ملوانان انگلیسی آزاد شدند

دستور آزادی ملوانان انگلیسی دیروز از سوی احمدی‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی صادر شد. رئیس جمهوری در اولین نشست خبری سال جدید عنوان کرد

تمایلی به پیچیده کردن مسئله نظامیان انگلیسی نداشتیم

دیدار صمیمانه نظامیان آزاد شده انگلیسی با احمدی‌نژاد

نظامیان آزاد شده انگلیسی عصر چهارشنبه در مراسمی که در نهاد ریاست جمهوری در تهران برگزارشد، دیداری صمیمانه با آقای احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسلامی ایران داشتند.

در این دیدار، نظامیان انگلیسی بطور تک تک به حضور رییس‌جمهوری رسیدند و در گفت‌و‌گوهای کوتاهی با آقای احمدی‌نژاد از رافت و انساندوستی دولت و ملت ایران قدردانی کردند. نظامیان انگلیسی که بسیار خوشحال بودند و کت و شلوارهای یک شکل به تن داشتند از اقدام آقای احمدی‌نژاد در آزادی خود نیز تشکر کردند. یک مقام آگاه به ایرنا، گفت که نظامیان آزاد شده انگلیسی ، ساعت هشت صبح پنج‌شنبه تهران را به مقصد لندن ترک می‌کنند.

وی که در مراسم دیدار نظامیان انگلیسی با رییس‌جمهوری ایران حضور داشت افزود، در پی دستور رییس‌جمهوری برای آزادی آنان هم‌اکنون در حال هماهنگی برای خروج این نظامیان از خاک ایران هستیم.

دنیای اقتصاد- رئیس دولت به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) و به نشان رافت اسلامی ملت ایران، ۱۵ملوان انگلیسی بازداشت شده در آب‌های ایران در سوم فروردین‌ماه گذشته را آزاد کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران در اولین گفت‌و‌گو مطبوعاتی خود در سال جدید با بیان خبر فوق آزادی ۱۵نظامی انگلیسی را هدیه به ملت انگلستان عنوان کرد.

این خبر در شرایطی از سوی رییس‌جمهوری اعلام شد که دقایقی پیش از آن و به استناد مصوبه دیروز هیات دولت با حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی سیاه نشان درجه ۳ شجاعت به ناو سالار یکم ابوالقاسم آمانگاه فرمانده مرزبانان دریایی ایران اهدا شد.

رییس‌‌جمهوری همچنین از تونی‌بلر، نخست‌وزیر انگلیس خواست که نظامیان انگلیسی بازداشت شده توسط ایران را به جرم گفتن حقیقت و اعتراف به ورود غیرقانونی به مرز‌های ایران محاکمه نکند.

احمدی‌نژاد گفت: همگان باید بدانند ملت بزرگ ایران از حقوق و سرزمین خود با اقتدار دفاع کرده و خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایران از اینکه جوانان انگلیسی در عراق مانده‌اند و در آب‌های سرزمین ایران دستگیر می‌شوند متاسف است، اظهار داشت: چرا سخت‌ترین ماموریت‌ها یعنی گشت‌زنی دریایی باید به یک مادر واگذار شود، چرا تمدن غرب به ارزش‌های خانواده بی‌اهمیت است؟!

وی ادامه داد: متاسفانه دولت آقای بلر راه جنجال‌آفرینی را انتخاب کرده و موضوع را به شورای امنیت کشاند.

به گفته رییس‌جمهور، شورای امنیت بدون بررسی دقیق و مشاهده اسناد دقیق بیانیه‌ای صادر کرد، مردم جهان می‌پرسند چرا؟ اتحادیه اروپا نیز بدون بررسی دقیق علیه ایران موضع گرفت، اما آیا خود اعضای اتحادیه اروپا می‌پذیرند که تمامیت ارضی‌شان مورد تعرض قرار گیرد؟ از آقای شیراک هم تعجب می‌کنیم که بدون بررسی اعلام موضع می‌کند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: آیا احترام به حقوق انسان‌ها و حق حاکمیت ملت‌ها و دولت‌ها یک تعهد، یا یک ادعا است و تاسف‌بارتر اینکه دولت انگلیس این جرات را ندارد که حقیقت را به مردم خود بگوید.

وی ادامه داد: ما قضاوت را در این مورد به مردم جهان و انگلیس وا می‌گذاریم.

