نگاه سوم - محمدحسین صفارهرندی با تاکید بر برگزاری دوپاره نمایشگاه کتاب گفت: تعداد قابل توجه و اکثریت ناشران در نمایشگاه کتاب امسال ثبت‌نام کرده‌اند. روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در حاشیه دیدار نوروزی با کارکنان وزارت ارشاد در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه مکان مناسبی که قابلیت برگزاری نمایشگاه کتاب را داشته باشد نداریم و محل سابق نمایشگاه‌ها آفات زیادی دارد. برخی سالن‌های آن از حیث انتفاع خارج است و مسوولان نمایشگاه هم تضمینی برای سلامت افراد و امنیت شرکت کنندگان در نمایشگاه کتاب نمی‌دهند و با تدبیری که اتخاد شد، امسال نمایشگاه کتاب در جایی دیگر برگزار می‌شود که حداقل عوارض و آفات درونی را داشته باشد.

وی افزود: از آنجا که ما در محل سابق نگران جان شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بودیم اقدام به این جابه‌جایی کردیم. فعلا جای ایده آلی هم برای برگزاری نمایشگاه کتاب نداریم تا زمانی که مکان اصلی نمایشگاه‌ها ساخته شود. تدبیری که ‌اندیشیده شد به عنوان واسطه بود و مصلی تهران را که موقعیت مناسبی دارد و فضای قابل توجهی را در اختیار دارد برای این نمایشگاه در نظر گرفتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در ادامه خاطرنشان کرد: در دیداری که اتحادیه ناشران، شورای شهر و معاونت فرهنگی ما از مصلی تهران داشتند همه قبول داشتند که آنجا در نسبت با جاهای دیگر، فضای مناسبی است و کارها هم دارد به پیش می‌رود. با توجه به امکانات محدودی که در محل سابق وجود دارد ما پیش بینی کرده ایم که بخش خارجی را در محل سابق برگزار کنیم و بخش داخلی را به مصلی بیاوریم.

وی در واکنش به دیدگاه اعضای کمیسیون فرهنگی در مخالفت با دوپاره شدن نمایشگاه و انتقال بخش داخلی نمایشگاه کتاب به مصلی تهران، گفت: اجرای نمایشگاه کتاب با ماست و کسان دیگر اگر تدبیر یا پیشنهادی داشته باشند باز به ما رجوع می‌دهند و نمایندگان هم هیچ گاه نگفتند که ما چنین نظری داریم و دولت باید چنین کند. اصلا ورود اینگونه در کار اجرایی در شان مجلس نیست و مجلس هیچ گاه چنین کاری نمی‌کند. اگر مجلس نظر کارشناسی و پیشنهادی داشته باشد ما با آنها وارد مذاکره می‌شویم و بعد از بازدید نمایندگان مجلس از محل مصلی تهران آنها هم به نوعی به این نتیجه رسیدند که ما چاره ای به جز تدبیر جدید نداریم. البته برخی از دوستان پیشنهاد می‌کند که هر دو بخش نمایشگاه در مصلی برگزار شود و الان همه قبول کرده‌اند که محل سابق نمایشگاه‌ها مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب نیست.

محمد حسین صفارهرندی یادآور شد: اکثریت ناشران برای شرکت در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند، البته ما به انتخاب سایرین هم احترام می‌گذاریم و اگر به دلایلی نخواستند که تشریف بیاورند دلایل شان محترم است ولی نمایشگاه اینگونه برگزار می‌شود.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در حالی سخن از ثبت‌نام اکثریت ناشران در نمایشگاه بیستم کتاب تهران می‌گوید که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران تعداد ناشران ثبت‌نام کرده در این نمایشگاه به نسبت دوره نوزدهم نزدیک به ۴۰‌درصد کاهش یافته است.

مشارکت طیف‌های مختلف ضروری است

محمدمهدی داودی پور خاطرنشان کرد: اگر جنبه ملی بودن برگزاری نمایشگاه کتاب برای مسوولان برگزاری آن مهم است باید زمینه ای را فراهم آورند تا همه ناشران و طیف‌های مختلف بتوانند در آن مشارکت داشته باشند.

محمد مهدی داودی پور، مدیر نشر نگار در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان این مطلب، افزود: رویکرد وزارت ارشاد در جهتی نیست که بتوان گفت به دنبال تعامل با مردم و فعالان بخش خصوصی است بلکه بیشتر به دنبال ایجاد تنش و تقابل هستند.

وی افزود: در دوره قبل ما تلاش داشتیم تا اگر انتقادی هم از عملکرد برخی از بخش‌های این مجموعه داریم به صورت دوستانه مطرح کنیم و نظرات ارشاد را هم می‌شنیدیم اما هم اکنون مجموعه عملکرد ارشاد به گونه‌ای است که گویی آنها به دنبال تفاهم نیستند.

این ناشر مذهبی اضافه کرد: وزارت ارشاد و مسوولان برگزاری نمایشگاه کتاب در انتخاب مکان مصلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به هیچ وجه رعایت این مکان مقدس را نکرده‌اند و اقدام آنها صحیح نیست.

همچنین شمس فراهانی مدیر نشر فراهانی به مهر، گفت: وزارت ارشاد برای جبران کاهش چشمگیر ناشران ثبت‌نام کرده در این نمایشگاه اقدام به تخصیص غرفه به ناشران تک کتابی یا برخی از جزوه فروشان کرده است.

وی افزود: تعداد ناشران حاضر در دوره بیستم نمایشگاه کتاب کمتر از ۱۱۰۰ ناشری است که اعلام کرده‌اند چون برخی از ناشران تنها فرم ثبت‌نام دریافت کرده اما ثبت‌نام نکرده‌اند اما ارشاد اینها را هم در جمع آمار حاضران در این نمایشگاه به حساب آورده است.

ناشر ۵۰۰ عنوان کتاب مرجع شیعی خاطرنشان کرد: مقررات برگزاری نمایشگاه کتاب اجازه اختصاص غرفه به ناشران یک کتابی را در سال گذشته نمی‌داد و اقدام کنونی ارشاد بر خلاف رویه گذشته نمایشگاه است. طبیعی است وقتی که تعداد زیادی از ناشران در این نمایشگاه حضور ندارند غرفه‌ها هم اینگونه تقسیم شود.در این رابطه ارشاد عین اللهی مدیر نشر خانه فرهنگ نیز گفت: در دوره هفدهم که تعاونی ناشران مجری برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بود ناشران بزرگسال با ۳۰ عنوان کتاب و کودک و نوجوان با ۴۰ عنوان کتاب غرفه دریافت می‌کردند و این مقررات در دوره هجدهم اینگونه بود که ناشران بزرگسال با ۵۰ عنوان کتاب و ناشران کودک و نوجوان با ۵۰ عنوان کتاب می‌توانستند غرفه مستقل دریافت کنند.