سرمایه‌های رفته را بازگردانیم

رییس قوه قضاییه معتقداست باید اولویت را برای سرمایه‌گذاران داخلی و ایرانی بگذاریم و تلاش کنیم سرمایه‌گذاران ایرانی که از کشور رفته‌اند، به کشور باز گردند.هاشمی شاهرودی گفت: در قوه قضاییه شورای متشکل از سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری، دادستان کل و معاون اول قوه قضاییه و چند تن دیگر تشکیل شده است که کلیه آسیب‌های تحقق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را پیگیری می‌کنند و از وزارتخانه‌های مختلف، تجار، بازرگانان و اتاق‌های بازرگانی گزارش‌هایی را تهیه می‌کنند لذا امیدواریم طراحی برنامه ها براساس این تحقیق‌ها انجام شود تا شاید به ‌این طریق امنیت سرمایه‌گذاری در کشورمان مجددا احیا شود.

وی تصریح کرد: تحقق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در کشور عمدتا به دستگاه‌های اجرایی مربوط می‌شود و نیازمند برنامه‌های اجرایی خاص است. آیت‌ا... شاهرودی در گردهمایی استانداران تاکید کرد

تلاش برای بازگرداندن سرمایه‌های خارج شده

رییس قوه قضاییه راه حل برخورد با مسائل مختلف اجتماعی را ایجاد ستاد‌های مشترک متخصص متشکل از نیروهای مختلف قضایی، امنیتی، اجرایی و فرهنگی دانست و گفت: طراحی برنامه‌های جامع کارشناسی شده و استفاده از تکنیک‌ها، روش‌های روز و نگاه‌های کلان بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌ا... هاشمی شاهرودی در گردهمایی استانداران که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: ستادهای مشترکی که از قبل در استان‌ها وجود داشتند و متشکل از قوه قضاییه، فرمانداری و استانداری‌ها هستند باید برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی تشکیل شوند.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه در برخوردهایمان با آسیب‌های اجتماعی باید دقت بسیاری داشته باشیم، تصریح کرد: نباید چشم‌هایمان را ببندیم و متوجه نشویم چه کاری را انجام می‌دهیم و لذا هم در برخوردهای انتظامی و هم قضایی، باید به مسائل دقت‌‌ بسیاری مبذول داریم.

وی ادامه داد: در کلیه مسائل مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها باید کلیه جوانب را در نظر بگیریم و نوع تعامل و برخوردها باید مقتضی عقل باشد، از این رو پیشگیری مقتضی عقل است که گفته می‌شود بهتر از درمان است.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه باید از رویه‌های کارشناسی استفاده کنیم و چنانچه مقررات ما نیازمند اصلاح است باید آنها را اصلاح کنیم، افزود: نیاز به اصلاح قوانین به طور حتم وجود دارد و شاید قانونی در گذشته جواب می‌داده اما اکنون دیگر جواب نمی‌دهد.

شاهرودی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ، افزود: حاشیه‌نشینی به بستری برای بسیاری از جرایم تبدیل شده است.

هاشمی شاهرودی با اشاره به برنامه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی و تاثیر آنان بر افزایش آسیب‌های اجتماعی خاطر نشان کرد: در این مسائل بحث‌های وحشتناکی باز می‌شود و دشمن هم در این زمینه بسیار فعال است، لذا باید آگاهانه جلوی آن را بگیریم و مباحث ما باید به سمت مسائل کلان‌تر، دقیق‌تر و ریشه‌ای‌تر برود تا بتوانیم رسالت خود را انجام دهیم، چرا که مقدار کم این گونه مسائل و آسیب‌ها در یک جامعه مسلمان هم بسیار می‌نمایاند.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: مسائل اقتصادی و تمرکز بر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مساله بسیار مهمی است که نیاز به تشکیل ستادهای مشترک متخصص دارد چرا که به‌این طریق می‌توانیم بر امنیت اقتصادی متمرکز شویم و روی آن کار کنیم.

هاشمی شاهرودی در همین راستا اعلام کرد: در قوه قضاییه شورای متشکل از سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری، دادستان کل و معاون اول قوه قضاییه و چند تن دیگر تشکیل شده است که کلیه آسیب‌های تحقق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را پیگیری می‌کنند و از وزارت خانه‌های مختلف، تجار، بازرگانان و اتاق‌های بازرگانی گزارش‌هایی را تهیه می‌کنند لذا امیدواریم طراحی برنامه ها براساس این تحقیق‌ها انجام شود تا شاید به ‌این طریق امنیت سرمایه‌گذاری در کشورمان مجددا احیا شود.