رییس‌جمهور اضافه کرد: به مناسبت ایام ولادت پیامبر اسلام و کانون همه خوبی‌ها و به مناسبت عروج حضرت مسیح اعلام می‌دارم که ملت کریم ایران در عین اقتدار، این ۱۵ نفر را مورد عفو قرار می‌دهند و از دولت بلر می‌خواهم که نظامیان مذکور را به جرم پذیرش اشتباه خود مجازات نکند و به بلر توصیه می‌کنم که به فکر خدمت به مردم انگلیس باشد.

رییس‌جمهوری در این خصوص گفت: تصمیم بر استمرار مناقشه نبود، چون دولت انگلیس بد عمل کرد، آزادی ملوانان مدتی طول کشید.

به گزارش خبرگزاری فارس در ادامه کنفرانس خبری، احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان آمریکا که پرسید با در نظر گرفتن این که از ۳ روز پیش لحن انگلیس و ایران نسبت به هم ملایم شده بود و تحلیلگران می‌گفتند بده بستان‌هایی در میان است و نیز آزادی جلال شرفی، این نظر به‌وجود می‌آید که معامله‌ای در میان بوده است یا خیر، گفت: آیا درست است که قرار بود شرفی یا هر کدام از ایرانی‌ها را معاوضه کنیم؟ اگر قرار بود معاوضه کنیم با هزار نفر معاوضه می‌کردیم، هیچ نسبتی با هم ندارند آزادی این افراد هدیه‌ای از طرف ملت ایران است، ربطی به تحلیل‌های رسانه‌ای ندارد. نگاه ما مادی و سیاست‌زده نیست بلکه انسانی است و تصمیم گرفته شده که یک طرفه آزاد شوند.

رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی در این خصوص که با توجه به تاکید ایران بر تداوم فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و غنی‌سازی و قطعنامه‌‌های پیاپی شورای امنیت، برنامه ایران برای توسعه و تداوم فعالیت‌های هسته‌ای چیست، گفت: صحنه هسته‌ای کاملا روشن است. برخی قدرت‌ها نمی‌خواهند پیشرفت کنیم. آنها می‌دانند قادر نیستند راه پیشرفت ما را بگیرند و به ملت ما آسیب برسانند و کاغذ صادر می‌کنند و با این کار خودشان را خراب می‌کنند، به عدالت و قانون بازگردند و در همه مناسبت‌های جهانی این کار را انجام دهند و بدانند ملت ایران تصمیم خود را گرفته است.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: تاکنون در چارچوب قانون حرکت کرده‌ایم و خلافی نداشتیم، علاقه‌مندیم در همین مسیر ادامه فعالیت دهیم، اینکه همچنان کاغذ صادر کنند کاری را درست نمی‌کند، اگر مزاحمت ایجاد کنند، مقابله به مثل می‌کنیم و ملت ایران اجازه نمی‌دهند حقوقشان مورد تعدی قرار گیرد.

وی خطاب به غربی‌ها گفت: اگر آنان به قانون برگردند مشکلی پیش نمی‌آید، آنها غیرقانونی کار کردند، آنها از نظارت آژانس طفره رفتند و حال ما مدعی هستیم و چیزی نمی‌گوییم، ملت ایران نجابت به خرج می‌دهد و چیزی نمی‌گوید، مسیر ما قانونی است.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: بخش فنی فعالیت‌های هسته‌ای خود را مبتنی‌بر قوانین و حقوق مسلم ادامه می‌دهیم و در عرصه سیاسی هم غربی‌ها هر چه ادامه دهند، ما در خدمت آنها هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه چندی پیش به مردم ایران بشارتی دادید خبرهایی خوش درباره هسته‌ای به مردم می‌دهید آیا ممکن است از آن اخبار به ما بگویید و نیز از نصب ۳هزار سانتریفیوژ اطلاعاتی به ما بدهید، گفت: به زودی خبرهای خوشی خواهیم داشت و شما خبرنگاران هم به آن جلسه دعوت خواهید شد.

خبرنگار بی‌بی‌سی هم در سوالی پرسید چه چیزی باعث شد که نظرتان در مورد ۱۵ انگلیسی عوض شود، که رییس‌جمهور گفت: از ابتدا تصمیم بر ایجاد مناقصه نداشتیم، حق خودمان را می‌خواستیم، تصمیم بر استمرار مناقشه نبود، دولت انگلیس بد عمل کرد، لذا آزادی ملوانان مدتی طول کشید.

