به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، در مذاکرات لاریجانی و سولانا که قرار است روز چهارشنبه انجام شود، به دلیل آنکه طرف غربی پیش‌شرط‌ها را کنار گذاشته و خواستار مذاکرات در فضایی آرام شده، ممکن است توافقی صورت گیرد. لاریجانی نیز گفته است نباید روی پیش‌شرط‌ها صحبت کنند، شرایط جدید اقتضائات جدید می‌طلبد. دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از دیدار با سولانا:

شرایط جدید،‌اقتضائات جدیدی دارد

دبیر شورای عالی امنیت ملی، گفت: براساس توافقی که با خاویر سولانا صورت گرفته است، مذاکرات در ترکیه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی، پس از دیدار با رییس جریان سیاسی المرده لبنان در جمع خبرنگاران در خصوص مذاکرات روز چهارشنبه با خاویر سولانا با تایید این که این مذاکرات در آنکارا انجام می‌گیرد، اظهار داشت: ایرانی‌ها آماده‌ قدم برداشتن در مسیر تفاهم هستند و در این مسیر ثبات دارند، اما ساده‌لوح نیستند.

وی ادامه داد: اگر مذاکرات جدی وجود داشته باشد، در شرایط فعلی راه‌حلی است که می‌تواند به نفع کشورهای ۱+۵ نیز باشد.

لاریجانی در خصوص درخواست تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی که در قطعنامه‌های شورای امنیت نیز آمده است و به عنوان پیش شرط از سوی کشورهای ۱+۵ مد نظر است گفت: نباید روی پیش شرط‌ها صحبت کنند، شرایط جدید اقتضائات جدید می‌طلبد.

وی با اشاره به نگرانی کشورهای ۱+۵ از احتمال انحراف ایران از مسیر صلح‌آمیز گفت: فکر می‌کنم اگر نگرانی‌ آنها مساله انحراف باشد، موضوع آن قدر مهم است که محور مذاکرات آینده‌ ما قرار گیرد.

ما دوست داریم دیگران نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌مان نگرانی نداشته باشند.

لاریجانی در پاسخ به این که مذاکرات قبلی شما با سولانا به نتیجه خاصی نرسید، گفت: مذاکرات قبلی نتیجه داشت، اما برخی کشورهای ماجراجو در موضوع دخالت کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد: متدولوژی پیگیری نتایج مذاکرات باید تغییر کند تا اعتماد ملت ایران به مذاکرات با کشورهای ۱+۵ جلب شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ تایید اعمال تحریم‌های شورای امنیت از سوی اتحادیه‌ اروپا گفت: بخشی از اعمال تحریم‌ها از سوی کشورهای مختلف بر اساس مصوبه‌ شورای امنیت است که خیلی عجیب نیست، اما شاهد هستید که در زمانی که تحریم‌هایی صورت گرفته است، قراردادهای دیگری از جمله در زمینه‌ گاز با کشورهای اروپایی امضا شده است.

وی گفت: تصور نمی‌کنم بین ما و آقای سولانا حجابی وجود داشته باشد و یا احتیاجی به میانجی بینمان وجود داشته باشد.

لاریجانی تصریح کرد: یک علاقمندی در کشور ترکیه وجود داشت و از ما خواسته بودند که اگر بشود مذاکرات در آنجا انجام گیرد و در گفت‌وگویی که با آقای سولانا داشتم ایشان این را پذیرفتند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره‌ درخواست آمریکا از ترکیه برای متقاعد کردن ایران برای حضور در نشست شرم‌الشیخ می‌پرسید و این که آیا احتمال دارد در حاشیه‌ مذاکرات شما با سولانا در این زمینه با مقامات ترک نیز ملاقاتی انجام دهید، گفت:در مساله‌ شرم‌الشیخ ابهاماتی داریم، چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ شکلی.

هر کشوری که می‌خواهد وارد نهادی برای رایزنی شود، باید نظامات و مقصد آن نهاد برایش روشن باشد و این مسائل فعلا برای ما روشن نیست. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ایران در چه شرایطی حاضر به اعلام نظرش در خصوص شرکت در نشست شرم‌الشیخ است، گفت: در گذشته طراحی که برای این اجلاس شده بود به گونه‌ای بود که ایران کاملا در آن مداخله داشت تا با کمک کشورهای همسایه بتوان سیستمی را در حمایت از دولت عراق به وجود آورد، ما در این قضیه فعال بودیم، چون از ابتدا در آن مشارکت داشتیم و نیز در کنفرانس اخیر در بغداد نیز این مساله مطرح شد و ما نیز از آن حمایت کردیم، اما در حال حاضر شکل کنفرانس از جنس دیگری است و برای ما مشخص نیست که چه هدفی را دنبال می‌کند، بنابراین ما باید توجیه شویم که اهداف این نشست چیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص ملایم شدن لحن مقامات آمریکایی در چند روز اخیر و این که آیا این مساله درخواستی از ایران برای حضور در کنفرانس شرم‌الشیخ است، گفت: اگر احساس شما این است که مشکل ما با آمریکایی‌ها احساسی و عاطفی است، اشتباه می‌کنید.