تغییر ساعت رسمی در دستور کار مجلس

طرح تعدادی از نمایندگان برای تجدیدنظر در سهمیه‌بندی بنزین

به گفته عضو هیات رییسه مجلس، ۳۷ نفر از نمایندگان با امضای طرحی دو فوریتی خواستار تغییر ساعات رسمی کشور هستند که امروز در صحن علنی مجلس دو فوریت آن بررسی و به رای گذاشته خواهد شد. در عین حال میرتاج‌الدینی عضو فراکسیون اکثریت مجلس با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌های خود را برای ریاست‌جمهوری ارسال کرده و تا آخر این هفته منتظر جواب می‌ماند، تاکید کرد: با طراحان این طرح صحبت خواهیم کرد تا روز سه‌شنبه از ارائه طرح دو فوریتی صرف نظر کنند. وی افزود: طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تغییر ساعت رسمی به نفع کشور است و در همین راستا چهار گزارش تهیه شده و برای ریاست‌جمهوری فرستاده شد همزمان، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس پیش‌بینی کرد، با آغاز به کار مجلس، نمایندگان با ارائه طرحی دو فوریتی در مصوبه قانون بودجه برای سهمیه‌بندی بنزین تجدیدنظر کنند. نخستین جلسه پارلمان در سال۸۶ امروز برگزار می‌شود

یک عضو کمیسیون انرژی پیش‌بینی کرد، با آغاز به کار مجلس نمایندگان با ارائه طرحی دو فوریتی در مصوبه قانون بودجه برای سهمیه‌بندی بنزین تجدیدنظر کنند.

ناصر سودانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: نمایندگان در تعطیلات ایام نوروز و در گفت‌و‌گو با مردم نظرسنجی غیررسمی را درباره سهمیه‌بندی به عمل آوردند که نتایج این گفت‌و‌گو‌ها آنان را وادار به تجدیدنظر در مصوبه خود می‌کند. سودانی تاکید کرد: طرح نمایندگان برای تجدیدنظر در حکم قانونی بودجه قبل از عید به امضای ۲۰۱ نفر رسید و در اولین روزهای کاری مجلس مطرح خواهد شد. وی با اشاره به مصوبه مجلس برای سهمیه‌بندی بنزین گفت: مجلس به شکل مطلق به دولت این اجازه را داد که قیمت بنزین مازاد بر سهمیه را تعیین کند و دولت در این خصوص مصلحت‌سنجی خواهد کرد. سودانی در عین حال تاکید کرد: دولت معتقد است زمینه‌های لازم برای سهمیه‌بندی بنزین باید فراهم شود و در صورت فراهم نشدن این زمینه‌ها بحث سهمیه‌بندی بنزین منتفی است. عضو کمیسیون انرژی مجلس این زمینه‌ها را ضرورت ساماندهی سیستم حمل‌و‌نقل عمومی، گازسوز کردن خودروها، احداث پالایشگاه‌ها، جلوگیری از قاچاق بنزین، حل معضل ترافیک درون شهری و برون شهری، ساماندهی راه‌ها و جاده‌ها و تولید خودروهای جدید و دارای موتورها استاندارد ذکر کرد و گفت: احکام مربوط به اجرای این اقدامات در تبصره ۱۳ قانون بودجه سال‌۸۵ به تصویب رسید، اما با موفقیت اجرا نشد.

سودانی اضافه کرد: دولت اصرار دارد این فرآیندها را برای سهمیه‌بندی بنزین تحقق ببخشد زیرا در غیر این صورت سهمیه بندی و افزایش قیمت‌ها منجر به تورم و نابسامانی خواهد شد.

سودانی تصریح کرد: دولت همچنین مصر است قیمت بنزین در شرایط فعلی از ۸۰ تومان بالاتر نرود و به‌رغم تصویب سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن بنزین در مجلس امکان تجدیدنظر در‌این‌باره وجود دارد. وی افزود: فضای حاکم بر مجلس حاکی است نمایندگان در نخستین روزهای آغاز به کار مجلس این موضوع را در قالب طرحی دوفوریتی ارائه و در مصوبه قبل خود تجدید‌نظر خواهند کرد.

عضو هیات رییسه مجلس از بررسی طرح دو فوریتی درباره تغییر ساعت رسمی کشور خبر داد و گفت: این طرح در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

حمیدرضا حاجی بابایی عضو هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: ۳۷ نفر از نمایندگان با امضای طرحی دو فوریتی خواستار تغییر ساعات رسمی کشور هستند که امروز در صحن علنی مجلس دو فوریت آن بررسی و به رای گذاشته خواهد شد.

وی لایحه دو فوریتی ساخت بنای مدارسی که مقاوم سازی می‌شوند را از دیگر طرح‌های مورد بررسی در جلسه علنی امروز عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح توسط دولت به مجلس ارائه شده و در آن دولت پیشنهاد کرده که با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش، شهرداران، وزارت مسکن و شهرسازی و فرمانداران و مسوولان ذی‌ربط موظف هستند طی ۱۵ روز بدون طی تشریفات قانونی و معاف از هرگونه عوارض جواز ساخت این مدارس را صادر کند.