رییس‌جمهور در پاسخ به اینکه پیام شما به ۱۵ ملوان آزاد شده انگلیسی چیست، گفت: این سربازان مثل بقیه مردم از منظر انسانی برای ما محترم هستند، ما دنبال برقراری صلح و امنیت پایدار در سایه عدالت و یکتاپرستی برای همه انسان‌ها هستیم و ناراحتیم که جوانان انگلیسی برای امرار معاش به ارتش می‌پیوندند و با فرسنگ‌ها فاصله در موضعی گرفتار می‌شوند.

رییس‌جمهوری در خصوص فرآیند آزاد کردن تفنگداران انگلیسی گفت: دولت انگلیس نامه‌ای به ایران داد که دیگر نظامیان آنها به آبهای سرزمینی ایران تجاوز نخواهند کرد.

احمدی نژاد تاکید کرد: وقتی از موضع عطوفت اسلامی کاری انجام می‌شود، ما توقع اقدامی نداریم.

احمدی نژاد از همه خبرنگاران دعوت کرد تا در مراسم آزادی ۱۵ نظامی انگلیسی شرکت کنند.

در پایان خبرنگار یک شبکه ایتالیایی از احمدی نژاد درباره تغییر در رفتار ایران و اتحادیه اروپا پس از آزادی تفنگداران انگلیسی سوال کرد و رییس‌جمهور گفت: ما خواهان روابط بهتر با همه هستیم، ولی نباید کسی از موضع قدرت فرمانروایی کند و باید رفتارشان را اصلاح کنند.

احمدی‌نژاد در خصوص انعقاد پیمان دفاعی با کشورهای منطقه گفت: به دنبال دیپلماسی و سیاست خارجی فعال هستیم و اولویت نیز با کشورهای همسایه و مسلمان است که حجم تفاهمات بسیار بالا است.

وی افزود: بعد از اعلام نظر رهبر انقلاب در پیام نوروزی، وزیر خارجه در جلسه اتحادیه عرب، این مسئله را مطرح کرد و بدنه دپپلماسی هم باید آن را دنبال کند. حتی با وجود تشدید اقدامات بدخواهان، روابط با کشورهای منطقه دوستانه‌تر و محکم‌تر از گذشته است.

رییس شورای عالی امنیت ملی در خصوص برقراری رابطه با آمریکا گفت: در عرصه سیاست خارجی اصل بر رابطه دوستانه و گسترده است و ما علاقه‌مندیم با همه ملت‌ها رابطه داشته باشیم، جز با اسرائیل علاقه‌مندیم با همه دولت‌ها رابطه داشته باشیم.

وی افزود: رابطه ایران با آمریکا را خود آمریکایی‌ها قطع کردند آنها فکر می‌کردند اگر رابطه را قطع کنند، ملت ما دچار فشار خواهد شد و از بین می‌رود اما اینگونه نشد، با این رفتاری که آمریکا دارد، هیچ ملتی حاضر به برقراری رابطه با آمریکا نیست.

وی با بیان اینکه امروز هم ما رابطه را نفی نمی‌کنیم، تاکید کرد: آنها برقراری رابطه را تحمیلی می‌خواهند که این امر نشدنی است، اگر آنها رفتار خود را اصلاح کنند، امکان تجدید نظر در این طرف نیز وجود دارد.

احمدی‌نژاد همچنین تاکید کرد: تصحیح ترکیب سازمان ملل براساس عدالت امری مهم است. اگر ساختار شورای امنیت اصلاح نشود هر عضوی باید منتظر باشد که حق کشورش مورد تضییع قرار گیرد.

رییس‌جمهوری افزود: به نام مقابله با دیکتاتور و ایجاد آزادی یک کشور مورد تهاجم قرار می‌گیرد و بخش دیگری از تمدن ۷‌هزار ساله بشری مورد تخریب قرار می‌گیرد و صدها نفر کشته می‌شوند، در عراق سلاح کشتار جمعی پیدا نشد و دیکتاتور هم رفت، در عراق قانون اساسی و حکومت وجود دارد، ولی اشغالگران همچنان هستند، آیا در دنیا مرجعی وجود دارد که بگوید چرا تجاوز و جنگ و خونریزی کردند؟!

