بنزین هم سهمیه‌بندی می‌شود، هم 100 تومان
بررسی بودجه 86 در کمیسیون تلفیق تمام شد
بودجه سال آینده امروز در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

دنیای اقتصاد - بودجه 86 که بررسی آن از امروز در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود، احتمالا با چالش‌های متفاوتی نسبت به بودجه85 در مجلس مواجه خواهد شد. که مهم‌ترین آن بنزین و نظام پرداخت به کارمندان در قالب لایحه مدیریت خدمات کشوری خواهد بود.سال گذشته، آنچه در لایحه بودجه به محل نزاع مجلس و دولت تبدیل شد ارقام به شدت انبساطی آن بود که نمایندگان را نسبت به عواقب تورمی آن به شدت بیمناک کرده بود. به هر حال، سال گذشته راه‌حلی بینابین مورد توافق مجلس و دولت قرار گرفت و هم‌اکنون نیز برخی از نمایندگان، افزایش تورم در برخی بخش‌ها به ویژه مسکن را ناشی از تبعات بودجه انبساطی85 معرفی می‌کنند.سال گذشته، در برابر استدلال اقتصاددانان و چهره‌های اقتصادی مجلس که نسبت به بروز بیماری هلندی و به ویژه یکی از نشانه‌های شاخص آن که به صورت جهش قیمت‌ها در بازار دارایی غیرمنقول از جمله مسکن ظهور می‌کنند، هشدار می‌دادند، رییس وقت سازمان مدیریت نیز در مقابل، عدم استفاده از دلارهای نفتی را نشانه بیماری جدیدی به نام بیماری ایرانی! دانست.
امسال به‌نظر می‌رسد دولت با رویکردی متفاوت و با بودجه‌ای کاملا انقباضی نسبت به بودجه پارسال به میدان آمده است که پیش‌بینی می‌شود از این زاویه با چالش خاصی در مجلس مواجه نشود. در‌خصوص بحث «بنزین» اگرچه پیش‌بینی بحث‌های جنجالی همچنان وجود دارد اما با تغییر رای کمیسیون تلفیق و صرفنظر کردن از بنزین آزاد ۱۵۰ تومانی احتمالا شدت چالش بسیار کاهش خواهد یافت و بیشتر حول‌وحوش امکان عملی سهمیه‌بندی و نیز حذف خودروهای دولتی از شمول بنزین یارانه‌ای که در مصوبه کمیسیون مورد تاکید قرار گرفته است، دور خواهد زد.
نشستی که نتیجه داد
کمتر از ۲۴ ساعت از نشست مشترک نمایندگان صاحب نفوذ مجلس همچون با هنر و توکلی با رییس‌جمهوری، کمیسیون تلفیق که تا پیش از این نشست، دو بار به پیشنهاد دولت برای عرضه بنزین ۸۰ تومانی سهمیه‌ای رای مخالف داده بود، مصوبه خود مبنی بر عرضه بنزین به قیمت ۱۵۰ تومان را تغییر داد و برای جلب نظر دولت ، قیمت بنزین را تنها ۲۰ تومان افزایش داد، البته به شرط سهمیه‌بندی. آخرین مصوبه کمیسیون تلفیق را می‌توان تصمیمی بینابینی به شمار آورد. با افزایش قیمت از ۸۰ تومان به ۱۰۰ تومان هم تاحدی نظر نمایندگان تامین شد و هم با سهمیه ‌بندی ، دل دولت را به‌دست آوردند. با این حال و به دلیل اهمیت موضوع، نمی‌توان مساله را تمام شده تلقی کرد. به هر حال مصوبه مجلس در این مرحله برای اجرایی شدن علاوه بر تصویب در صحن علنی در هفته آینده، مستلزم ، تایید شورای نگهبان است.
یک رای‌گیری برای تعیین قیمت بنزین
این بار، لیتری ۱۰۰تومان با سهمیه‌بندی
مخبر کمیسیون تلفیق بودجه سال 86 مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آخرین مصوبه کمیسیون تلفیق ، بنزین در سال 86 به صورت دو نرخی توزیع خواهد شد.به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی مفتح افزود: اعضای کمیسیون تلفیق دو بار پیشنهاد رای‌گیری مجدد مصوبه کمیسیون در مورد بنزین را مطرح کردند؛ اما رای نیاورد تا در آخرین جلسه بیشتر اعضا با تجدید نظر در این مورد موافقت کردند.
وی افزود: چند پیشنهاد در مورد بنزین در کمیسیون مطرح شد؛ اما رای نیاورد ولی آخرین پیشنهاد به تصویب بیشتر اعضا رسید.
مفتح تصریح کرد: بر این اساس در سال آینده بنزین تولید داخلی و 5/2میلیارد دلار بنزین وارداتی سهمیه‌بندی شده و به قیمت هر لیتر 100 تومان توزیع خواهد شد.
وی با بیان اینکه مازاد مصرف با نرخی بالاتر توزیع می‌شود، افزود: دولت مکلف است نرخ دوم بنزین را به گونه‌ای محاسبه کند که نیاز داخلی با حداکثر یارانه ۵/۲میلیارد دلار تامین شود.
مفتح ادامه داد: وزارت نفت و سازمان مدیریت مکلفند آیین‌نامه اجرایی برای سهمیه‌بندی و محاسبه نرخ آزاد را تا پایان فروردین ماه تدوین و به تصویب هیات وزیران برسانند.