عضو هیات رییسه مجلس در ادامه گفت: امروز همچنین دو طرح یک فوریتی لایحه توسعه حمل و نقل درون شهری و مدیریت مصرف سوخت و طرح نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی (حذف کنکور دانشگاه‌ها) مورد بررسی نمایندگان قرار خواهد گرفت.

وی تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری دوره نهم، عملکرد شهرداری تهران، بیمه محصولات کشاورزی، بانک‌های دولتی و گمرک ایران را از دیگر دستورات مهم این هفته مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

مسوولان برای تغییر ساعت رسمی کشور جلسه‌ای نداشتند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: تا این لحظه جلسه مسوولان برای بررسی تغییر ساعت رسمی کشور تشکیل نشده است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که قرار بود جلسه‌ای با حضور پرویز داوودی معاون اول رییس‌جمهوری، احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌های و عده‌ای از نمایندگان برای بررسی موضوع تغییر ساعت رسمی کشور تشکیل شود، گفت: این جلسه از اول قطعی نبود و تشکیل هم نشد. تا این لحظه برای تشکیل چنین جلسه‌ای چیزی اعلام نشد.

وی با بیان اینکه معاون وزیر کشور از یک جلسه‌ای صحبت کرده اما تشکیل جلسه را قطعی نکرده، افزود: روز پنجشنبه گذشته با آقای دکتر توکلی صحبت کردم که ایشان هم گفتند در این زمینه چیزی اعلام نشده است. نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا طرح ۲ فوریتی ۳۷ نماینده مجلس در زمینه تغییر ساعت رسمی کشور در جلسه علنی مجلس مطرح خواهد شد، تصریح کرد: نظر مرکز پژوهش‌های مجلس و نظر ما این است که یک فرصتی به دولت جهت بررسی گزارش‌های این مرکز داده شود و در اولین روز آغاز به کار مجلس در سال جدید طرح ۲ فوریتی در این زمینه ارائه نشود.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش های خود را برای ریاست‌جمهوری ارسال کرده و تا آخر این هفته منتظر جواب این گزارش ها می‌ماند، تاکید کرد: با طراحان این طرح صحبت خواهیم کرد تا روز سه‌شنبه از ارائه طرح ۲ فوریتی صرف نظر کنند.

وی افزود: طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تغییر ساعت رسمی به نفع کشور است و در همین راستا چهار گزارش تهیه شده و برای ریاست‌جمهوری فرستاده شد. در روز چهارشنبه ۲۳ اسفند گذشته پرویز داوودی معاون اول رییس‌جمهوری، پرویز فتاح وزیر نیرو، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور به عنوان نمایندگان دولت و حسین نجابت، امیر خادم، محمد حسن ابوترابی و محمد خوش‌چهره نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای نظرات و استدلال‌های خود را درباره تغییر کردن یا نکردن تغییر ساعت از ابتدای سال ۱۳۸۶ مطرح کردند.

در این جلسه مقرر شد تا این مذاکرات با حضور احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارش‌های این مرکز ادامه یابد و در نهایت تصمیم لازم اتخاذ شود.

تغییرساعت رسمی موجب توزیع اوج ترافیک می‌شود

طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس در خصوص تغییر ساعت رسمی کشور درحالی قرار است مطرح شود که براساس بررسی‌های کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور، تغییر ساعت رسمی کشور در شش‌ماه اول سال، کاهش یک ساعت از زمان اوج مصرف انرژی برق به میزان ‌۴۵۰‌میلیارد ریال و نیز معادل ‌۶۲۲میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌ها را درپی خواهد داشت؛ این در حالی است که معاون ترافیک شهردار تهران نیز با ضروری خواندن تغییر ساعت رسمی کشور گفته است که تغییر ساعت موجب توزیع ساعت پیک ترافیک پایتخت می‌شود. هاشمی تشکری، معاون ترافیک شهردار تهران در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن ضروری خواندن تغییر ساعت رسمی کشور تصریح کرد: تغییر ساعت موجب توزیع ساعت پیک ترافیک می‌شود. وی رویکرد اصلی تغییر ساعت رسمی کشور را صرفه‌جویی در انرژی دانست و با اشاره به این که اختلاف ساعت طلوع خورشید در زمستان و تابستان حدود ۲:۳۰ است، تصریح کرد: تغییر ساعت رسمی کشور موجب می‌شود که زمان بیشتری از فعالیت‌ها در روز و در نور خورشید انجام شود، لذا این امر موجب صرفه‌جویی قابل توجهی در میزان انرژی مصرفی کشور می‌شود.

معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به این که سفرهای تفریحی، مشاغل آزاد و سفرهایی که با هدف خرید کالا و خدمات انجام می‌شود قائل به ساعت رسمی نبوده و زمان انجام آنها بر مبنای روشنایی و تاریکی هوا تنظیم می‌شود، خاطرنشان کرد: تغییر ساعت رسمی موجب می‌شود که سفر این عده با بخش‌های اداری، کارگری و دانش‌آموزی تداخل نیابد.

وی در عین حال تصریح کرد: تغییر ساعت موجب توزیع ساعت پیک ترافیک در صبح و بعدازظهر می‌شود.