وی با اشاره به حمله صدام به ایران گفت:آیا شورای امنیت می‌توانست جلوی این اقدام را بگیرد و آیا اکنون می‌تواند جلوی متجاوز را بگیرد؟!

وی با اشاره به حمله صهیونیست‌ها به لبنان گفت: در لبنان هزاران نفر کشته شدند و کودکان و بی‌گناهان مورد کشتار قرار گرفتند. آیا خسارات مردم لبنان پرداخت شد؟ شورای امنیت بزرگترین صدمه و لطمه را به مردم لبنان وارد کرد.

رییس‌جمهوری با طرح این پرسش که کسانی که امروز در فلسطین اشغالی حکومت می‌کنند، از کجا آمده‌اند، گفت: تشکیل یک حکومت در دل کشور فلسطین با هزینه کشتار و آواره کردن میلیون‌ها نفر و قتل و کشتار جوانان و کودکان فلسطینی؟ آیا در مقابل این فجایع شورای امنیت نمی‌توانست کاری انجام دهد؟ ولی هر‌گاه عده‌ای می‌خواهند قطعنامه‌ای صادر کنند برخی آنها را وتو می‌کنند.

احمدی‌نژاد گفت: به راستی گناه ملت‌ ما در جنگ ۸ ساله چه بود؟ آیا گناه ملت ما این بود که می‌خواهد آزاد و سربلند زندگی کند و امروز نیز گناه ملت ایران استقلال و بر داشتن قدم‌های پیشرفت است، آنها نمی‌خواهند دیگر ملت‌ها نیز به پیشرفت دست یابند.

وی با اشاره به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان گفت: ایران ۳۵ سال است که عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و می‌تواند از حقوق خود استفاده کند و دیگر اعضا نیز باید به آن کمک کنند. جمهوری اسلامی ایران با این که از حقوق خود از آژانس و معاهده NPT محروم شده است، ولی به همه تعهدات خود عمل کرده

است.

رییس‌جمهور افزود: براساس تمام گزارش‌های آژانس هیچ‌گونه انحرافی در مسیر ما مشاهده نشده است، اما حرکت ملت ایران مورد مناقشه قدرت‌هایی است که خود به طور کامل از انرژی هسته‌ای بهره‌ می‌برند.

وی یادآور شد: امروز در موضوع انرژی هسته‌ای ایران، تصمیمات شورا نشان می‌دهد تا چقدر به قانون که خود نوشته‌اند اهمیت می‌دهند.

رییس‌جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره رشد قیمت‌ها در سال گذشته با اشاره به کاهش ۳درصدی تورم سال ۸۵ به نسبت سال ۸۳ گفت: در سال گذشته به جز در مورد مسکن شاهد افزایش قیمت غیرطبیعی نبوده‌ایم که به دلیل مشکوک بودن افزایش قیمت مسکن دولت بررسی‌هایی در این خصوص انجام داده است که نتیجه آن به زودی به اطلاع مردم خواهد رسید.

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش دیگری درباره قیمت بنزین در سال گذشته گفت: مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره قیمت بنزین واضح و آشکار است.

مذاکراتی با نمایندگان مجلس انجام داده‌ایم تا بتوانیم بنزین سهمیه‌بندی شده را به جای ۱۰۰تومان به قیمت ۸۰تومان عرضه کنیم.

رییس شورای‌عالی اقتصاد درباره فرآیند اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی با اشاره به دشواری‌ها و موانع پیش‌رو گفت: اجرای سیاست‌های این اصل تحول عظیمی در حوزه اقتصاد ایجاد خواهد کرد. وی با اشاره به در اختیار داشتن ۸۰درصد از اقتصاد توسط بخش دولتی گفت: تغییر اقتصاد دولتی به مردمی نیازمند فراهم شدن مقدمات متعددی است که نیازمند عزم همگانی است. دولت با تدوین لایحه‌ای که به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود درصدد است بخشی از مشکلات حقوقی و قانونی را برطرف سازد.

احمدی‌نژاد روحیه مدیران دولتی را بخش عمده‌ای از مشکلات اجرای سیاست‌های این اصل برشمرد و گفت: تغییر رویکرد اجرایی مدیران دولتی زمانبر است.

وی همچنین فرآیند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس را بسیار حساس قلمداد کرد و گفت: کند یا سریع بودن سرعت واگذاری باعث ایجاد اثرات نامطلوب در بورس می‌شود، از این رو دولت حساسیت فراوانی در خصوص واگذاری سهام دولتی دارد.