وی تصریح کرد: تحقق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در کشور عمدتا به دستگاه‌های اجرایی مربوط می‌شود و نیازمند برنامه‌های اجرایی خاص است.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: باید اولویت را برای سرمایه‌گذاران داخلی و ایرانی بگذاریم و باید تلاش کنیم سرمایه‌گذاران ایرانی که از کشور رفته‌اند به کشور باز گردند.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد بتوانیم کار مشترک ستادی با استانداران را در کلیه زمینه‌ها داشته باشیم.

ناهنجاری‌ها کاهش یافته است

مصطفی پورمحمدی وزیر کشور نیز در اولین همایش سراسری استانداران در سال ۸۶ که با حضور رییس قوه قضاییه، وزیر دادگستری و معاونان این وزارتخانه برگزار شد، گفت: با توجه به تجربیات قبلی من، این دوره قوه قضاییه بسیار خوب و ارزنده است و این موقعیت ممتاز با احساس و درک مشترک و نگاه همراه و هم جهت دولت و قوه قضاییه بوجود آمده که توفیقات زیادی را هم نصیب ما کرده است.

پورمحمدی افزود: بدون تردید در دو سال گذشته روند ناهنجاری‌ها و جرایم کاهش یافته که این در گرو تعامل جدی مجموعه‌های مسوول کشور بوده است.

وی کشور را در شرایط خاصی از جهت توسعه و پیشرفت دانست و گفت: ما در حال طی کردن مسیر رشد اقتصادی و سیاسی هستیم و همانطور که در چشم‌انداز تعیین شده باید به حرکت خود در این جهت ادامه دهیم و از طرف دیگر مورد هجوم نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان قرار داریم که هر کدام به تنهایی می‌تواند مشکلات زیادی برای ما ایجاد کند، این وضعیت افزایش همکاری‌ها را می‌طلبد.

وی همچنین تعامل بیشتر برای اجرای سریع‌تر اصل ۴۴ را مورد تاکید قرار داد.

پورمحمدی به تلاش برای اصلاح نظام اداری اشاره کرد و یادآور شد: به‌رغم آنکه همکاران ما در قوه قضاییه از نظر ذهنی با تصمیمات برای برخورد با تخلفات همراه هستند، اما برخی آیین‌نامه‌ها اجازه همکاری مطلوب را نمی‌دهند.

اشکال طرح تجمیع انتخابات

مصطفی پورمحمدی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران در واکنش به طرح تجمیع انتخابات مجلس و دولت با بیان این که این طرح دارای اشکال قانون اساسی است، اما تا مراحل تصویب تجمیع انتخابات ریاست جمهوری با مجلس راه طولانی باقی مانده است، گفت: هر آن‌چه که قانون شود، دولت و وزارت کشور هم تابع دستورات آن خواهد بود و به هیچ عنوان از آن تخطی نخواهد کرد.

پورمحمدی با تاکید بر این که قانون باید در کشور اجرا شود، چه ما آن را بپسندیم و چه نپسندیم، افزود: البته طبق نظر قبلی شورای نگهبان که با این طرح مخالفت کرده بود باز هم این مصوبه مشکلات قانون اساسی دارد، اما در صورتی که این مشکلات توسط شورای نگهبان و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام برطرف و طرح تبدیل به قانون شود، ما هم آن را با جدیت و دقیق اجرا خواهیم کرد.

وی در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس نیز گفت: طرح استانی شدن برگزاری انتخابات مجلس بسیار سخت است، اما قرار داریم که قوانین را اجرا کنیم. البته اگر در مسیر اجرا با مشکلات جدی مواجه شویم این مشکلات را به مجلس منتقل خواهیم کرد تا قانونگذاران آن را بررسی و رفع کنند.

وزیر کشور در مورد اهداف نشست استانداران با رییس قوه قضاییه، گفت: هماهنگی بین قوا امور مردم را تسهیل می‌کند و در بسیاری از مواقع که با تحلیل‌های ساده و ضوابط کوتاه مشکلات مردم حل می‌شود، در گرو همین نشست‌هاست. در این جلسه نیز همکاران ما پیشنهادهای خوبی را ارائه کردند که خوشبختانه آقای شاهرودی نیز به آن توجه داشته و چند مورد را در همین جلسه قبول کردند. فکر می‌کنیم با ذهنیت مثبتی که در این زمینه وجود دارد، بسیاری از مشکلات موجود با تصمیم‌گیری‌های ساده و نه پیچیده حل شود.