نعیموونا قاسموا و فرشته طائر‌پور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این نشست فرشته طائرپور به عنوان یکی از داوران بخش بین‌الملل جشنواره گفت: در عصر حاضر تفاوت زیادی بین سینمای کودک و نوجوان وجود دارد و تفاوت این دو گروه سنی کمتر از تفاوت آنها با بزرگسالان نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان ۵ساله در تمام این احساسات مشترکی دارند و دایره لغات آنها متمرکز بر یک‌سری حروف است.

وی تاکید کرد: مسوولیتی که ما در قبال کودکان داریم به ما امر می‌کند که به نیازهای جهانی، منطقه‌ای و فرهنگی آنها توجه کنیم. در سینمای نوجوان نکات مختلفی نسبت به سینمای کودک وجود دارد چرا که رسانه‌های متعدد کنونی سلایق و ریتم آنها را عوض کرده‌اند.

دورنیکوویتس داور کرواسیایی گفت: پیش از این انیمیشن فقط برای کودکان و نوجوانان بود ولی با انقلابی که در دیزنی رخ‌ داد اکنون انیمیشن با مضامین جدی‌تری برای دیگر مخاطبان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: مرزی بین سینمای بزرگسال و سینمای کودک نیست و فیلمسازان باید کودکان را جدی بگیرند و از به کارگیری مضامین ابتدایی در تولید فیلم‌های کودک پرهیز کنند.

سانت نائی داور هلندی نیز سینما را در سراسر جهان دارای نقاط مشترک فراوانی دانست و افزود: فیلم‌های که شاهد هستیم دارای مفاهیم مشترکی است که از فرهنگ‌های مختلف نشات گرفته است. اکنون مضامین متفاوتی در ژانر کودک می‌گنجد، مثلا امسال در جشنواره سینمای وحشت نیز در فیلم‌های کودکان دیده می‌شد.

وی با اشاره به اهمیت تصویر در سینمای کودک گفت: در فیلم کودک باید به ایماج و تصویر توجه شود چون درک کودکان از تصویر بالاست و فیلم‌های مورد پسند آنها خلاق و پویا هستند.

داور اسپانیایی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان،خوزه ماریا لارا بر تفاوت سینمای کودک و نوجوان تاکید کرد: سینمای کودک و نوجوانان دو نوع متفاوت از هم هستند و تنها شرایط منطقه‌ای و کشوری است که آنها را به هم شبیه می‌کند.

وی گفت: در سینمای کودک ایران تلاش بسیار زیادی دیده می‌شود، در حالیکه در اسپانیا فیلمی برای کودک تولید نمی‌شود و پس از سال‌ها توانستیم جشنواره‌ای با محوریت کودک برگزار کنیم.

آکی یاما تاکاهیتو از ژاپن با اشاره به نحوه ساخت فیلم‌هایش افزود: زمانی که فیلم می‌سازم به این فکر نمی‌کنم که اثرم چه گروه سنی را در بر می‌گیرد. برایم مهم پیام نهفته‌ای است که می‌خواهیم برای مخاطب قابل درک باشد. اینکه مخاطب با دیدن فیلم به تجربه جدیدی دست پیدا کند.

نماینده کشور تاجیکستان، مارگریتا نعیموونا قاسموا گفت: برای ساخت فیلم کودک باید درک و دریافت درستی نسبت به کودکان داشته باشیم تاریخ برای کودکان اهمیت دارد و باید در دل داستان‌های جذاب کودکان را با تاریخ و ادبیات کهن دنیا آشنا کرد.