نگاه سوم- گابریل گارسیا مارکز که قرار بود هفته سوم فروردین‌ماه سفری به ایران انجام دهد به دلیل شدت گرفتن بیماریش از این سفر منصرف شد. این در حالی است که حضور این نویسنده مطرح در ایران یکی از بحش‌های داغ محافل ادبی و روشنکفری ایران بوده است و حتی برخی از نویسندگان نسبت به این موضع‌گیری کرده بودند.

مارکز شهرتش را مدیون کتاب «صدسال تنهایی» است و در سال ۱۹۸۲ توانست جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کند.

در حالی اخبار مبنی بر عدم حضور این نویسنده در ایران منتشر شده است که خبرگزاری ایسنا گزارشی از مراسم تقدیر مارکز در اسپانیا توسط پادشاه این کشور به همراه هشت نفر از روسای جمهور پیشین و فعلی کشورهای جهان ارسال کرده است.

در این مراسم که با حضور ۱۲۰۰ نفر از هواداران مارکز، جمعی از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و اعضای آکادمی سلطنتی اسپانیا برگزار شد، کارلوس پادشاه اسپانیا و بیل کلینتون رییس‌جمهور پیشین آمریکا به همراه روسای جمهور پاناما، کلمبیا، اروگوئه و چند کشور دیگر حضور داشتند.

مارکز که در میان تشویق هواداران خود به محل سخنرانی رفت، در حالی‌که دستانش را به‌هم گره کرده بود، گفت: «من فقط این را می‌دانم که از سن ۱۷سالگی تا به امروز تنها کاری که انجام داده‌ام، این است که صبح‌ها زود بلند ‌شوم،‌ مقابل تعدادی دکمه بنشینم و صفحات سفیدی را پر کنم، تا داستان‌هایی نوشته شوند، که پیش از این هرگز گفته نشده‌اند، و به این ترتیب زندگی شادی برای خواننده‌ای که هرگز وجود ندارد، خلق شود.»

به گزارش آسوشیتدپرس، در این مراسم بیل کلینتون در توصیف مارکز گفت: «به عقیده من، مارکز بزرگ‌ترین نویسنده آثار داستانی در تمام زبان‌ها بعد از ویلیام فاکنر است.»

رییس‌جمهور پیشین آمریکا افزود: «زمانی‌که «صد سال تنهایی» را در سال ۱۹۷۲ و هنگام تحصیل در دانشکده‌ حقوق می‌خواندم، نتوانستم آن را زمین بگذارم.

این کتاب اگرچه مضمونی خیالی دارد، اما به راستی درست و هوشمندانه نگاشته شده است.»

در همین حال آکادمی ‌سلطنتی زبان اسپانیولی برای تقدیر از مارکز، ویرایش ویژه‌ای از کتاب «صد سال تنهایی» را به چاپ رساند، که انتظار می‌رود فروش بالایی به‌دست آورد.

این دومین‌بار بعد از کتاب «دن کیشوت» اثر سروانتس است که آکادمی ‌سلطنتی زبان اسپانیولی، ویرایش ویژه‌ای از یک کتاب را منتشر می‌کند.