وی ارزیابی کرد: با توجه به مشکلات موجود، پیش‌بینی می‌شود که اجرای کامل سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی ۱۰سال به طول انجامد.

وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه واگذاری ۵درصد از سهام واحد‌های دولتی به مدیران و کارکنان گفت: امیدواریم با اجرای این آیین‌نامه و افزایش سرعت واگذاری سهام عدالت فرآیند خصوصی‌سازی را تقویت بخشیم.

رییس‌جمهوری درباره نظر دولت در خصوص لایحه خدمات کشوری و دلایل دولت برای استرداد آن گفت: درصدد بودیم با استرداد لایحه از اجرای قانون ناقص جلوگیری کنیم. اما با توافقات صورت گرفته با نمایندگان مجلس امیدواریم که نواقص لایحه برطرف شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به کاستی‌های قانون نظام هماهنگ پرداخت گفت: تحول اداری از جمله موضوعات بسیار حساس است. به دلیل نامناسب بودن قانون نظام هماهنگ پرداخت، شکاف پرداخت در گذشته عمیق‌تر شد. از این رو درصددیم که لایحه نظام خدمات کشوری به سرنوشت قانونی که هم‌اکنون اجرا می‌شود، دچار نشود.

رییس‌جمهوری درباره نتایج سفر‌های استانی نیز گفت: ستادی با مسوولیت معاون اول رییس‌جمهوری تشکیل شده است تا نتایج سفر‌های هیات دولت به استان‌ها را پیگیری کند. همچنین یکی از معاونت‌ها و وزارتخانه‌ها مامور رسیدگی به سفرهای استانی هستند.

ابراز شادی تفنگ‌داران انگلیسی

۱۵ تفنگدار انگلیسی که به طور مستقیم کنفرانس خبری رییس‌جمهور را مشاهده می‌کردند، با شنیدن خبر آزادی خود فریاد شادی سر دادند.

یک منبع آگاه به خبرگزاری فارس خبر داد: نظامیان انگلیسی با شنیدن سخنان احمدی‌نژاد در‌باره اقتدار و رأفت ملت ایران و عفو این ۱۵ نفر، به شدت ابراز احساسات کردند. این کنفرانس خبری برای نظامیان انگلیسی ترجمه می‌شد. این منبع افزود: هنگامی که رییس‌جمهور خطاب به تونی بلر از اعزام یک مادر انگلیسی به منطقه جنگی انتقاد کرد، چشمان «فای ترنی» نظامی زن انگلیسی بازداشت شده پر از اشک شد.

حضور تعدادی از اعضای کابینه دولت در کنفرانس خبری رییس‌جمهوری

تعدادی از اعضای کابینه دولت در کنفرانس خبری رییس‌جمهور حضور دارند.

این کنفرانس در حالی با قرائت قرآن کریم و مجری‌گری بیژن نوباوه آغاز شد که پرویز داودی، معاون اول رییس‌جمهور، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور، غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات، غلامحسین الهام، وزیر دادگستری و سخنگوی دولت، مصطفی محمدنجار وزیر دفاع، محمد‌حسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ثمره هاشمی، مشاور رییس‌جمهوری و معاون سیاسی وزیر کشور، اسفندیار رحیم مشایی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علی‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهوری، سعید جلیلی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و موسی قربانی، نماینده مردم قائنات، محبی‌نیا، نماینده میاندوآب در مجلس در این جلسه حضور دارند. همچنین این جلسه با استقبال پرشمار خبرنگاران خارجی مواجه شده و چندین شبکه خارجی این مراسم را به صورت مستقیم پخش کردند.

پخش مستقیم کنفرانس خبری رییس‌جمهور از ۹ شبکه ماهواره‌ای

کنفرانس خبری دیروز رییس‌جمهور علاوه بر شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران از ۹ شبکه دیگر نیز به صورت مستقیم پخش شد. به گزارش خبرگزاری فارس کنفرانس خبری چهارشنبه رییس‌جمهور علاوه بر شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران از شبکه‌های ماهواره‌ای المنار، العالم، الجزیره عربی، الجزیره انگلیسی، العربیه،فاکس نیوز، اسکای نیوز، سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی به صورت مستقیم پخش شد.

اعطای نشان درجه ۳ شجاعت به فرمانده بازداشت‌ کننده نیروهای انگلیسی