خروج سیمان از سبد حمایتی به نفع کشور و بیمه‌شدگان است

دنیای اقتصاد- خارج‌شدن سیمان از سبد حمایتی، باعث جلوگیری از سوءاستفاده دلال‌ها شده است. داوود مددی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد افزود: سازمان تامین اجتماعی ۲هزار میلیارد تومان برای توسعه کارخانه‌های سیمان سرمایه‌گذاری کرده است که درآمدهای حاصل از خروج سیمان از سبد حمایتی را نیز صرف توسعه کارخانه‌ها می‌کند. چرا که این اقدام هم برای اقتصاد کشور و هم بیمه‌شدگان سازمان مفید خواهد بود. وی درباره عملکرد صندوق بیمه بیکاری تصریح کرد: در سال ۸۵ با هماهنگی وزارت کار و امور اجتماعی کارگران قراردادی که ماهیت کارشان موقت نیست، نیز پس از بیکار شدن، تحت پوشش صندوق بیمه بیکاری قرار گرفتند در نتیجه تعداد اعضای این صندوق افزایش یافت و برای جبران کسری بودجه این صندوق سازمان تامین اجتماعی برای کارفرمایانی که بیکارشدگان عضو صندوق بیکاری را استخدام کنند، ۱۰میلیون تومان وام با سود ۴درصد تسهیلات در نظر گرفت.

مددی در خصوص اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد گفت: این قانون به تازگی ابلاغ شده و اجرای آن تا پایان برنامه چهارم اعتبار دارد. هر چند مقرر شد اجرای آن به شرط تامین هزینه‌ها از سوی دولت باشد و سازمان تامین اجتماعی تنها مجری قانون باشد.

وی استخدام نیروی کار جدید در قبال بازنشسته شدن افراد را یکی از شرایط بازنشستگی پیش از موعد قلمداد کرد و گفت: متاسفانه این بخش از قانون اجرا نمی‌شود و این باعث مخدوش شدن اجرای آن می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی جدیت در روانسازی و اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها را از جمله اولویت‌ها در سال ۸۵ برشمرد و گفت: سال گذشته دفترچه‌ها زودتر تمدید شدند به گونه‌ای که تنها در استان تهران این اقدام باعث کاهش روزانه ۱۱هزار تردد درون شهری شد. همچنین طول مدت اعتبار نسخ دارویی از ۴۸ ساعت به ۱۰ روز افزایش یافت. وی خاطرنشان ساخت: در سال ۸۵ تسهیلات جدیدی برای بیمه‌شدگان از جمله حذف معاینات طب کار و تغییر شیوه بازرسی برای تامین نظر کارفرمایان به اجرا درآمد.

این در حالی است که در گذشته برقراری اولین مستمری بازنشستگان ۱۰۴ روز طول می‌کشید که در حال حاضر به کمتر از ۲۰ روز رسیده است. مددی عنوان کرد: در سال ۸۵، مجوز ۳۰ کارگزاری تامین اجتماعی صادر شد که ۱۸ واحد از آن فعالیت خود را آغاز کردند.

رییس هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به افزایش حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش تامین‌ اجتماعی گفت: حداقل حقوق بازنشستگان در سال‌جاری کمتر از ۲۰۰هزار تومان نخواهد بود، هر چند که حداقل حقوق کارگران برای امسال ۱۸۳هزار تومان تعیین شد.

وی افزود: در سال ۸۵ متوسط پرداخت‌های بازنشستگان تامین اجتماعی ۲۵۶هزار تومان بود که این رقم امسال به ۳۰۰هزار تومان افزایش یافت.

به گفته مددی امسال کمک‌های جانبی بازنشستگان شامل بن، کمک هزینه مسکن و عامله‌مندی زنان متکفل فرزند نیز می‌شود که به طور میانگین ماهیانه حدود ۶۰هزار تومان و در کل سال حدود ۷۰۰هزار تومان خواهد بود که این افزایش مستمری بازنشستگان از محل منابع مالی حاصل از فعالیت‌های سال ۸۵ تامین می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال ۸۵ در بخش درمان مستقیم ۱۰۰میلیون نفر به بیمارستان‌های ملکی سازمان تامین اجتماعی مراجعه کردند که از این بین ۸۰۰هزار نفر در این بیمارستان‌ها بستری شدند. همچنین در این سال ۴۴۵هزار عمل جراحی در بیمارستان‌های ملکی سازمان انجام شد.

مددی درباره شیوه برخورد کارکنان بیمارستان‌های تامین اجتماعی با مراجعه‌کنندگان اظهار داشت: رفتار و خدمات کارکنان بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی در مقایسه با رفتار و خدمات بیمارستان‌های دولتی و علوم پزشکی به مرات بهتر است. ضمن اینکه با کارمندانی که نسبت به ارباب رجوع بد برخورد کرده باشند به شدت برخورد می‌شود.

مددی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره خروج وی از سمت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی، گفت: در چند ماه اخیر مرتبا شایعاتی در این زمینه وجود داشته است، اما من همچنان در مدیریت عامل سازمان تامین اجتماعی حضور خواهم داشت.