نشست سران قوا برای بررسی پیشرفت‌های مبارزه با فساد اقتصادی

هاشمی شاهرودی: مبارزه با مفاسد اقتصادی نباید وارد فضای شعاری شود

همزمان با سالروز صدور فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی، سران سه قوه دیروز (دوشنبه) گردهم آمدند. در این جلسه که به میزبانی محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، ۱۳ عضو دیگر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز حضور داشتند. جلسات ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی که در سال‌های اول با حضور سران سه قوه برگزار می‌شد، اما در سال‌های اخیر با حضور معاونین اول قوای مجریه، قضائیه و همچنین نایب رییس مجلس و نیز تعدادی از اعضا برگزار می شود. در سال‌های آغازین تشکیل این ستاد، هاشمی شاهرودی میزبان این جلسات بود، اما از آغاز به کار دولت جدید جلسات در دولت تشکیل می‌شود. دیروز پرویز داودی، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارشی از عملکرد این ستاد در یک سال گذشته ارائه کرد و سپس سران سه قوه و نیز برخی اعضای ستاد به سخنرانی پیرامون این مساله پرداختند.

اعضای ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ۱۳ نفر و متشکل از دانش جعفری وزیر اقتصاد و دارایی، محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات، برقعی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، پرویز داودی معاون اول رییس‌جمهوری، رییسی معاون اول قوه قضائیه ،نیازی رییس سازمان بازرسی کل کشور، مهاجری رییس مجتمع قضایی امور اقتصادی، ایزدپناه، رییس نهاد قوه قضاییه، حسین فدایی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، عبداللهی رییس کمیسیون برنامه و بودجه، مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی، رحیمی رییس دیوان محاسبات و محمد رضا باهنر نایب رییس اول مجلس هستند که در جلسه دیروز این ستاد حضور داشتند.

شش سال پیش و در پی صدور فرمان هشت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی، ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور سران قوای کشور تشکیل شد. از زمان تشکیل ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از سال ۱۳۸۰ تاکنون، فقط یک بار اعضای ستاد گزارشی از عملکرد ستاد را به محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم کرده‌اند.

مبارزه با مفاسد اقتصادی قاطعانه و هوشمندانه باشد

آیت‌ا... سید محمود هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه دیروز همچنین در جلسه مسوولان عالی قضایی با اشاره به ‌سالروز صدور پیام مقام معظم رهبری درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی،گفت: مبارزه با مفاسد اقتصادی باید قاطعانه وهوشمندانه پیش رود و از شعاری شدن و استفاده ابزاری از این موضوع برای رقابت‌های سیاسی پرهیز شود.

وی گفت: این پیام بسیار راهگشا بود و نقش مهمی در پیشبرد اهداف و برنامه‌های مربوط به این مبارزه دارد و در این مدت موجب افزایش فعالیت دستگاه‌های نظارتی شده است. رییس قوه قضاییه تشکیل ستادهای ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی را یکی از ثمرات صدور این پیام برشمرد و افزود: در این مدت پرونده‌های زیادی در زمینه‌مفاسد اقتصادی به جریان افتاد و رسیدگی شد و اموال زیادی از بیت‌المال که به یغما رفته بود، برگشت داده شد. هاشمی شاهرودی با اشاره به تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: در این مدت کارهای زیادی انجام شده است، اما نباید تصور کرد که با این ستاد تمام مفاسد از بین می‌رود، چرا که این مبارزه باید مستمر، پایدار و همه جانبه باشد.

رییس قوه‌قضاییه بااشاره به اینکه موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی نباید وارد فضای شعاری شود، افزود: این مبارزه باید بسیار ظریف و حساب شده و همراه با استفاده از ابزارها و روش‌هایی باشد که ضمن ریشه‌کن کردن فساد به مانعی ‌برای پیشرفت اقتصادی تبدیل و موجب فرار سرمایه‌ها و سلب فرصت‌ها نشود. وی گفت: سیاست مبارزه با مفاسد اقتصادی باید به‌ کیفیتی باشد که انگیزه‌های مجرمان برای‌گرایش و ارتکاب جرم را از بین ببرد و مجرم اقتصادی احساس کند، اگر مرتکب فساد شد از بسیاری از حقوق محروم می‌شود.

هاشمی شاهرودی با اشاره به سالروز تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا و آغاز فعالیت سومین دوره این شوراها با پیام مقام معظم رهبری، گفت: در این پیام، نکات جامع و ارزشمندی بیان شد که نه تنها برای شوراها بلکه برای تمام نهادهای کشور مفید و ارزنده است. وی ادامه داد: حکومت اسلامی و نظام ما، مردمی است و حاکمان و مردم از هم جدا نیستند و باید اصل، مردم باشند و از تصدیگری دولت کاسته شود.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: مردم باید در صحنه‌ها حضور یابند و مشارکت کنند تا مسوولان بتوانند با همکاری آنان مشکلات موجود را برطرف کنند.

وی افزود: تجربه شوراها در نظام اسلامی ایران تجربه موفقی است و برای کارآمدتر کردن این تجربه موفق باید از شیوه‌ها و روش‌های مناسب و پیشرفته مبتنی برمبانی و اصول دینی استفاده کرد.