مفتح خاطرنشان کرد: برای افزایش سهم مردم از بنزین سهمیه‌بندی شده، استفاده تمامی خودروهای دولتی مشمول قانون ماده ۱۶۰ برنامه چهارم توسعه ، از بنزین سهمیه‌بندی شده ممنوع است و بنزین این خودروها با نرخ دوم محاسبه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ‌این مصوبه باید حداکثر تا ابتدای خرداد ماه 86 اجرا شود گفت: نرخ گازوئیل نیز لیتری 450ریال تعیین شد.
مخبر کمیسیون تلفیق تصریح کرد: کمیسیون تلفیق به دولت توصیه کرد، روش اجرایی را با اولویت کارت هوشمند آغاز کند.
وی ادامه داد: همچنین بهتر است دولت زمان استفاده از سهمیه‌بندی را در قالب 3ماه و 6 ماه تنظیم کند تا مردم در صرفه‌جویی و استفاده از سوخت سهمیه‌بندی شده در مسافرت مشکلی نداشته باشند.
به گفته وی، قیمت بنزین تا اول خردادماه تغییری نخواهد کرد و لیتری ۸۰تومان عرضه می‌شود.
این در حالی است که به اعتقاد یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، مصوبه کمیسیون در خصوص دو نرخی شدن بنزین به مصوبه‌ای از بالا به پایین و توسط هیات رییسه کمیسیون صورت گرفت. سیدمحمد میرمحمدی با اشاره به دو نرخی شدن بنزین و تغییر مصوبه قبلی کمیسیون تلفیق که با اصرار هیات رییسه کمیسیون که قبلا با دولت هماهنگ کرده بودند، در خصوص آن تجدید رای شده بود، به ایسنا گفت: ابتدا بازگشت به لایحه دولت مطرح شد؛ اما با اختلاف یکی - دو رای به تصویب نرسید و پیشنهاد جدید که در نهایت به دو یا چند نرخی شدن می‌انجامد، جایگزین شد.
به گفته وی، چنانچه قیمت مناسب را که در این مساله به عهده دولت گذاشته‌اند، با توجه به محدود بودن یارانه ۵/۲میلیارد دلاری بودجه در نظر بگیریم، نرخ بنزین علاوه بر اینکه دو نرخی خواهد بود، به بیش از ۱۵۰تومان نیز خواهد رسید.
نماینده مردم قم، با بیان اینکه گر چه، در لایحه دولت نیز برای کل مصرف مردم ، بنزین وارداتی در نظر نگرفته بودند و کمتر از 40درصد را منظور کرده بودند، افزود: معنای دو نرخی کردن بنزین تامین بنزین به قیمت گران‌تر و سهمیه‌بندی است، و به نظرم یک نرخی یا وجود یک سهمیه‌بندی از طریق کارت هوشمند با در نظر گرفتن مصارف واقعی، بهتر از مصوبه کمیسیون تلفیق است؛ اما به هر حال این مصوبه نیز در راستای مصوبه دولت و دارای دو خصیصه است.
رییس فراکسیون وفاق و کارآمدی مجلس، در اشاره به دو خصیصه این مصوبه، تصریح کرد: اولین خصیصه این است که خودروهای دولتی باید بنزین را به قیمت آزاد دریافت کنند؛ چرا که در این مصوبه بنزین یارانه‌ای برای خودروی دولتی را استثناء کرده‌اند.
وی افزود: خصیصه دیگر تبدیل بنزین لیتری 80تومان موجود به لیتری 100تومان است و تبعات بنزین لیتری 150تومان کمتر از تبعات سهمیه‌بندی و کوپنی شدن بنزین است.
از سوی دیگر یک عضو کمیسیون تلفیق بررسی بودجه سال ۱۳۸۶ با اشاره به مصوبه کمیسیون در خصوص دو نرخی کردن بنزین، با بیان این‌که این موضوع باید در صحن علنی نیز مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اولویت اول تک نرخی کردن قیمت بنزین و نرخ آزاد است.
حبیب‌ا... اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب تصریح کرد: در حال حاضر دو نرخی کردن بهتر از روش‌های دیگر است. وی ادامه داد: تک نرخی کردن بنزین و بنزین لیتری 150 تومان، پیشنهاد کمیسیون عمران بود که کمیسیون تلفیق آن را نپذیرفت و سه بار تجدید رای شد و نهایتا دو نرخی کردن به تصویب رسید و دولت موظف شده که تا پایان فروردین ماه سال 1386، نحوه ارائه بنزین با قیمت بالاتر را اعلام کند.
وی با بیان این‌که دو نرخی کردن بنزین زحمت دولت را در جهت کنترل زیاد می‌کند، عنوان کرد: دولت باید کنترل کند، تا یک سری رانت‌خوار نخواهند از بازار آزاد سوءاستفاده کنند.
500میلیون دلار برای نوسازی ناوگان هوایی و ریلی
مخبر کمیسیون تلفیق در خصوص سایر مصوبات این کمیسیون گفت: ۵۰۰میلیون دلار از محل حساب ذخیره ارزی در سال ۸۶ به نوسازی ناوگان هوایی و شبکه ریلی اختصاص می‌یابد.
مفتح گفت: با تصویب کمیسیون تلفیق در سال آینده 250میلیون دلار به نوسازی ناوگان هوایی و 250میلیون دلار به نوسازی حمل و نقل ریلی از محل حساب ذخیره ارزی تخصیص می‌یابد.